Vi er ved at lave en ny webshop til arshabitandi.dk og i den forbindelse har jeg lige et spørgsmål angående vores checkout procedure.
Når kunden indtaster sine oplysninger er der også et felt hvor man kan tilmelde sig vores nyhedsbrev. Spørgsmålet er bare om det felt må være afkrydset som standard, eller om det skal være tomt så kunden aktivt selv skal krydse det af og tilmelde sig nyhedsbrevet?
Det giver nok lidt flere tilmeldinger hvis det er afkrydset, idet det nok ikke er alle der laver alle punkter på en side lige grundigt.
En anden ting: Kan man tracke sådan en handling i Google Analytics? Altså opsætte det som mål, for at se hvor mange der afkrydser (eller lade være med at fjerne krydset, hvis det er på som standard) ?
Nej, man må ikke selv sætte "hak" i boksen. Og forøvrigt ville du heller ikke ønske at modtage alle de vrede beskyldninger om Spam bagefter.
Du kan godt tracke handlingen i Google Analytics. Du kan blot sende folk til 2 forskellige "thank you" sider med en response.redirct afhængig om de har tilmeldt sig eller ej.
Personligt er jeg ligeglad om det er hakket af eller ej, men hvis det er hakket af er jeg nok lidt tilbøjelig til at lade det blive, for man kan jo altid afmelde sig igen.
MEN jeg bliver fandme sur når jeg så ikke kan melde af uden "den tilsendte kode" eller andre dårlige undskyldninger. Det skal være simpelt!
Husker jeg korrekt, så ændrede et EU direktiv (eller noget) ved dette for nogle år siden, så man godt må lade "Ja tak" være valgt fra start, så længe man blot kan vælge Nej tak manuelt.
Har man e-mærket må man dog ikke...
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Det er forbudt at sende uopfordrede e-mails. Desværre omgår mange denne regel ved at have et afkrydsningsfelt på deres hjemmeside, hvor du skal sætte kryds, hvis du ikke ønsker at modtage reklamemails og nyhedsbreve.
Det overser du nemt og så står døren åben… Dette kaldes passiv accept og er ikke tilladt efter retningslinierne for e-mærket.
e-mærkets retningslinier på dette område ligger over gældende lov. På sites, der har e-mærket, skal du derfor aktivt sætte kryds, hvis du ønsker at modtage mails og nyhedsbreve. Derudover skal du have muligheden for at framelde dig denne service med det samme uden besvær.
Selv om de ikke skriver det direkte, tolker jeg det som om, at loven tillader forvalgt "ja tak" mens webshops med e-mærket skal hæve sig over denne lov...
Husker jeg korrekt, så ændrede et EU direktiv (eller noget) ved dette for nogle år siden, så man godt må lade "Ja tak" være valgt fra start, så længe man blot kan vælge Nej tak manuelt.
Du kan godt tracke handlingen i Google Analytics. Du kan blot sende folk til 2 forskellige "thank you" sider med en response.redirct afhængig om de har tilmeldt sig eller ej.
Ja, men det kan man vel ikke når det er en del af en checkout process? Kunden skal jo videre i processen selvom de ikke krydser det af, så man kan ikke sende dem to forskellige steder hen...
Personligt er jeg ligeglad om det er hakket af eller ej, men hvis det er hakket af er jeg nok lidt tilbøjelig til at lade det blive, for man kan jo altid afmelde sig igen.
MEN jeg bliver fandme sur når jeg så ikke kan melde af uden "den tilsendte kode" eller andre dårlige undskyldninger. Det skal være simpelt!
Der står faktisk i loven at det skal være nemt, ubesværligt og gratis at framelde sig henvendelser fra firmaet, men derfor er det nu ikke alle steder det er lige nemt at framelde sig :)
Ja, men det kan man vel ikke når det er en del af en checkout process? Kunden skal jo videre i processen selvom de ikke krydser det af, så man kan ikke sende dem to forskellige steder hen...
Hvis du vil tracke i GA, så er eneste mulighed at sende til to forskellige sider. Efter kunden har indtastet sine data, sendes de vel til en payment side. Her kan du lave to ens sider, men med forskelligt filnavn og med GA på begge - derfra vil du kunne se hvilken side der besøges mest = om folk tilmelder sig eller ej. Dog synes jeg det lyder som en lettere dum ide, da det samtidig kræver du vedligeholder flere sider/funktioner i sin shop. Det øger muligheden for at noget kan gå galt, hvis du/en programmør en dag skal udvikle noget andet på shoppen.
Men har dit shopsystem ikke indbygget stats? Det er vel ikke svært for at se, hvor mange der er tilmeldte. Du kan også smide et heat map eller lign. på siden, hvis du vil se hvordan kunderne reagerer omkring email til/frameldingen.
En helt anden løsning, er at placerer emailtilmelding efter betalingen (sammen med mulighed for at oprettet bruger/password etc.) På den måde undgår du at forstyre folk der skal til at betale dig og kan igen tracke alt efter hvilken side de sendes til/om de sendes videre til en ekstra side baseret på efterfølgende valg.