Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

musikside

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 28. Jul 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoer

Jeg har gennem længere tid gået og tumlet med en idé omkring en internetside med gratis downloads af musik. Ikke på en ulovlig måde. Og ikke bare en kopi af eks. iTunes.

Men jeg aner simpelthen ikke, hvordan jeg kommer fra idé til virkelighed.

1. Hjemmeside - Hvad koster det at få lavet sådan en?

2. Budgetlægning - indtægter skal komme fra bannerreklamer, men jeg ved ikke, hvad indtægsstørrelsen ligger på.

3. Serverplads - hvor meget skal jeg bruge?

4. Er det pladeselskaberne eller musikerne, der skal snakkes med om tilladelser?

5. Hvordan finder jeg frem til mulige investorer?

Håber nogen af jer kan guide mig lidt på vej i denne jungle.

Hilsen

Dorthe

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:12

Hej Dorthe

Nu er jeg selv indenfor management branchen og er også selv musiker, derfor vil jeg lige sige et par ting..  Det er pladeselskaberne du skal have fat i, evt. kunne det måske også være en idé at snakke med bands der ikke har et pladeselskab om at de kan ligge deres ting ud på din side, så de får reklame på den måde. MEN pladebranchen er jo i forvejen MEGET klemt, derfor kan jeg ikke se hvorfor de skulle have nogen interesse i at ligge deres musik ud på din side, så forbrugerene kunne få det gratis og lovligt på samme tid. Så går de jo glip af alle pengene.. Måske kunne de overtales til at ligge promo's ud fra deres nye/ukendte kunstnere, men det virker også usansyeligt...

En anden mulighed er at de sælger en form for licens aftale til dig, der gør at du skal betale Xkr hver gang der er en der downloader fra din side. Til gengæld kan jeg se en fed idé i at ukendte bands. Hvis du markedsfører din side godt og effektivt, vil de jo også blive markedsført godt (på en måde) Så kunne man lave sådan noget med ugens udgivelse, nye udgivelser, nyheder som kunstnerne selv skriver (om dem selv i 3. person). Det kunne godt blive godt...

Jeg ønsker dig held og lykke med projektet, stil bare spørgsmål, det er det vi er her for :)

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 12:15

Hej Dorthe,

Et hurtigt spørgsmål: Når du siger gratis musik, tænker du så, at der ligger musik til fuldstændig fri download eller skal der betales et medlemsskab af brugerne?  Vil det være låst i DRM eller hvordan?

Skal det være store kunstnere eller minder/nye bands? 

Tilmeldt 28. Jul 08
Skrevet kl. 12:35

Hejsa og tak for jeres input

Det er svært at vide, hvor meget jeg kan fortælle i dette åbne forum....

Men idéen er netop udsprunget af, at musikkenbranchen er hårdt presset. Det er svært at komme ind på markedet. Nærmest umuligt at få spillet sin musik i radioen osv.

Ideen er både for etablerede bands og nye og up-coming bands.

Min idé går ud på, at musikerne/pladeselskaberne uploader eks 3 numre fra bandets album til hjemmesiden. Numrene kan derefter downloades et vist antal gange og brugerne skal derefter skrive en anmeldelse. Hvem kunsneren er, vil brugeren først få oplyst, når han/hun har skrevet anmeldelsen, da jeg syntes, man har en for subjektiv tilgang til musikken, hvis man på forhånd ved, hvem det er.

Der er naturligvis flere kriterier i min idé, men jeg kan naturligvis ikke løfte sløret for det hele :-)

Det skal være en gratis side for både musikere og brugere så indtægten skal komme fra bannerreklamer.

Tilmeldt 14. Mar 08
Skrevet kl. 13:11

Hej igen,

Kender du www.tracktesting.com ? Det er et projekt som Klaus Riskjær har startet, så vidt jeg husker.

Konceptet er ikke helt som dit, men måske kan du bruge den til inspiration og videreudvikling af din ide.

Konceptet går ud på, at man gratis tilmelder sig som tracktester. Siden har samarbejde med en lang række danske og udlandske pladeselskaber. De sender nye numre til siden, som lægges ud til test. Testerne modtager en mail og kan logge ind for at høre numret. Her gennemlytter man numret, giver det en karakter samt skriver kommentarer som returneres til pladeselskabet/artisten.

Tracks som skal testes er meget alsidigt og alt fra fuldstændigt ukendte kunstnere til store navne. 

Man kan ikke downloade numret eller høre det igen, når først man har udført testen. Men som modydelse gives der et gavekort til TDC Musik, svarende til ét musiknummer. DVS. handlingen fra brugeren resultere i gratis musik.

Måske noget som du kunne bruge. Endda måske åbne for et samarbejde med dem til at starte med. 

Det er også helt i orden, at du ikke ønsker at udlevere din ide her. Du er velkommen til at sende en PM til mig, hvis du har lyst til at fortælle mere 1-2-1. Naturligvis med fuld fortrolighed. 

Tilmeldt 28. Jul 08
Skrevet kl. 08:32

Hej Martin

Tak for linket. Jeg kendte faktisk ikke tracktesting.com og konceptet ligger jo temmelig meget op ad mit. Så min søgning på nettet har ikke været grundig nok, for jeg har selvfølgelig været rundt for at se, om der er nogen, der udbyder noget i den stil.

Måske bliver det dermed svært at overbevise pladeselskaberne/musikerne om, at de skal bruge min side i stedet.

Jeg må i tænkeboks.

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 08:37

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 14. Mar 08
Skrevet kl. 08:40

Hej Dorthe,

Du skal ikke give op endnu. Brænder du for ideen og mener at du har en vinkel som giver brugerne værdi, så tag evt. kontakt til Tracktesting. Det er pæredansk og bor i København.

Måske behøver man ikke overbevise selskaberne om, at det er "enten/eller", men måske mere "og". Måske du kan target en anden målgruppe, som giver dig en niche. Eksempelvis Teens, klassisk eller gå i byen publikummet.

En down side ved tracktesting er jo, at selvom man som tester definere sin musiksmag, vil stadig høre tracks, som er helt ved siden af ens musikstil. Det resulterer i dårlige anmeldelser, da musikken ikke bliver vurderet af den ønskede målgruppe.

Måske der var noget der...

God tur i tænkeboks :) 

Tilmeldt 14. Mar 08
Skrevet kl. 08:41

Bestemt ikke enig - Ja, MySpace er den største aktør på dette marked, men det betyder sandelig ikke, at en driftig og initiativrig iværksætter skal droppet en god ide.

Det meste er opfundet i denne verden, så det gælder om at ramme nicher med sine ideer, for at få et fodfæste :-) 

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 08:48

Martin Kusk:
Det meste er opfundet i denne verden

Var det ikke noget lignende dét Lord Kelvin også sagde ved verdensudstillingen i 1900 i Paris?

;)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)