Jeg har googlet en hel del for at finde data, der kan danne grundlag for en markedsanalyse samt kundesegmentering, men jeg har ikke kunnet finde noget brugbart.
Er der nogen, der har nogle brugbare links, jeg kan kigge på og evt. bruge?
Jeg har googlet en hel del for at finde data, der kan danne grundlag for en markedsanalyse samt kundesegmentering, men jeg har ikke kunnet finde noget brugbart.
Er der nogen, der har nogle brugbare links, jeg kan kigge på og evt. bruge?
mvh kim
Hej Kim
På baggrund af din noget sparsomme beskrivelse af problemet, vil dette svar måske være lidt perifert.
En markedsanalyse kan enten være baseret på "at stikke en finger op i luften" den er næppe relevant selvom mange bruger den!
En anden vej kunne være at søge på dine konkurrenter og se hvad, hvor og hvor mange enheder de sælger. Skal du f.eks. sælge cykler, kan du søge på børnecykler og se bare hvor mange popups der fremkommer.
Der er utroligt mange informationer på nettet, blot du søger med de rigtige søgeord - langt de fleste virksomheder har ikke fattet, at når de lægger årsregnskabet ud på deres hjemmeside, så vil dette i de fleste tilfælde være muligt at søge på via nettet.
Det, jeg leder efter, er oplysninger om private konkurrenter, der udbyder kurser indenfor office pakken, hvem kan en kundegruppe være (segmenter), hvor kan kunden geografisk være placeret, hvor ligger en kundes evt. kompetencegab.
Jeg har prøvet at google ud fra forskellige ord og emner, men har ikke kunnet finde noget håndfast: danmarks statestik, acnielsen etc - men det koster jo mange penge.
Mit problem er, at jeg godt ved, hvem kundegruppen skal være, men jeg skal jo kunne finde belæg for det, når jeg jo nu skal til at tale med bank/sparekasse..
Dato: 4/19/2006 7:37:01 AM Forfatter: Kim Kold Kleener
Mit problem er, at jeg godt ved, hvem kundegruppen skal være, men jeg skal jo kunne finde belæg for det, når jeg jo nu skal til at tale med bank/sparekasse..
Hvis du vil tilbyde kurser har du vel et meget begrænset kapitalbehov - hvis noget overhovedet - så hvis det er for at please banken, så er jeg bange for at dine penge kan være spildt på en analyse. Det er ihvertfald en god ide at spørge banken om hvad de gerne vil vide før du begynder at bruge en masse penge på analyser, som de måske ikke engang vil bruge til noget. Det lyder jo til at du selv kender dit marked, og det er vel det vigtigste.
Jeg har en tommelfingerregel der siger, at det er bedre at bruge 25.000 kr. på markedsføring end på markedsanalyser når man starter et nyt projekt. Hvad er bedst: 1) 10 nye kunder i biksen, eller 2) En markedsanalyse der viser at der er et marked for biksen?
Jeg må dog også tilstå at nogle projekter kræver et større forarbejde - herunder en markedsanalyse. Jeg er ved at starte et meget stort projekt op som kræver en del kapital og aktiviteter på flere markeder. Og i den forbindelse har jeg selv fået lavet en markedsanalyse ude i byen for at blive bekræftet i mine egne tanker. Jeg stolede måske ikke 100% på mine instinkter og havde behov for at blive bekræftet i at jeg havde set rigtigt. I sådan et tilfælde kan en markedsanalyse hjælpe på nattesøvnen
Ja, jeg kender godt min kundegruppe, og mine instinkter hvad dette angår har som regel aldrig svigtet mig. På et eller andet plan så er det for at kunne give den evt. bank/sparekasse en eller anden form for dokumenteret belæg for mit kendskab (både igennem konkret erfaring og hvad jeg sådan hører ude i byen).
Ganske rigtigt vil jeg ikke bruge de store penge på en, der skal lave en markedsanalyse, for det lån, jeg skal have i land, ligger i størrelsesorden 0-100.000,00 kr.
Jeg starter jo også mit firma som bibeskæftigelse med momsregistrering ud fra privaten.