Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kælderlejlighed

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at købe et udlejningshus. Der er 3 lejligheder i kælderen som ikke er godkendt til beboelse. Og det er så min plan at de skal gøres lovlig.

Mit spørgsmål er så.:

Er der nogen som ved hvad der skal gøre for at lejligheder i kælderne er lovlige at bo i.?? Hvordan er loven på dette område:?

Når man så har lavet dem lovlige hvad gør man så for at få dem godkendt..?

Venlig Hilsen

Dennis Pedesen

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 19:23

Så vidt jeg ved er der grundlæggende to grunde til at man ikke må bo i en kælder: 1: Radon, som er en gasart, der kommer op fra jorden under fundamentet på et hus - der skal være en slags udluftningskanal i fundamentet, før man må bor der. 2: Lysindfald - vinduerne skal have en bestemt størrelse iforhold til arealet (det sidste gør sig iøvrigt gældende uanset hvor i et hus/bygning man lejer ud til beboelse).

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 2. Jan 06
Skrevet kl. 21:24

ja har også hørt noget om det.. Er der ikke noget med en eller bestemt højde der også skal være..?? Noget med gadeplan eller sådan noget

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:31

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 3. Aug 06
Indlæg ialt: 605
Skrevet kl. 21:36

Jeg ville helt klart henvende mig til din kommune der kan give dig et svar. I odense hvor jeg bor hedder det straksbutikken og det er et sted ved kommunen hvor man kan søge om byggetilladelser, få tegninger over ens grund og tit kan du også få tegninger fra huse hvor du kan se spær osv.

Så det ville jeg helt klart gøre

mvh

Morten

www.industribasen.dk industribasen.dk er en salgs og udlejnings portal i industrien. Her kan du blandt andet søge efter varevogne, lastbiler, gaffeltrucks osv

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 21:38

NB. vær opmærksom på at ejendomsværdien stiger når du får kælder godkendt til beboelse og dermed også dine ejendomsskatter....bare lige til orientering.

Der er ingen regler om at man ikke kan udleje en kælderlejlighed hvis den ikke er godkendt til beboelse. Det er blot dit ansvar at nøvne dette i lejekontrakten.

V.H.

K.Svendsen, Partner Agenthuset

www.agenthuset.dk
Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 21:39

Hej Dennis,

En kælder, der ligger under terræn, får du nok svært ved at gøre lovlig - mest pga. sundhedsfaren fx i forhold til fugt, som næsten ikke kan undgås i kældre. Høje kældre kan i nogle tilfælde gøres lovlige, men det kommer helt an på din kommune. Jeg vil foreslå dig, at du ringer til Teknisk Forvaltning, fordi det er dem, der bestemmer, hvorvidt du må indrette kælderen som bolig.

//Julie

Tilmeldt 2. Jan 06
Skrevet kl. 21:40

Mange tak for de fine svar.. Nu har jeg noget at gå videre med i morgen

AGENTHUSET: Er du sikker på at man godt må gøre det. Har nemlig hørt at kommunerne vil til at slå hårdt ned på dem som lejer ud uden at de er godkendte..? Har du et sted hvor man kan se noget om det..??

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 21:45

Ja, jeg undrede mig nu også over det indlæg. Det virker da uldent, at man bare ved at oplyse om de ulovligheder, man foretager sig, automatisk fraskriver sig alt ansvar.

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 21:53

Reglerne er forskellige for private udlejere og erhvervsudlejere. Hvilket påregner du at være?

Kører du det som privat er det helt lovligt sålænge der er oplyst om det. Det er dermed ikke en ulovlighed men et område i retspraksis der befinder sig i en gråzone.

Lejemålet skal selvfølgelig være beboeligt og ikke være plaget af fugt mv. men en decideret godkendelse er ikke obligatorisk.

K. Svendsen, partner Agenthuset og uddannet Erhvervsjurist (Cand.merc-jur)

www.agenthuset.dk
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)