Hvornår skal man så afskrive? :) |
se på denne side http://www.danskrevision.dk/sw4591.asp
Det vil sige at jeg ikke kan få momsfradrag og skattefradrag medmindre bord og stol tilsammen koster over 9200 kr.? eller er jeg galt på den? Så vidt jeg har forståe en afskrivning er det når noget falder i værdi med tiden? |
jo du kan det er bare en udgift som alt andet, no big deale, afskrivning er når ting falder i værdi, kan man godt sige, dog er det ikke reglen, der er flere regler afhængig af hvad der er, om det er små-anskaffelser, eller bygninger, for mit vedkomne vil en maskine til 25000kr skulle afskrives efter de regler der gælder der(ved ikke lige hvad de er, men derfor er revisor opfundet) og nye bygninger skal afskrives efter andre regler, da de holder noget længere, og til en helt anden pris, det skal du ikke ødelægge din nattesøvn med, træk du bare det hele fra |
Okay - men hvornår skal jeg så begynde at bekymre mig om afskrivning? Og kan du definere for mig hvad det er? :) |
Og med hensyn til postering af køb hos Bva. Jeg købte - 2 stole Hvor den ene stol og spejlet er til kæresten. Skal jeg bogføre beløbet for det hele (stole og spejl) og så lave en privat andel hvor 1 stol og spejlet indgår? |
jamen dog skal du aldrig sove,, træk det hele fra, ikke noget med andele spejlet kan du nok ikke trække fra, så det må du lægge ned i skuffen til fakta og føtex kvitteringerne, reglerne for afskrivninger kender jeg ikke 100%, så det vil jeg helst ikke sige noget om, dit firma regnskab skal jo laves / godkendes hos en revisor alligevel så lad ham om det. du skal bare ligge dine kvitteringer ind i en mappe eller lign. en pose er også okey, så klare de resten, hvis der er flere ting på samme bon, og en af dem er private, så skriver du det på bonen, og skriver det beløb du/ eller revisor skal bogfører |
Anlægsaktiver er anskaffelser til virksomheden (ikke varer til videresalg), som holder længere end indeværende regnskabsår. F.eks. computere, inventar, biler og maskiner. Ved indkøbet skal aktivet bogføres i under Aktiver - ikke under driften. Det er normalt den eneste konto i kontoplanens statusdel, som har en momskode på, for der bliver nemlig trukket moms af hele beløbet fra starten, selvom selve udgiften bliver fordelt over flere år. Disse anlægsaktiver kan så afskrives, hvilket vil sige, at man må trække en del af udgiften fra. Skattemæssigt er det 25% pr. år af den samlede saldo på driftsmidler. (Biler skal holdes udenfor). På den måde får man ikke fradrag for hele beløbet i sit regnskab, når man køber driftsmidler, der kan holde flere år. Men afskrivningen gør, at man får fradraget fordelt ud over flere år. Hvis aktivet koster mindre end 11.900 kr. + moms (2008-satsen), kan man dog trække hele omkostningen fra i samme regnskabsår. Så bogføres der ikke i Aktiver men på en almindelig udgiftskonto a la “Småanskaffelser” eller "Straksafskrivning, småaktiver". Reglen om straksafskrivning af småaktiver gælder kun, hvis aktivet fungerer som en selvstændig enhed. F.eks. kan en computer koste under 11.900 kr. og straksafskrives. Men hvis der samtidig købes en printer eller andet tilbehør, og det samlede beløb så bliver over 11.900 kr., kan man ikke længere straksafskrives, men skal bogføres som et anlægsaktiv og afskrives (trækkes fra) over flere år. Ingen regel uden undtagelse: Software kan altid straksafskrives, uanset hvad det har kostet. |
Nu nærmer vi os noget jeg kan forstå Anette. Jeg har følgende kontoplaner under afskrivninger: Og følgende under aktiver: Men .. Jeg har så købt for ialt Bord 2000,- (halvdelen til firmaet) Bord og stol fungerer sammen.. Eller fungerer det hele sammen? Alt efter hvordan det fungerer sammen (må i fortælle mig hehe), skal det bogføres som et anlægsaktiv og afskrives med 25% pr år?? eller blot bogføres som en almindelig udgift. |
Stole 1498,- (kun den ene er til firmaet = 799,-) Bogfør den ene stol på samme konto som bordet. Printer 2000,- (halvdelen til firmaet) 1000 kr. på enten en hardwarekonto, hvis du har en eller også samme som ovenstående. Din bærbare og printeren kommer ikke over 11.900 tilsammen. Printerpapir 316,- (halvdelen til firmaet) Halvdelen på kontorartikler, halvdelen på hævet kontant i virksomheden. Så alt kan fradrages fuldt i år, du slipper for anlægskartotek og afskrivninger. |