Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføring og etik - kan jeg tillade mig følgende?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Apr 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Aminoer

Endnu engang vil jeg meget gerne høre jeres mening om idé, jeg fik her i går.

Som nogle af jer allerede ved, har jeg netop startet min egen lille virksomhed som tekstforfatter. Og for at markedsføre mig selv tænkte jeg, at det smarteste vel ville være at vise, hvad jeg dur til. Så får jeg også lidt referencer til mit website, der lige nu ikke ligefrem blomstrer med idéer.

Nå, men tilfældigvis gik jeg ned gennem Strøget i går, forbi en trist hjemløs kvinde, der sad med et skilt foran sig med teksten: "Jeg er sulten". Og så slog det mig. At det burde jeg da kunne gøre bedre. Som tekstforfatter burde jeg skrive nogle bedre tekster til de hjemløse og dermed hjælpe dem med at få mere opmærksomhed på gaden og flere skillinger i kasketten. Og hvis det bliver en succes for dem, bliver det jo også en succes for mig og en god case til min portfolio.

Men nu tænker jeg på, om det er lidt for klamt. Og det ville jeg gerne høre jeres mening om? Synes I, det er misbrug af nogle stakkels mennesker?

Til mit forsvar vil jeg dog allerede her sige, at jeg selvfølgelig agter at lave en slags "markedsføring" for dem, der efter min fuldeste overbevisning virker og er dét, der skal til for, at de kan få nogle flere penge af forbipasserende. Jeg synes bare på en måde, det er lidt sådan ... ja ... måske er det for meget!

Inden du kommer med din kommentar, så se lige først de tekster, jeg indtil videre havde tænkt mig at forære dem:

www.joel.biz/hjemlos/Hjemlos1.jpg
www.joel.biz/hjemlos/Hjemlos2.jpg
www.joel.biz/hjemlos/Hjemlos3.jpg
www.joel.biz/hjemlos/Hjemlos4.jpg
www.joel.biz/hjemlos/Hjemlos5.jpg
www.joel.biz/hjemlos/Hjemlos6.jpg

Jeg har vist teksterne til en god ven, og han synes, de holder. Men jeg vil gerne have lidt flere synspunkter på sagen, inden jeg går videre med den.

Tusind tak for hjælpen.

Mange venlige hilsner
Tilmeldt 12. Apr 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 17:38

Det er da meget enkelt:

Hvis dit motiv er at hjælpe de hjemløse er du en helt,
hvis dit motiv er at hjælpe dig selv er du en skurk.

Da jeg vælger at tro du er en helt tilbyder jeg herved at trykke dine plakater gratis.

Mvh
Teddy

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 18:04
Jeg synes det er nogle sjove og bestemt anderledes plakater. Om det ville få mig til at putte penge i en hat, det ved jeg ikke, men det er vel værd at teste?
Fra København
Tilmeldt 10. Apr 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 18:07
Hej Teddy

Det lyder da helt vildt fedt!

Kunne du ikke sende mig dit telefonnummer til joel@joel.biz, så ringer jeg til dig efter påske, når jeg har fundet ud af lidt mere omkring projektet

De bedste hilsner
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 18:25

for en del år siden kom jeg forbi en hjemløs der stod lige ved tivoli i kbh. med dette skil.

giv en skærv

jeg lover at bruge den på smøger og øl

han fik en 50ér for sin ærlighed

iøvrigt er visse af dem ret cool nr. 2 + 3, men andre igen er direkte frastødene på mig, da jeg selv har været hjemløs for mange år tilbage, nr. 1 er direkte plat set fra min stol. Vil dog lige sige at den normale opfattelse af hjemløse er at de er dranker med diverse sygdomme, en som mig uden problemer af nogen art lige bortset fra ingen bolig - der er det vildt svært at få ændret folks forudbestemte syn på denne gruppe mennesker.

Det er sq COOL at du ønsker at hjælpe dem.

Venligst

René Buch

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 19:07

Hej Joel

Oprigtig idé... husk der vil altid være nogle der opfatter en sådan "event" forkert, men dem må du gøre op med dig selv om du vil frasortere. Det er yt at være PLAIN...

Vi mennesker har altid to hensigter til at gøre ting, den gode hensigt og så den rigtige!! Husk på dén...

Jeg vil såfremt dit projekt bliver søsat, gerne fortælle dig mere om hvordan sådan én kan/bør billeddækkes til din videre brug af materialet.

Held og lykke med det. Og Forresten, fik aldrig kommenteret på den tråd, men visitkort 2 er også klart min favorit. Den er anderledes og sjov!!

Tilmeldt 4. Apr 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:28

Hej Joel.

Jeg sad og grinte, da jeg læste dine forslag. Men ikke på den onde måde.

Jeg synes, at idéen er god, men jeg synes ikke, at nr. 1 holder. Sammen med de andre - forstår man meningen, men ikke alene.

Anja
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 19:32

Super idé !!

Men kan ikke lade være med at undre mig over hvad du får ud af det?

Hvis folk skal vide du står bag, skal der pressedækning på. Det er jo i sig selv en positiv ting. Men det kan jo hurtigt blive vendt til at du gør det af hensyn til egen vinding.

Grinte over dem alle. Synes ikke 1''eren er slem, den kræver måske bare lidt mere eftertænksomhed. For det med en "tur i byen" står for mig ikke lige så klart sarkastisk som de andre....

Som sagt super idé ;)

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 19:38

Støtter lige op om Casper''s indlæg.

1. Den gode hensigt, og jeg tror virkelig at du er oprigtig i din idé når du siger du vil hjælpe de hjemløse til flere skillinger i kasketten. Personligt gav jeg også en god skilling da jeg en frostkold januardag stødte på en lille violinspillende dreng der vitterligt rystede af kulde, mens han ukueligt lod sine frosne fingre køre over violinen og frembringe smukke toner... Jeg tømte alt hvad jeg kunne finde i jakke og bukser!!

2. Den anden side af den gode hensigt, nemlig den rigtige hensigt, at skabe opmærksomhed/omtale omkring dig selv. Det kræver en journalist med en virkelig skarp pen at dreje den historie sådan at den bliver opfanget positivt af flest mulige mennesker, for der vil altid være en procentdel der uanset hvad vil se det negativt... Dén skal du jo være forberedt på at forsvare igen og igen...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:16

Når man kommer i tvivl om etiske aspekter ved en handling, er der ofte en grund til det.

Jeg tror ikke, du skal forsøge at lave noget PR-stunt ud af det. Det bliver simpelt hen for vammelt.
Lav i stedet din kampagne i samarbejde med "Hus Forbi" - giv dem nogle gode, gratis tilbud og læg derefter plakaterne og evt. fotos af plakaterne i brug som reference på din hjemmeside. Folk der har mødt plakaterne på Strøget og derefter genkender dem på din hjemmeside, vil respektere dig.

Det er cool at bruge den tid, hvor du alligevel bare sidder og venter på at telefonen ringer, på at hjælpe folk, som har hjælp behov.
Men det er u-cool (og altså alligevel ikke hot) at slå plat på andres elendighed. Hold dig dine motiver for øje.

Hvad angår teksterne, så tror jeg nu nok, der skulle mere til at lokke muldvarpen frem fra mine lommer, men du regner vel heller ikke med at udstationere folk med plakater på Sandkrogvej, Jegindø.

mvh Hans
Side 1 ud af 4 (32 indlæg)