Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Andre stjæler vores foto og tekst. Hvad gør man?

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Holte
Tilmeldt 8. Jul 06
Indlæg ialt: 44
Fra  Holte Malerfirma Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Vi har nu flere gange været ude for at andre hjemmesider er direkte afskrift af vores hjemmeside, og nu har vi yderligere fundet et site, som er direkte afskrift samtidig med at nogle af vores bedste referencebilleder ligger på deres forside, alle øvrige sider samt galleri.

Siden er professionelt sat op af et firma, hvorimod vi selv har designet vores- og man kan således fristes til at tro at vi har kopieret billeder mv. og ikke omvendt.

Hvad gør man i en sådan situation?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Man sender dem en regning for brug af billeder + en regning for uberettiget brug af jeres billeder.

En pris på 1500 kroner pr billede + 1500 kroner for uberettiget anvendelse er ikke urimeligt.

Og så naturligvis et krav om at få fjernet billederne fra siden indenfor en overskuelig tidsramme, og så ellers en trussel (som så skal følges op!) med at sætte en advokat på sagen såfremt de ikke betaler og fjerner materialet fra deres side.

Alternativt kan du lade advokaten håndtere sagen fra starten af, det er dyrere men har sikkert også en større gennemslagskraft. 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Holte
Tilmeldt 8. Jul 06
Fra  Holte Malerfirma Skrevet kl. 10:24

Hej Anders.

Billederne ligger spredt ud på nettet. bl. a på siden for fotosharing www.23hq.com, samt mange andre steder, hvor malerfirmaet reklamere med disse foto.

Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 174
Fra  LAIT Skrevet kl. 11:09

Hej Mongi

Det er sådan set ligegyldigt hvor tingene ligger. Hvis det er dine billeder og din tekst, så skal sådan noget tyveri/svineri bare stoppes. Og jo det er ganske ulovligt at stjæle materiale fra andre websites, så du har sandsynligvis en ganske solid sag.

Så jeg vil afbefale dig  - ligesom Anders anbefaler - straks at tage kontakt til en advokat der evt. kan køre en erstatningssag mod synderen medmindre du selv har mod på opgaven. Selvfølgelig koster en advokat et honorar, men sådan et tyveri bør ikke gå upåagtet hen.

Mvh. Anders

Anders Lund
Lund & Andresen IT = Umbraco udvikling og ASP.NET

Fra Holte
Tilmeldt 8. Jul 06
Fra  Holte Malerfirma Skrevet kl. 10:48

Hej Anders.

Jeg er i den heldige situation, at min "bedre halvdel" kan føre sagen, så jeg behøver ikke tænke på advokat omkostninger.

Jeg har sendt dem et erstatningskrav, som hvis det ikke betales bliver til et civilretsligt søgsmål ... når man ikke får udgifter til advokat er der jo ingen problmer i at følge sagen til ende.

Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 17:00

Held og lykke! Håber virkelig du kan få skovlen under disse freeriders :-(

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 22:01

Hej Mongi,

Checkede lige hurtigt din hjemmeside. Du bør mere tydeligt fremhæve dine copyright rettigheder på samlige billeder, eventuelt også angive fotografens navn ved/på hvert billede.

Du bør også have en seperat side, hvori du understreger, at al materiale på din hjemmeside er din ejendom og at misbrug vil blive retsforfulgt.

Endeligt synes jeg, at dit cvr-nr bør vises, så dine besøgende ved, hvilken juridisk enhed der er tale om.

Du kan også teknisk forhindre, at besøgende kan højreklikke på dine billeder, og nemt gemme dem på deres harddiske. Det vil ikke forhindre kopiering, men det stiller dig bedre i en eventuel retssag, da den "anklagede" således må foretage ekstraordinære handlinger "i ond tro" i forbindelse med et eventuelt "tyveri".

Bedste hilsener
Aleksander

Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1298
Fra  Conseo Skrevet kl. 22:35

Hvis dine billeder ligger på foto-delingssider, så vil jeg starte med at tage kontakt til dem, eller evt. den bruger der har uploadet dem, hvis den oplysning er tilgængelig.

For hvis dine billeder er lagt på en side, hvor man gratis og uden copyright må bruge billederne, så har folk måske gjort det i god tro (Hvis de har taget dem der, og ikke fra dit site.)

Og så vil jeg henvende mig via mail eller telefon til de sites der bruger dem, og gøre dem opmærksom på at det er din ejendom, og bede dem pænt om at fjerne dem inden for en overskurlig tidsperiode, og gør de ikke det, så send dem en regning.

P.S. Det er ikke nødvendigt at skrive nogen steder på sitet at der er copyright på billederne, det er der helt automatisk. Man sætter jo heller ikke klistermærke på alle sine ting derhjemme, for lige at fortælle en tyv at det er din ejendom Stick out tongue

Fra Holte
Tilmeldt 8. Jul 06
Fra  Holte Malerfirma Skrevet kl. 23:05

Billederne er blevet fjernet fra de sider, hvor de var lagt ud og de var ikke lagt til fri kopiering men derimod som reklame for et andet malerfirma.

Som Lars Bachmann ganske rigtigt skriver er det selvfølgelig ikke nødvendigt at skrive copyright samt fotografens navn ved hvert billede- alt materiale på Internettet er beskyttet af copyright medmindre andet tydeligt er angivet.

Jeg har sendt firmaet en regning for tyveri og uberettiget brug af mine billeder (for indehaveren var fuld af løgn da jeg kontaktede ham...) og jeg bryder mig ikke om løgnagtige mennesker. Havde han indrømmet tyveriet og undskyldt dette, havde sagen været ude af verden når billederne var fjernet. Han havde jo også kopieret al teksten fra min side så det er tydeligvis der han har taget billederne også:-)

Men jeg overvejer at sætte et firmanavn ind på billederne, men det kan man jo bare "klippe" væk, medmindre det er hen over billedet og så kan man alligevel ikke se malerarbejdet...

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 23:16

Husk at tage nogle screendumps ("billeder" af deres websider) som bevis.

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)