Hej Jeg skal til at lave den første momsafregning i e-conomic og er blevet lidt i tvivl om hvordan det gøres. Som jeg forstår det, plejer man at lave en postering den sidste dag i momsperioden, hvor beløbene på Udgående og Indgående overføres til en momsafregningskonto. Senere laves en postering (momsafregning/bank) når momsen betales eller fås retur fra skat. Som i kan se nedenfor har jeg i min e-conomic kontoplan ikke en momsafregningskonto, men en konto der hedder betalt moms. I e-conomics rapport-modul kan man altid trække en momsopgørelse for en bestemt periode og jeg er derfor blevet i tvivl om, hvorvidt det er nødvendigt med en momsafregningskonto til at "tømme" udgående og indgående momskonti ved momsperiodens afslutning. Skal jeg oprette en momsafregningskonto? Eller undlade dette og blot trække en momsopgørelse, indrapportere til skat og lave en postering på betaltmoms/bank når momsen betales/tilbagebetales til skat. Min kontoplan har følgende moms-konti: 6901 - Skyldig moms primo 6902 - Udgående 6903 - Indgående 6917 - Betalt moms Med venlig hilsen Jan Rørgård Hansen |
Hej!
Du kører beløbene ned på konto 6917.
Herefter udlignes den, når du betaler/får moms retur.