Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp, ny server!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Oct 06
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, kære aminoer

Det er længe siden jeg syntes det var sjovt at lege med hardware så jeg håber nogen kan svarer på dette tekniske spørgsmål.

Jeg står for at skulle bestille en server til mit næste projekt og der er nogen begreber jeg skal have styr på inden jeg trykker på "bestil"

Serveren havde jeg tænkt skulle bestykkes med en intel X3350 eller X3353 quad core processor og 4 gb ram. Disse processorer køre med en front side bus på 1333 ghz og nu kommer de store spørgsmål:

Betyder det noget for processorenes tilgang til rammen hvilken frekvens de kører med? kan det betale sig at bruge 667 ghz ram eller vil det værer bedre med 800 ghz ram? (syns jeg kan huske noget om at det kan have betydning at de går op i hinanden med en faktor på et heltal)

Har det det nogen betydning hvor mange klodser ramen består af i forhold til at der sidder 4 processorer på kortet, igen af hensyn tilprocessorenes tilgang til ramen, altså er 2x2 gb. lige så godt som 4x1 gb.

Er der noget med at ramen skal være single ranked eller dual ranked i forhold til hvordan processorene tilgår ramen, altså hvor mange processore der kan få adgang til ram ad gangen.

Grunden til disse spørgsmål er at en del af projektet er en test af nogen undersøgelser jeg har foretaget i forbindelse med servering af hjemme sider (hastighed) med binær kode (til forskel fra php og .net som skal fortolkes af en webserver) og al indhold i ram.Jeg er i øjeblikket igang med at skrive webserveren.

Det kan være jeg bare har misforstået alt og at det er dumme spørgsmål, men så må i gerne fortælle mig det, for så går jeg efter prisen i stedet Wink

vh Ken Madsen

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:52

Jeg kan ikke rigtig lige få dit spørgsmål til at falde på plads ... hvis du laver "binær kode" (går ud fra du mener compilleret kode), til at løse noget så simpelt som web-forevisninger, så vil en Pentium 3 kunne levere nok til at lægge en Gigabit linie ned.

Men når du snakker Servere vil jeg anbefale dig at ringe til en af de kendte leverandører, f.eks. HP, og sige hvad du skal have og så sørger de for at ram, processor, maskine og diske sider rigtigt, passer sammen osv.

Men for at svare direkte på dit spørgsmål så skal du sørge for at bundkort og cpu er kombatible ... og der er ikke nogen tommelfinger regel (som altid virker) du er simpelthen nødt til at tjekke manualen for bundkortet.

Havde selv samme problem med en Intel server der ikke kunne køre med en bestemt quadcore cpu vi havde fundet. Cpuen kørte 1333mhz på bussen mens bundkortet kørte 1000mhz, så vi fandt en 667mhz'er dualcore der kunne køre på den. Det lykkedes os efter relativt lang tid at finde en 1000mhz med 4 kerner der kunne køre i bundkortet men det lykkedes.

Tilmeldt 26. Oct 06
Skrevet kl. 20:00

Mikkel Mikjær Christensen:
går ud fra du mener compilleret kode

Ja, selvfølgelig, kompileret kode.

så vil en Pentium 3 kunne levere nok til at lægge en Gigabit linie ned.

Det kommer vel an på hvor kompliceret modellen der skal håndtere forespørgslerne er. F.eks. læste jeg for nyligt at amino med omkring 80.000 brugere pr. md for nyligt har måtte opgradere med mere serverkraft fordi sitet kørte for langsomt.

Men for at svare direkte på dit spørgsmål så skal du sørge for at bundkort og cpu er kombatible

Det er jeg sikker på, jeg køber en færdig server, men hos dell kan man vælge mellem flere typer ram bestykning og jeg vil være sikker på jeg vælger rigtigt.

Mvh Ken

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:05

Hej Ken

Jeg ved ikke om Dell lader dig købe en server der ikke virker, ellers  vil jeg anbefale HP. De plejer at være gode til at hjælpe.

Evt. kan du fortælle lidt mere om hvad du skal bruge det til?

/ Mikkel

Tilmeldt 26. Oct 06
Skrevet kl. 20:19

Jeg ved ikke om Dell lader dig købe en server der ikke virker

Det er jeg sikker på de ikke gør, jeg vil bare være sikker på at det jeg bestiller spiller optimalt.

ellers  vil jeg anbefale HP

Jeg kan li at handle hos dell og jeg syntes de har overkommelige priser. omtalte server kan fås for mellem mellem 7,5k og 8,5k + moms og levering.

Evt. kan du fortælle lidt mere om hvad du skal bruge det til?

ja, en webserver  der skal kunne levere mindst 200 sider i sekundet, disse sidder er dynamiske, der skal altså findes nye data hver gang en side forespørges.

Nej jeg havde ikke selv tænkt mig at jeg skulle skaffe 200 besøgende i sekundet, men webserveren skal vise indhold på andres sites, noget a'la adsense, bare ikke reklamer.

Grunden til at jeg bekymre mig om prisen er at jeg tænker jeg skal have 1 server nu og senere 1 til til failover. Projektet er ren og skær interesse og der vil ikkevære nogen indtjening.

Altså skal jeg vælge

1: 2X2 gb 800 ghz dual rankedmoduler

eller

2: 4X1 gb 667 ghz single ranked

til at spille optimalt med en 4 kernet processor der har en front side bus på 1333 ghz?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)