Jeg har et 100% selvejet holdingselskab med en intakt egenkapital på 125.000 kr. Jeg har ikke noget at bruge selskabet til lige nu, men måske senere, så jeg vil ikke likvidere det. Da jeg har en del privat gæld på kassekreditvilkår vil jeg gerne vide, om jeg på en eller anden måde midlertidigt kan overføre penge fra selskabet til min private konto. Det er vel at betragte som et aktionærlån, som er ulovligt, så vidt jeg ved, men findes der en mulighed?
Hvor stor en andel af selskabets egenkapital skal i øvrigt være intakt, inden man kommer i søgelyset hos Skat? - underforstået: kunne en mulighed være blot at lave en ekstraordinær udlodning på f.eks. 50.000 kr?
Jeg har en del kontakt med min revisor i øjeblikket (årsregnskabsrevisionen) og han fortalte, at mange ApS-ejere foretog lån fra selskabet. Og som standard skulle der bare betales 12% i rente på disse lån og så være tilbagebetalt når årsregnskabet skulle udarbejdes. Så var der ingen større problemer i det. Det er ulovligt, men der bliver åbenbart ikke håndhævet noget i den forbindelse - sandsynligvis kun, hvis selskabet lukker og der står kreditorer, der gerne vil have deres tilgodehavende. Jeg læste et sted for nylig, at Anne Linnet havde taget et ulovligt lån i sit ApS - og så tror jeg ikke at der sker mere ved den sag.
Min samvittighed er ikke til det - jeg tror på at det kan svare sig at stå med en ren sti i alle henseende - men sådan er vi jo så forskellige.
En anden løsning er at stifte et SMBA med ApS-selskabet og ejeren af
ApS-selskab som deltagere, hvis ApS-selskabet absolut skal
vedligeholdes.
KR 125.000 indskydes af ApS i SMBA-selskab. Da
begrebet ulovlige aktionærlån ikke findes for SMBA-selskaber, kan de
samme penge derefter straks overføres via mellemregningskonto til
koncernindehaverens kassekredit.
Det samme kan gøres med et
udenlandsk selskab, hvor begrebet ulovlige aktionærlån som oftest ikke
eksisterer. Det er bare meget dyrere end et SMBA-selskab.
Man kan så senere likvidere ApS-selskabet, når man bliver træt
af omkostningerne til at vedligeholde et ApS-selskab uden aktivitet.
Det mest effektive er stadig at likvidere ApS-selskabet
Hvor stor en andel af selskabets egenkapital skal i øvrigt være intakt, inden man kommer i søgelyset hos Skat? - underforstået: kunne en mulighed være blot at lave en ekstraordinær udlodning på f.eks. 50.000 kr?
Du kan ikke lave en ekstraordinær udlodning, hvis det betyder du kommer under de 125.000 kr. i kapital.
Peter - revisor, hvordan kan du som revisor sige at det er en mulighed ??
Ejler >> Teknisk ville noget tilsvarende kunne opnås ved stiftelse af et kommanditselskab med ApS'et som komplementar og eneanpartshaveren som kommanditist. Spørgsmålet er dog, om ikke begge løsninger vil kunne underkendes ud fra en realitetsbetragtning.
Når det så er sagt, vil jeg heller ikke anbefale nogen af løsningerne, og ej heller optagelse af ulovlige aktionærlån.