Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stjæler mine billeder???

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej alle sammen,

jeg har virkelig store problemer med at konkurrende webshopp´s  stjæler mine billeder! Billederne er nogle, jeg selv har taget og jeg har logo på.

Jeg er rimelig ny som selvstændig og vil høre, hvad I vil råde mig til at gøre? Skal jeg sende vedkomne en mail og gøre dem opmærksom på, at det er mine billeder eller skal jeg gå direkte til min advokat og få denne til at kontakte dem?

Jeg håber, at nogen kan hjælpe.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 13:24

Hej Janne,

det er jo direkte beskidt og der er ingen tvivl om at den konkurrenrende shop er i det man kalder ond tro. Specielt når du har dit logo på.

Mit råd til dig er at du skal henvende dig i mail i pæn tone og gøre opmærksom på at de ikke har ret til at anvende billederne men at de kan bruge dem mod en betaling på xx kr. (hvis du er interesseret i dette). Giv dem en frist på 2 arbejdsdage til enten at fjerne dem eller betale det omhandlende beløb.

Sker der ikke noget så bør du tage sagen videre enten via advokat eller en juridisk rådgiver (jeg melder mig gerne www.agenthuset.dk). Strategien herefter afhænger af antal af billeder mv.

Glæder mig til at høre om de makker ret.

V.H

K.Svendsen, Partner agenthuset

www.agenthuset.dk
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 14:47

Hej Janne,

Jeg har oplevet fænomenet MANGE gange efterhånden (har haft webshop genne 2½ år), og hver gang har jeg (pr. mail) konsekvent fremsendt en faktura på 750,- kroner pr. billede - med mindre "tyven" fjernede billederne indenfor 12 timer efter modtagelse af mailen.

Denne taktik har endnu aldrig slået fejl :-)

På min nye hjemmeside har jeg valgt at skrive direkte på siden, hvad det koster at bruge mine billeder.

Mvh. Anne

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 15:18

Hej Janne

Sagen er ganske klar, det er en overtrædelse af Ophavsretsloven. Dette straffes med bøde såfremt overtrædelsen er forsætlig eller groft uagtsom. Er overtrædelsen sket bevidst og i erhvervsøjemed, straffes den med fængsel.

Selv har jeg oplevet at et af mine billeder blev brugt af en (ganske stor her i DK faktisk) virksomhed, andetsteds end jeg havde fremstillet det til, og dette blev afklaret ved at de fik en faktura på 15.000 kr. ex. moms. De fjernede straks billedet fra deres annoncering, og nægtede selvfølgelig alt.

Men efter fremsendelse af et screenshot der viste at de havde benyttet billedet, og et uddrag af nedenstående fra ophavsretsloven, blev fakturaen dog betalt.

Her et uddrag af ophavsretsloven:

Læg her specielt mærke til §1 og §76 stk. 2.

§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

Stk. 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.

Stk. 3. Værker i form af edb‑programmer henregnes til litterære værker.

Beskyttelsens indhold

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur‑ eller kunstart eller i anden teknik.

§ 76. Med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt

1) overtræder § 2 eller § 3,

2) overtræder §§ 65, 66, 67, 69, 70 eller 71,

3) overtræder § 11, stk. 2, § 60 eller §§ 72-75,

4) undlader at fremsende opgørelse eller oplysninger efter § 38, stk. 6,

5) undlader at lade sig anmelde eller undlader at meddele oplysninger til fællesorganisationen efter § 41, stk. 1, § 42, stk. 6, og § 46, 1. pkt., eller undlader at føre eller opbevare regnskaber i henhold til § 45 eller

6) overtræder forskrifter, der er givet efter § 61, stk. 2.

Stk. 2. Er en overtrædelse af de i stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte bestemmelser begået ved forsætligt og under skærpende omstændigheder at gengive de af bestemmelserne omfattede værker eller frembringelser eller blandt almenheden at sprede eksemplarer heraf, kan straffen stige til fængsel i 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 299 b. Skærpende omstændigheder anses navnlig for at foreligge, hvis overtrædelserne sker erhvervsmæssigt, hvis der fremstilles eller blandt almenheden spredes et betydeligt antal eksemplarer, eller hvis værker og frembringelser gengives på en sådan måde, at almenheden får adgang til dem på et individuelt valgt sted og tidspunkt, jf. § 2, stk. 4, nr. 1, 2. led.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:36

Tusind tak for svareneBig Smile

Jeg har læst de andre indlæg vedr kopiering og kan se at jeg langt fra er alene om det problem!

Jeg har kopieret paragrafferne om ophavsretten. Jeg er glad for at vide at det er ulovligt!

Jeg har sendt vedkomne en høflig mail og få minutter efter får jeg et svar.

Hej
Det er jeg ked af og fjerne jeg selvfølgelig med det samme udskylder mange gange!

medmindre jeg kan få tilladelse til at bruge dem?

Hilsen Mette

Jeg har ny tjekket siden og de er ikke fjernet. Jeg sender en mail med teksten:

jeg kan se, at du ikke har fjernet billederne endnu. Dette skal ske omgående ellers får du en regning på brugen af billderne i det tidsrum du har brugt dem.

Hvor længe skal jeg give vedkomne? Jeg kan se at der bliver redigeret og rettet i webshoppen lige nu men billederne er ikke fjernet.

Hvad gør jeg?

På forhånd tak!

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 16:43

Når du laver den slags skrivelser er det meget vigtigt at du sætter en fast tidsramme på. Det skal naturligvis også være en realistisk tidsramme så de kan nå at imødekomme dit krav - når det er sagt skal de ikke have et sekund mere end hvad der er realistisk :-)

Afhængig af hvor mange billeder det drejer sig om må 12-24 timer være rigeligt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:04

Jeg har sendt endnu en mail med en tidsramme på 12 timer; der er "kun" tale om 3 billeder. Jeg kan se at vedkomne fortsat retter i webshoppen, så de burde have slettet billederne.

Jeg håber at dette hjælper og vil takke jer alle for hjælpen!

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 17:26

Hej Janne,

Som jeg kan se at det før er skrevet, af andre end mig, bør du give en realistisk tidsfrist. 12 timer på en søndag vil ikke i juridisk forstand blive opfattet som rimelig tid. og

Efter min opfattelse er 2 arbejdsdage (mandag til fredag mellem 8 og 16) i overenstemmelse med det som du kan ræve i henhold til gældende regler på området.

I sådanne sager er det vigtigt at overholde de normer der er på området da du ellers risikere at stille dig dårligere end du egentlig ville været stillet som udgangspunkt.

Vi har haft en del sager af denne art samt andre overtrædelser af rettigheder og der er desværre en del der ikke makker ret bare fordi man gør opmærksom på det. Det er dog godt at de har svaret på din mail. Det er nyttigt for din sag.

V.H.

K. Svendsen, partner Agenthuset

www.agenthuset.dk
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:36

Jeg kan godt se at søndag ikke er realistisk (jeg tænkte ikke over det da jeg arbejder 7 dage om ugen) og det tænker jeg helt klart over hvis der bliver en næste gang! Jeg kunne se at webshoppen blev opdateret løbende og ejeren svarede min mail; deraf tidsfristen.

Men billederne er nu fjernet her til morgen!

Jeg vil takke jer alle for jeres hjælp og nu ved jeg lidt mere hvad jeg skal gøre hvis det sker igen. Tusind tak!!!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)