Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføring og etik - kan jeg tillade mig følgende?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 02:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Tja din ide er kreativt... Men mener sq at det er at synke for dybt.  Fint du vil lave en slags "markedsføring" for dem men nej hold dig fra det.

Er lidt ked af at se at der her på Amino er folk der syntes der genialt, men det er på bekostning af folk der ikke har det skide godt.

Tja jeg ville have det skidt med det, men ok er det det du vil og kan du sove om natten er det vel ok.

Peter Tidemand

Enlig-far.dk Det største fællesskab for danske fædre

Fra Billund
Tilmeldt 3. Mar 06
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 09:50

Hej Joel.

Ide`en er slet ikke dum, men du skal passe rigtigt godt på !
Som andre også har nævnt, er det lidt som at gå på line, du skal holde balancen og svinger du for meget til en af siderne, ja, så går det galt - og du har selv bedt om det !
Nogle af dine forslag er platte og direkte uforskammede (overfor de hjemløse) det er muligt du og andre (velstillede) synes de er morsomme, hvilket jeg ikke tror er tilfældet hos de hjemløse. Den med Boligmarkedet og Risten ved Det Kongelige Teater, kunne nok gå og få folk til at smile lidt og komme til lommerne - men det afhænger klart også af de hjemløse, som har disse skilte.
Jeg mener ikke der skal være tale om plakater, men nogle små færdige plastskilte(som kan tåle vind og vejr). Der må være nolge Aminoer, som kan forsyne dig med sådanne skilte U/B.
Jeg mener at du klart skal holde dig fra diverse event, markedsføringstiltag m.m., hvor du udnytter de hjemløse for egen vindigs skyld - det giver alvorlige øretæver !
Hvis din oprigtige mening er at hjælpe disse mennesker, skal du gøre dette U/B, tal med menneskerne og hør omkring deres skæbner, tag evt. kontakt til en organsation ( de laver vist et blad- De hjemløse ? ) dette kan du også støtte og måske "falder" der en artikel af omkring dit projekt"Hjælp de hjemløse" samtidig med at du kunne bruge dette på dit website, med deres tilladelse- men også her skal du være meget påpasselig med ordlyden og meningen.
Nu ved jeg da godt, at mange vil sige, at disse personer i visse tilfælde har nok af penge, men jeg tror at størsteparten ikke oplever det velfærds Danmark, som vi andre nyder godt af. Dette kan have flere årsager, nogle måske selvforskyldte, men det skal vi vel ikke gøre os til herre over, men hjælpe vore medmennesker, hvor det er muligt.
Måske kunne vi alle bruge disse Påskedage til at tænke lidt mere på andre mennesker end os selv og vore krav, der er mange skæbner derude, som har brug for en hånd, et smil eller en skilling ( om de så bruger den til en Påske øl er helt ok. med mig, blot jeg kan bringe lidt smil ind i deres hverdag)
Så næste gang du drøner forbi en nødstedt bil på motor-eller landevejen eller møder en hjemløs, som trænger til lidt hjælp eller opmærksomhed, så klap lige hesten og vis lidt hjælpsomhed - det kræver så lidt-men betyder så meget.

De bedste Påske hilsner

Med venlig hilsen

PB

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 10:03
en fodnote: Jeg mener deres blad Hedder "Hus forbi"
Fra Billund
Tilmeldt 3. Mar 06
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 10:10

Dato: 4/13/2006 10:02:47 AM Forfatter: Morten Bock en fodnote: Jeg mener deres blad Hedder ''Hus forbi''

Rigtigt - godt og sigende navn- website www.husforbi.dk - "spændende" læsning - har bestilt prøvenummer.

Med venlig hilsen

PB

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 11:26
Dato: 4/13/2006 2:29:47 AM Forfatter: Zeeks.dk
Tja din ide er kreativt... Men mener sq at det er at synke for dybt.  Fint du vil lave en slags ''markedsføring'' for dem men nej hold dig fra det.
Er lidt ked af at se at der her på Amino er folk der syntes der genialt, men det er på bekostning af folk der ikke har det skide godt.
Tja jeg ville have det skidt med det, men ok er det det du vil og kan du sove om natten er det vel ok.

Jeg er enig med Hans,
Det er at gøre tiggeri til en gimmick - en kommercialicering. Det er sgu lidt for klamt syntes jeg, uanset om du gør det af hensyn til dit CV eller af ren kærlighed. Det ville ikke få mig til at give den hjemløse en ''skærv'' - tværtimod. Hvis du vil hjælpe så lav noget i samme dur som bladet "Hus Forbi" Hvor den hjemløse (sælgeren) får ca. 20 % af salgsprisen. Det køber jeg gerne.
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 11:35

Joel, jeg tror at du skal overveje at lægge dit projekt lidt hen i tænkeskuffen igen, såfremt det er at du vil bruge denne historie på dit CV...

For som du kan se, så modtages den meget forskelligt her iblandt amino''erne, og dermed vil du kunne forvente en lige så stor splittelse af hvordan opfattelsen af den er, og det er farligt for din forretning og dit omdømme.

Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 11:47
Jeg mener det er en god idé! MEN det afhænger enormt af hvem du er som person - for som flere siger risikerer du at få tæsk for projektet. Jeg tror, at plakaterne vil kunne skabe en del debat og jeg synes bestemt de kan forsvares. De understreger for mig netop den kløft, der er mellem de hjemløse og "os andre" - først og fremmest forståelsesmæssigt og måske plakaterne og en debat kunne bringe en bedre dialog. Bedre dialog mellem os der skænker byturen(og/eller pengene) til de hjemløse og de hjemløse på gaden, som må tigge penge. Prøv at overvej hvor ekstremt den situation faktisk er. At vi skal bestemme indholdet i deres liv God morgen Danmark og/eller God Aften Danmark vil æde sådan en historie råt!!

Men grænsen mellem dit kommercielle udbytte og det debatskabende skal holdes helt stramt. For mig at se kan du ikke bruge "eventet" som hovedpromovator for dig selv. Du skal lave projektet som DIG SELV og ikke som et firma.

Bare lidt flyvske tanker om idéen. God vind - jeg synes du skal kaste dig ud i det!
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 11:51
En af de dyreste boligeformer der findes i DK er at bo på gade

Det lyder sært ikke?

men tænk på dette, alle måldtider købes færdiglavet og evt. varme, bare en kop kaffe løber op i 12 -15 kr, hvor den der står på min kaffe maskine måske koster 50 øre pr kop, de har ikke mulighed for at købe ind i et supermarked for hvor skal en hjemløs der bor på gaden gøre af sin mad?

Jeg har en god ven, der for tiden er hjemløs - dog vil jeg kalde ham for en yderst velfungerende hjemløs.

Han opholder sig fast på et af de lidt bedre herberg hvor han har sit eget værelse og han passer sit job som buschauffør til punkt og prikke, han blev smidt ud af sin kæreste i slutningen af Januar i år og efter han haved boet på gaden i 9 dage, kom han her til mig helt forfrossen og ret så beskidt i tøjet, men tro det eller ej han passende sit job, og kunne derfor få varme, mad, bad, og lidt søvn med det ene øje på klem mens busanlæget var åbent. Han sov på min sofa i 5½ uge mens han som en gal søgte efter bolig på nettet, en dag jeg skulle med toget til kbh, var der en anden hjemløs der ville bomme en 20ér af mig, jeg tog en 50ér frem og holdt fast i den, mens jeg udspurgte ham om hvor han sov og hvordan dit og dat, alt sammen for at hjælpe min ven. Afsted hjem igen og fortælle alt det nye til min ven og i løbet af 2 timer og 3 telefon samtaler fik han lov til at komme på det tidliger nævnte herberg, det skal lige sigen selv om jeg og min ven begge tit har gået forbi det sted så er der ingen af os der har drømt om det var derinde i den store flotte bygning de hjemløse kunne sove.

Jeg besøger ofte min ven på herberget, for at støtte ham, her har jeg lært lidt omkring de regler og særligt krav der er til de hjemløse disse steder, og må sige at visse tiltag eller regler er som i en børnehave, andre bestemmelser forsøger at give den naturlige respekt vi alle har brug for, jeg forstår godt et normalt fungerende menneske har meget svært ved at leve under disse vilkår, for jo de fleste hjemløse har en form for afhænigheds problem, men som sagt ikke lige min ven.

Jeg ville nødig være i hans sko, jeg har tilbudt ham at han kan være her fra tid til anden et par dage af gangen, selv om det rent personligt er ret så belastende at have en der sover på sin sofa, men jeg har bare så stor medlidenhed med min ven, over de vilkår han bor under, selv om det er et GODT sted at være som hjemløs.

Nå der hvor jeg vil frem til er at min ven bestemt ikke vil benytte skilt nr 1 for dette styrker folks fordomme mod de hjemløse. Det med friværdi og det kgl. kræver folk har tid til at læse det og kender til de hjemløses problemer i et vist omfang.

Rigtig nok hedder de hjemløses bald "Hus forbi" de 20 kroner dette blad koster der bruger den hjemløse 12 kroner på at få fat i et nyt blad - de sidste 8 er direkte til den hjemløse - dette er en SKATTEPLIGTIG indtægt for den hjemløse, det betyder så at en hjemløs skal sælge 15 stk "Hus forbi" for at holde en alm. løn - prøv lige at huske på dette næste gang du møder en hjemløs der står med denne lille avis.

Venligst

René Buch

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 12:32
Kan godt se hvorfor folk herinde synes, at det er lidt klamt! Men er det også klamt hvis Joel laver plakaterne, deler dem ud, og siger værsgod?

Du følger ikke op på plakaterne, skriver dem ikke på nogen steder (CV, hjemmeside osv), men lader i stedet den hjemløse få gavn af de plakater helt uden egen vinding. Nu har du allerede skrevet teksterne, og en trykker har meldt sig på banen, endda gratis. SÅ betyder det vel ikke noget at lade den gruppe få lidt hjælp.

Det ville da ikke skade nogen?

Men for at vende det hele lidt på hovedet, er det så i princippet ikke det samme, som når vi har de store TV indsamlinger, hvor firmaer står på spring for at få sat deres navn i forbindelse med en indsamling til alle de stakler i Kosovo, Tsunamiområderne, Pakistan osv...?
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 14:52
Jeg synes det er en rigtig god idé at få sat mere fokus på de hjemløse i Danmark. Måske er jeg ved at føle mig gammel og tænker for meget på "de gode gamle dage", men jeg synes der er sket en enorm forøgelse af antallet af hjemløse indenfor de sidste 5-6 års tid. Ihvertfald den del af de hjemløse der må tigge på gaden.

"Hus Forbi" er egentlig en udmærket idé, men rent praktisk og økonomisk er der vist ikke kigget så meget på markedets størrelse og udbud/efterspørgsel. Udbuddet er 12 numre om året og efterspørgslen er varierende alt efter folks luner og det sidste kvartals pressedækning af projektet. Jeg køber gerne et eksemplar af avisen, mest fordi det faktisk er interessant læsemateriale, men det kan jeg kun retfærdiggøre én gang om måneden - resten af tiden bliver der ikke solgt aviser til mig, men (metaforisk) tigget penge af mig. Jeg kan retfærdiggøre et dagligt køb af Politiken eller Berlingske fordi der reelt er nyt indhold, og alligevel køber jeg kun en normal avis højst en gang om ugen.

Det lyder alt for dyrt at de hjemløse skal betale 12 kr per blad for at tjene 8 kr. Få dog fat i nogle gode reklamesælgere og lad Danske Bank eller andre storvirksomheder give en skærv fra deres reklamekasse så de får en helsides annonce og avisen kan uddeles gratis til de hjemløse. Det virker absurd at de hjemløse direkte skal dække produktionsomkostningerne, så er avisen ikke længere et socialt projekt eller en hjælpende hånd men blot en kommerciel udnyttelse af de hjemløse.

For at vende tilbage til din idé med nye skilte, så tror jeg ikke du skal tænke så meget over at få pressedækningen på plads før du selv går i gang. Start med at lave 10-20 tekster, kør dem igennem nogle venner og vælg de sjoveste/bedste, få Teddy til at trykke et oplag på 100-200 plakater og del dem så ud til tiggerne, enten ved personlig uddeling eller gennem f.eks. De Hjemløses Hus. Start projektet på gadeplan før du overhovedet tænker på pressedækning, så har du også minimeret risikoen for at blive kaldt en snylter - folk skal skam nok lægge mærke til de orange plakater som alle tiggerne pludselig har fået de sidste 2-3 ugers tid .

Nu hvor vi alligevel snakker om hjemløse og tiggere har jeg et tillægsspørgsmål. Jeg har i lang tid overvejet at udskrive en stak visitkort med teksten "Mad, Penge, Hjælp" og så addressen til Den Sociale Døgnvagt som ligger lige bag ved hovedbanegården. Idéen var at jeg alligevel ikke kan redde hele verden og give alle tiggerne penge hver dag, men i det mindste give dem en ledetråd til hvor de kan finde hjælp 24 timer i døgnet. Jeg har ikke gjort det fordi jeg tror det ville blive opfattet som en provokation, men hvad synes I?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)