Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betalingsform: netto kontant 8 dage

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er stødt på en mulig kommende leverandør, men han vil afregnes netto kontant 8 dage efter levering. Jeg kender ikke den betalingsform så godt, men han siger at man ikke inddrager momsen (kan man slippe for det på en fysisk vare?) - men jeg skal jo stadig lægge moms på når jeg sælger til forbrugeren, går jeg ud fra - nogen der evt kan forklare lidt om denne betalingsform?

 på forhånd tak

mvh Peter

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :
"Netto 8 dage" er betaling otte dage efter uanset hvilke slags dage (helligdage, hverdage, fridage, feriedage, drukdage). Momsdelen lyder som sludder.
Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det hele lyder lidt som noget sludder, da du netop får 8 dages kredit og altså ikke betaler kontant... men udtrykket bruges alligevel tit, og tolkes normalt blot som om, at betaling skal være sket senest 8 dage efter fakturadato så vidt jeg er bekendt med det.

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

 Det er noget sludder. Du skal selvfølgelig betale hele fakturabeløbet inkl. moms. Momsen er din indgående moms som du får retur når du laver din momsafregning. Netto kontant 8 dage er blot en betalingsbetingelse som siger du skal betale fakturaen efter 8 dage. (Det er typisk 8 dage fra fakturadato).

 Mvh

Brian Johansen

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

En mulighed kunne måske være, at din nye leverandør ikke er momsregistreret, fordi vedkommende sælger for under 50.000 på et år.

Som de andre også skriver, så er en betalingsbetingelse f.eks. netto kontant inden 8 dage (kunne også være inden 30 dage eller løbende måned x antal dage) bare noget, der fortæller dig, hvornår det fulde fakturabeløb skal være betalt, uanset om fakturaen er momsbelagt eller ikke (sjældent).

Noget helt andet er, at nogle leverandører har en betalingsbetingelse der f.eks. hedder: Netto kontant inden 30 dage eller 8 dage minus 2% kontantrabat, og der skriver de ofte, at de 2 % skal beregnes af beløbet excl. moms (derved giver de reelt knap 2%).

Eksempel på dette: Fakturabeløb kr. 200 + moms 50,- = 250,-
Kr. 250,- betales 30 dage efter fakturadato, og der bogføres ganske normalt
- eller kr. 246,- betales inden 8 dage. De 250,- bogføres igen ganske normalt, og 4 kroner (2% af 200,-) bogføres som momsfri kontantrabat.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

andersen77:

Jeg er stødt på en mulig kommende leverandør, men han vil afregnes netto kontant 8 dage efter levering. Jeg kender ikke den betalingsform så godt, men han siger at man ikke inddrager momsen (kan man slippe for det på en fysisk vare?) - men jeg skal jo stadig lægge moms på når jeg sælger til forbrugeren, går jeg ud fra - nogen der evt kan forklare lidt om denne betalingsform?



Nu må jeg vist hellere indskyde, at vi mangler en altafgørende information, for at kunne svare korrekt på dette spørgsmål. Vi ved nemlig ikke, hvorvidt der er tale om en leverandør i Danmark, eller udenfor Danmark. Hvis din leverandør ligger i Danmark skal du betale momsen ved købet, men får så denne returneret fra SKAT senere. Hvis leverandøren ligger udenfor Danmark (IMPORT), så er det korrekt, at du IKKE skal betale momsen ved købet.
Fra Astrup, Nordjylland
Tilmeldt 9. Apr 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok nu bliver det vist lidt for kompliseret, mon ikke de første svar er ok:-)

Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 06:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Super - tak for alle indlæg. Jeg har fået de nødvendige info *mig meget glad nu* :-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)