Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøb i METRO som "privat"?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 25. Jul 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et spørgsmål som sikkert vil forekomme lidt spøjst, men jeg håber nogen gider at svare alligevel :)

Sagen er at jeg overvejer at flytte ud i de nybyggede boliger i Sluseholmen, og et problem derude er at der er rimelig langt til indkøb (min kæreste og jeg er cyklister, så intet stor-indkøb i bil :). Da jeg var derude fik jeg øje på METRO ( www.metro.dk ) som ligger lige ved siden af. At købe ind i METRO kræver som bekendt et CVR nummer. Det gav mig den lidt spøjse ide at man måske kunne oprette et enmands firma med en årlig omsætning på 0 kr og få et CVR nummer, og ved hjælp af det få et METRO-kort. Umiddelbart virker det ret ligetil udfra webreg.dk.

Jeg har dog lidt svært ved at finde ud af om det kan gå hen og blive et administrativt mareridt. Såvidt jeg kan forstå vil det at få et CVR nummer blive ensbetydende med at blive momsregistreret for mit vedkommende. Det jeg ikke kan finde ud af er præcist hvad dette indebærer af administration, eftersom at alle indkøb vil være private så der vil aldrig være tale om at jeg har ret til at få moms refunderet.

Vil METRO feks. afregne uden moms således at jeg selv skal sørge for at betale moms ved siden af eller vil der være andre komplikationer? Bortset fra evt. moms problemer burde det vel ellers være smertefrit mht. regnskab, eftersom der ikke er nogen omsætning eller udgifter?

Tak til dem der gad læse dette, jeg håber nogen gider at forklare hvordan det fungerer :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er også lækkert. Cool

Der er ingen problemer med administrationen. Du køber bare ind. Det du skal ha på firmaregningen, har du selv pligt at til at holde styr på. Metro har intet med det at gøre.
Eller også er jeg VIRKELIGT PÅ RØVEN hvis andet er tilfældet. ha ha ha ha.

Tilmeldt 25. Jul 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi var egentlig meget skeptiske mht Sluseholmen inden vi så det. Når man ser det på et kort og tænker på hvor kedeligt/koldt meget nybyggeri virker det ikke som det store hit til prisen (heller ikke selvom vi blot vil leje os ind mens boligmarkedet stabiliserer sig). Efter at have været derude og se området og nogle lejligheder var vi dog meget imponerede, det virkede enormt hyggeligt. Men godt at høre at der lækkert derude (eller var det METRO der var lækkert? ;).

Og tak for svaret mht METRO det lyder helt klart som om det er vejen frem mht til indkøb derude.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde det på samme måde. Og jeg gør præcist det samme som jer. Jeg gider ikke købe noget som helst lige nu.
Der er godt gang i menneskerne. Selvom her ikke er så stort igen, er der faktisk mange mennesker der kommer og går.
Nu er det jo sommer, så jeg ved ikke hvordan her er om vinteren. Om det er trist, eller hvad. Sommeren er i hvert fald lækker. Folk bader, sejler i deres både osv.

Metro er perfekt til de lidt større køb. Der er dog nogle ting som sku bare er billigere i netto og superbest. Men hvis du kommer meget inde i centrum, kan du altid tage en dåse tomater med hjem, eller hvad du nu skal bruge.

En bil vil nok være at foretrække herude. De offentlige transportmidler, stinker.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Alle i Danmark betaler moms, fordelen ved at være momsregistreret er blot at man kan trække momsen fra senere, hvis det vel og mærket er ting indkøbt til virksomheden. Derfor tror jeg ikke at du skal sigte efter at handle privat i metro via et firma, da du derved vil have en registret virksomhed som giver undskud hver år (og derved vil du få tilbagebetalt momsen).

Derfor vil jeg sige at det er helt bandlyst at købe privat ind gennem sin virksomhed, men måske der findes en anden snug genvej mht Metro. Men hvorfor ikke udnytte potentialet og starte et minimarked eller en 7-11 på hjørnet? :-)

// Jesper Skov

 

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

ziphnor:
oprette et enmands firma med en årlig omsætning på 0 kr

Det er et krav fra Metros side, at der er aktivitet i firmaet, før du kan få et kundekort. Tvivler på, at dine private indkøb i Metro tæller som decideret aktivitet, når det samtidigt gælder, at der slet ingen indkomst er.

Til gengæld kan du som "kunstner" nøjes med at dokumentere dit firma ved et stempel, og du behøver altså ikke at være momsregistreret.

Så på med den franske alpehue og lad din indre Picasso komme frem i lyset ;)

//Julie

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

 Nu tvivler jeg på at Metro går ind og ser på din firmaaktivitet efter de har udstedt kortet.... så bare se at få oprettet et cvr-nr.

Jeg mener sågar at jeg i tidernes morgen fik et brev fra netop Metro med et midlertidigt kort, dengang jeg oprettede firmaet. De skrev at de synes jeg skulle kigge forbi og få lavet et permanent. Det eneste de skulle bruge var et cvr-nr.

Tilmeldt 25. Jul 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

 #Jesper Skov:

Det var netop denne slags komplikationer jeg spurgte til, men hvis METRO opkræver moms når jeg køber ind, og jeg ikke påfører det på 'firmaets' regnskab som en udgift, så er der vel ikke nogen ko på isen? CVR nummeret skal jo kun bruges til at få lov til at købe ind i METRO, ikke til rent faktisk at købe ind på firmaets regning. Men der er måske et problem ved dette i og med at der måske udskrives faktura til firmaet (men som så er betalt af mig som privat person)? Hvis det går helt galt kan jeg vel bare sælge varene til mig selv uden profit, men så bliver der nok lidt papir arbejde :)

Ifølge tax.dk:

"Hvornår får man refunderet moms?

Momsregistrede virksomheder får refunderet moms, som er pålagt varer og ydelser, som virksomheden erhverver.

Såfremt varer og ydelser anvendes både til erhvervsmæssige og private formål, kan der kun refunderes moms svarende til den erhvervsmæssige anvendelse."

Umiddelbart læser jeg det som om at jeg bare ikke skal prøve at få refunderet momsen (hvilket jo ville være svindel). Jeg ville umiddelbart tror at man nærmere står til at få ballade hvis man prøver at undgå momsen, når man feks. køber et fladskærms TV til hjemmet og prøver at få momsen refunderet.

Jeg ville ønske nogen ville åbne et supermarked derude, der er endda lavet plads til butikker. Det bliver dog ikke mig, jeg har en ganske udemærket indtægt fra at være lønslave :)

 

Tilmeldt 25. Jul 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Julie B.:
Til gengæld kan du som "kunstner" nøjes med at dokumentere dit firma ved et stempel, og du behøver altså ikke at være momsregistreret.
 

Det er en mulighed som jeg også havde bemærket, men hvad menes med et 'stempel' i denne sammenhæng?

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke være nervøs i relation til metro, når du har fået kortet shopper du bare. Den eneste forskel på dem og Bilka er bare at du skal have et kort, der er ingen indberetninger. Det er så din egen hovedpine og trække noget ind i firmaet hvis det er firmarelateret, og der er aktivitet.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)