Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Plotter til plakater

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg har et onlineprojekt hvor jeg får sælger speciallavede plakater. De største jeg tilbyder er 70x100. Dem får jeg nu trykt hos Lasertryk og det har fungeret udemærket. Men jeg vil gerne spare nogle penge på plotningen og ikke mindst på den tid det tager at få dem plottet. Derfor søger jeg nu en plotter der kan udskrive plakater i en god kvalitet. Er der nogen der kan komme med et par anbefalinger af mærke og model og har du oven i købet en til salg, hører jeg meget gerne fra jer.

Mvh. Karsten

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 14:39

Det er et meget bredt spørgsmål....

Hvad er dine kvalitetskrav? Skal plakaterne være vandfaste og/eller lysægte? Hvad er kravet til produktionshastighed (antal m2 pr. time)?

Tilmeldt 7. Apr 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 07:39

Hej. Jeg er lidt af en novice når det kommer til plottere. Jeg har bare gemt mit arbejde i PDF og sendt afsted til lasertryk ;o) Men det jeg har brug for er blot til indendørs. Hastigheden er ikke så pokkers vigtig, da jeg i snit kun laver ca. 1 om dagen. Håber i trods min begrænsede plotter-viden, kan pejle mig ind på en god løsning til mig.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:30

Hvis du kun regner med at lave 1 plakat om dagen, så vil jeg klart anbefale dig at blive ved med at få produceret plakaterne ude i byen.

Hvis det skal være en printer som leverer et god og holdbar kvalitet, så er du oppe i nogle omkostninger som gør at du altså skal køre mere end ét eksemplar om dagen for at undgå at den giver underskud. En ting er selve anskaffelsen af printeren - som nemt i sig selv kan lande på et prisleje imellem 40.000 og 150.000 kr. Noget andet er så forbrugsstofferne, driftomkostningerne og vedligeholdelsen.
Jeg kan fortælle dig at det årlige serviceeftersyn på vores gear giver vi typisk en 6-9.000 kr. for pr. maskine.
Strømforbruget skal man også holde i tankerne. Sådan et dyr spiser let imellem 500 og 800 Watt og hvis den er udstyret med eftertørrer, så kan du godt ende op i et strømforbrug på et par kilowatt.

Omkring forbrugsstofferne, så kan du vælge kun at tibyde én type papir. Men jeg vil vædde med at det er et spørsmål om tid før du bliver nødttil at indkøbe andre papirtyper. Og papirruller er ikke billige. En rulle i en bredde på 30" (passer til f.eks. 70 x 100 cm. plakater som du ønsker at kunne køre) starter i et prisleje omkring 400 kr. for en 50 meter kampangepapir. Hvis du skal op i dyrere kvaliteter så som glossy photopapir m.m. så kan du godt endte op i en 1.800 kr. for en rulle. Og hvis du f.eks. mest kører på kampangepapir, men så en dag får en opgave på glossy photopapir, så skal der altså køres mange opgaver for at den ene rulle photopapir har tjent sig selv hjem.

Men, hvis du absolut gerne vil have din egen printer og den kun skal være til indendørs brug, så vil jeg anbefale dig at tage et kig på enten Epson eller Canon's storformatprintere. Her finder du nogle gode driftstabile maskiner som leverer en flot kvalitet.

Hvis det også skal kunne holde til udendørs brug, være vandfast og mere U/V-resistend, så skal du op i en printer fra Mutoh, HP eller Roland, men så begynder du altså også at komme op i et højt prisleje og nogle dyrere omkostninger både økonomisk og tidsmæssigt. Sådan et dyr skal renses og vedligeholdes. Jeg vil skønne at jeg bruger ca. 1 time om ugen på rengøring m.m. af maskinerne hos os.

Men hvis det er på grund af leveringstiden, så skal du da være meget velkommen til at få nogle priser m.m. fra mig. Vi satser på en kort leveringstid, ligesom vi også kan tilbyde at sende dine plakater som white-label produktioner. Det vil sige at vi sender plakaterne direkte fra os til din slutkunde, men med dig som afsender. Derved ved din kunde ikke at den ikke kommer direkte fra dig - og samtidig spares der minimum et døgn i forsendelsestid. Hvis du vil videre i dit printerindkøb, så er du også velkommen til at spørge. Jeg har trods alt været med siden storformat så dagens lys. Den virksomhed jeg var i dengang var en af de første leverandører af PosterJets (ombyggede HP-plottere) og vi stod bl.a. bag opsætningen af hele VesterKopi's storformat. Så jeg vil vove at påstå at jeg har noget erfaring inden for området Smile. Du kan fange mig på min email  jesper snabelA mediamouse.

/Jesper

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 10:19

Som Jesper skriver, så er det op til dig selv at vurdere om det kan svare sig at producere selv, da storformat tryk netop kræver investering i mere end bare printeren - nemlig skæremaskine, lager af papir, blæk, emballage o.s.v. Dertil kommer, at det kan blive svært for dig at få nogle priser på forbrugsstofferne, hvis du ikke aftager en vis volumen...

Hvis du beslutter at trykke selv, vil jeg anbefale at købe en brugt Epson 9600 eller 9800, der har trykt under 1000m2. Det er begge udgåede modeller, der ikke er helt oppe på dagens standard mht. farverum, detaljegrad, holdbarhed og printhastighed. Men det er to driftssikre arbejdsheste og der kan fås et væld af tilbehør som f.eks. kopiblæk, såfremt du går efter laveste mulige produktionspris.

Personligt vil jeg dog gætte på, at det vil bedre kunne svare sig for dig at få en god aftale med et trykkeri som hos Jesper, da de i forvejen har maskinerne kørende. Og det kan være at du kan få en aftale uden et højt startgebyr som der er hos Lasertryk.

Vi trykker også selv, men vil formentlig ikke kunne være med i lavpris enden, da vi udelukkende trykker i museums/kunsttryk-kvalitet.

/Ole
www.hennetec.com

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)