Hejsa Jeg har været igang med at starte en virksomhed op i den seneste tid og i denne uge har jeg valgt at tage kontakt til de første kunder. Problemet er dog at jeg ingen salgserfaring har og har tendenser til at blive lidt for teknisk, når jeg snakker med kunder (i tidligere ansættelser). Firmaet er et webbureau, hvis produkt er et modulbaseret cms, hvor kunden selv kan bestemme hvilke færdigbyggede moduler han/hun vil have til SIN webløsning. Ud over det, kan kunderne bestille totalt skræddersyede moduler, der dækker nogle krav de har, som andre kunder ikke nødvendigvis har. Det er virkeligt vigtigt for mig at de første samtaler går helt optimalt, så jeg har brug for nogle råd. Virksomheden skal senere køre via mund-til-mund markedsføring, da jeg mener produktet og mit serviceniveau taler for sig selv, mere end opsøgende salg kan, pga. den kvalitet jeg sætter i hver kundes produkt. Jeg har selv gjort mig nogle overvejelser, men hver gang finder jeg argumenter både for og imod at skulle bruge dem. F.eks. vil jeg gerne give en pris på produktet, men der kan ikke sættes nogen præcis pris på produktet, da hver kunde gerne skal have en unik løsning, hvor faktorer som ændringer af "standard" moduler, skræddersyede moduler og sammensætninger af standardmoduler kan påvirke prisen. Jeg tror også at jeg vil implementere banners, hvor man kan betale ekstra for helt at undgå et lille banner, eller endda få nedsat prisen, hvis man er en organisation med skærpede ressourcer og går med til at reklamere en smule mere for virksomheden. Jeg går også meget op i at kommunikation med kunden er vigtig, for at kunden får det produkt han/hun regner med. Jeg tager betaling for tiden brugt på modulerne, men tror ikke jeg vil tage betaling for den tid jeg har brugt på kundemøder. (Ved ikke om det kan komme til at bide mig i enden?) Håber i har nogle gode råd til en nystartet, ung iværksætter. Spørg endelig, hvis i vil høre mere om firmaet. |
Jeg er ikke selv specielt god til salgsmøder, men i hvert fald kan jeg give dig et enkelt råd: Lyt. Både for at finde ud af, hvad kunderne ønsker sig, og også for at finde ud af, hvordan du selv skal tale med dem. Hvis kunden siger "jeg skal have et cms, som er kompatibelt med ... og kan ....." er det noget helt andet, du skal sige, end hvis kunden siger "jeg vil gerne selv kunne rette i teksten, hvis det kan lade sig gøre, og jeg har tre billeder her, som gerne må komme med". Du skal altså forsøge at møde folk, hvor de er.
De fleste vil gerne have en fast pris eller i hvert fald en tilkendegivelse af, hvor niveauet ligger. For man kan købe hjemmesider m/u cms til alt fra 500 kr. til 5. mio. Så en eller anden tilkendegivelse er du nødt til at komme med.
Men først og fremmest skal du have en hjemmeside og gerne nogle referencer at vise frem (også i et indlæg som det, du har skrevet her på Amino). Da jeg sidst skulle købe en cms-løsning med tilrettelser, tjekkede jeg referencer ud på evt. kommende leverandørers hjemmesider, for at se, om vi lå nogenlunde på linje, sådan stilmæssigt, inden jeg kontaktede dem. Jeg endte (som næsten altid) med at købe noget fra en anden her på Amino. Jeg finder de fleste af mine leverandører her på sitet.
Det med bannere ville jeg passe på med, hvis det er b2b-kunder, du går efter. Og jeg ville vende den om: Give rabat til dem, der evt. gerne vil have et af dine bannere liggende. Jeg opfatter skjulte reklamer som dårlig stil og tvunge reklamer som noget, der ikke hører til i et professionelt miljø. Men jeg reklamerer glad og gerne for gode leverandører, som jeg har tillid til, og anbefaler dem videre ved enhver given lejlighed. Så en afgift for at slippe for et reklamebanner har ikke en god signalværdi i mine øjne.
Held og lykke med det hele.