|
Hej Amino IT eksperter! Jeg skal have etableret et IT system og står nu med overvejelsen om jeg skal vælge hostet løsning eller selv have en serverløsning. Jeg har naturligvis drøftet det med et IT firma, men da jeg ikke selv er ekspert på området, så kunne det være fedt med en masse input til de ting man skal være opmærksom på og hvad der er for og imod de 2 nedenstående løsninger, så jeg har lidt mere at forholde mig til overfor det IT firmaet foreslår. Krav og oplysninger: - Pt. 100 brugere men selvfølgelig med mulighed for flere (dvs ikke Small Business Server 2003... er der i øvrigt nogen som ved om grænsen også er 75 i SBS2008?) - Pt. 6 fysiske lokationer i DK med mulighed for 10/10 Mbit som minimum - Fælles domæne, mail, og filadgang, samt webmail (OWA) - Filer er normalt kun op til 10 MB og der arbejdes for 95/100 lokalt på egen PC og kun backup flyttes på server. - Ingen filer deles af flere brugere - Adgang til filer fra hvor som helst via VPN eller SSL (helst noget som ikke kræver installation på klienten, men stadig er sikkert, fx med token) - Terminalserver for adgang til især regnskabsprogram fra alle lokationer. Option 1: Lokal Server med exchange og fildeling (for hovedkontoret) og Terminal Server på hovedkontoret. Lokal filserver på hver lokation. VPN/SSL fra alle andre lokationer og steder i øvrigt. Option 2: Hostet løsning af alt ovenstående "ude i byen" hos anerkendt leverandør, så ingen data ligger lokalt.
Skulle der være andre løsninger, fx en mellemting med kun hosted exchange, så er I da også velkomne til at komme med Jeres mening til det. På forhånd tak /JJ |
Hej Hr Jensen.
Udfra ovenstående ville jeg ikke vælge en 100% ekstern hostet løsning, hvis du har 100+ brugere fordelt på 6 lokaliteter er det i snit 17 brugere pr adresse.
Så der vil der være en ret stor belastning af båndbredden hvis alting skal foregå remote, medmindre du naturligvis kan få en betydeligt højere hastighed end f.eks. 10/10 Mbit - Jeg har en 20/10 Mbit vdsl-forbindelse fra TDC på mit kontor her i Århus C, men lige så snart du bevæger dig ud af de større byer (hvis du gør det) så er det næppe noget de kan levere.
Så jeg vil, udfra de tilgængelige oplysninger gå efter en lokal løsning, evt en server i hver afdeling, med central backup og exchange-server fælles for alle.
Bliv gratis medlem