Ja, er enig med dig i at en webshop, gerne skulle adskille sig via design.
Men mener også at man bestemt ikke bør undervurderer andre parametre som vareudbud, prissætning, troværdighed og service etc. Alle de dyder man forbinder med godt købmandsskab.
Det er ihvertfald mest de ting jeg kigger på når jeg e-shopper.
Det er der slet ingen tvivl om, men det ser ud til, at det er på plads. Den samlede købsoplevelse, hvor design unægtelig indgår, spiller dog også en rolle, og på de fleste markeder kan man slippe afsted med en lidt højere pris, hvis man gør noget ud af historien, oplevelsen og eksklusiviteten. Det er jo en trend at være individual, så man kan adskille sig ligesom alle andre ;-)
Designet behøver jo heller ikke at have en negativ påvirkning af prisen. Det afhænger af prioriteringer, og jeg må indrømme, at det for mig siger meget om seriøsiteten, om man har ofret penge på et design, eget domæne og lignende ting.
Da min egen virksomhed udvikler og udbyder, et webshop system der ligesom DanDomain og Scannet skaber websteder.
Vil jeg da også lige slå et slag for denne slags standard systemer.
Da jeg mener de absolut har deres berettigelse, faktisk så meget at andelen af denne slags systemer vil stige støt.
Det er fordi de henvender sig til folk, der er fokuseret på handel istedet for teknik, og der er i min erfaring også dem der oftest har mest held med e-handel.
Det er vi også helt enige om. Jeg har også på fornemmelsen, at jeres produkt kan tilpasses i langt højere grad end både ScanNet og DanDomains systemer. Ud fra de demonstrationer af den administrative brugerflade virker det i hvert fald som et langt mere professionelt værktøj. ScanNet og DanDomain har det til fælles, at deres kernekompetencer er hosting. Jeres kernekompetence er formentlig udvikling.
At man kan ændre osCommerce og andre systemer, hvis man er programmør, er for de fleste disse irrelevant. De kan selvfølgelig hyrer programmører til udfører arbejdet, men dette er ofte kostbart og ingen med bare en smule erfaring ville kalde gennemførelse af IT-projekter for en gnidningsløs process.
Mit argument var ikke som sådan, at man kunne ændre osCommerce i langt større grad end properitære løsninger. For mig at se vil det aldrig blive et salgsargument, at noget er open source (eller properitært for den sags skyld, men det er en helt anden debat). Det var snarere, at jeg vidste, at der forelå en mulighed for at ændre designet - modsat ScanNet og DanDomain, hvor man er meget fastlåst i designet. Teknologien må aldrig blive en begrænsning.
Så mit råd til iværksætteren/nystarteren er:
Spar pengene til programmøren og brug dem på designeren, det er ham der tjener pengene til dig. Sørg for at leverandøren har en god og gratis support, så står du aldrig alene med en overskuelig konsulent regning.
Det er vi også enige om. Jeg sælger jo i øvrigt også standardsystemer ;-). Det er altid mig argument, at man skal bruge ressourcerne på at forbedre noget eksisterende, men det kræver jo som bekendt, at muligheden forelægger. En design har ikke ret mange muligheder, hvis man kun kan justere på farve og skrift.
Navnligt med .NET får man så mange muligheder, at det ville være tåbeligt at forbyde kunderne af udvide funktionaliteten (dog uden adgang til kilden). Det er da langt mere at foretrække, end at de slet ikke køber løsningen, da deres behov kræver mere. Mange store løsninger på området er jo netop succeser, da de kan anvendes som fundament for det, man gerne vil bygge.
|