Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omgåelse af regler om aktionærlån

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et 100% selvejet holdingselskab med en intakt egenkapital på 125.000 kr. Jeg har ikke noget at bruge selskabet til lige nu, men måske senere, så jeg vil ikke likvidere det. Da jeg har en del privat gæld på kassekreditvilkår vil jeg gerne vide, om jeg på en eller anden måde midlertidigt kan overføre penge fra selskabet til min private konto. Det er vel at betragte som et aktionærlån, som er ulovligt, så vidt jeg ved, men findes der en mulighed?

Hvor stor en andel af selskabets egenkapital skal i øvrigt være intakt, inden man kommer i søgelyset hos Skat? - underforstået: kunne en mulighed være blot at lave en ekstraordinær udlodning på f.eks. 50.000 kr?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:09

Hej!

Ja..det er ulovligt.

50%...udlodnig...ja det kunne være en mulighed.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:42

Du kan vel lige så godt likvidere dit ApS og oprette et SMBA-selskab til at håndtere eventuelle holding aktiviteter.

Du sparer desuden penge til revision og årsrapport, som ikke behøves i et tilsvarende SMBA-selskab. 

Det fremgår dog ikke, om dit ApS har andre aktiver end penge svarende til egenkapitalen på KR 125.000. 

Fra et SMBA-selskab kan du uden videre udbetale på din kapitalkonto eller "låne" til dig selv.

MVH fra Ejler Ottesen 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:16

Hej!

Hvorfor skulle manden dog lukke sit ApS, for at gå ind i et tvivlsomt SMBA projekt?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:22

Bare et lille indspark: 

Jeg har en del kontakt med min revisor i øjeblikket (årsregnskabsrevisionen) og han fortalte, at mange ApS-ejere foretog lån fra selskabet. Og som standard skulle der bare betales 12% i rente på disse lån og så være tilbagebetalt når årsregnskabet skulle udarbejdes. Så var der ingen større problemer i det. Det er ulovligt, men der bliver åbenbart ikke håndhævet noget i den forbindelse - sandsynligvis kun, hvis selskabet lukker og der står kreditorer, der gerne vil have deres tilgodehavende. Jeg læste et sted for nylig, at Anne Linnet havde taget et ulovligt lån i sit ApS - og så tror jeg ikke at der sker mere ved den sag.

Min samvittighed er ikke til det - jeg tror på at det kan svare sig at stå med en ren sti i alle henseende - men sådan er vi jo så forskellige.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:22

Hej!

Ja..sådan gøres det.

Men som revisor synes jeg, at det ville være umoralsk at anbefale denne fremgangsmåde.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:16

En anden løsning er at stifte et SMBA med ApS-selskabet og ejeren af ApS-selskab som deltagere, hvis ApS-selskabet absolut skal vedligeholdes.

KR 125.000 indskydes af ApS i SMBA-selskab. Da begrebet ulovlige aktionærlån ikke findes for SMBA-selskaber, kan de samme penge derefter straks overføres via mellemregningskonto til koncernindehaverens kassekredit.

Det samme kan gøres med et udenlandsk selskab, hvor begrebet ulovlige aktionærlån som oftest ikke eksisterer. Det er bare meget dyrere end et SMBA-selskab.

Man kan så senere likvidere ApS-selskabet, når man bliver træt af omkostningerne til at vedligeholde et ApS-selskab uden aktivitet.

Det mest effektive er stadig at likvidere ApS-selskabet 

MVH fra Ejler Ottesen

Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 18:38

eriksteen:

Hvor stor en andel af selskabets egenkapital skal i øvrigt være intakt, inden man kommer i søgelyset hos Skat? - underforstået: kunne en mulighed være blot at lave en ekstraordinær udlodning på f.eks. 50.000 kr?

Du kan ikke lave en ekstraordinær udlodning, hvis det betyder du kommer under de 125.000 kr. i kapital.

Peter - revisor, hvordan kan du som revisor sige at det er en mulighed ??

Mvh

Brian Johansen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:51

Bwise!

Det siger jeg heller ikke, konstaterer bare og ser det ofte, at sådan gøres det.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 19:01

Ejler >> Teknisk ville noget tilsvarende kunne opnås ved stiftelse af et kommanditselskab med ApS'et som komplementar og eneanpartshaveren som kommanditist. Spørgsmålet er dog, om ikke begge løsninger vil kunne underkendes ud fra en realitetsbetragtning.

Når det så er sagt, vil jeg heller ikke anbefale nogen af løsningerne, og ej heller optagelse af ulovlige aktionærlån.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)