Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prissætning af software

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle gæve aminoer...

En jeg kender har lavet et stykke software som nu skal sælges.. Systemet er banebrydende og det er ikke set før.. Han har arbejdet på det i mange ¨r, og det skal nu sælges... Kan man få noget proff hjælp til at prissætte hans software, han er nemlig lidt usikker, da han aldrig har solgt noget på den måde før + at der aldrig er set et lignene produkt, så der er intet at sammenligne med...

Mange tak

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 10:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kommer jo helt an på hvad det er. Definere jeres kunde gruppe og hvor meget programmet vil spare dem for. Ud fra det ville jeg lave en pris. Det kommer jo også an på om i vil og har planlagt massive investeringer i reklame eller om i bare vil lade det sive ud. Lav et budget og hør en kontrol gruppe om hvad de synes. Herefter har du et godt grundlag for en prisfastsættelse.

Håber det kan hjælpe jer lidt. Smile

Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 11:06

Der vil helt sikkert være en masse som kan give et godt bud på dette, men der er rigtig mange ting der skal tages i betragtning...og ikke mindst er det rigtig svært at uden at vide hvilket produkt det er og til hvilken kundegruppe det henvender sig til, men nogle overvejelser man kan gøre sig:

- Er kundegruppen private eller erhvervskunder
- Skal det sælges direkte eller via distributører / forhandlere
- Volumen? Kan det bedre betale sig at sænke prisen og få volumen eller er det så specielt at det bedre kan betale sig at få lidt færrere kunder, men prisen er lidt højere.
- Markedsefterspørgslen? Er det manglet i markedet? (Har han undersøgt det?)

Der er selvfølgelig mange andre ting som skal tages i betragtning, men det afhænger meget af produktet og den kundegruppe det henvender sig til. Selvom du skriver at der ikke er noget at sammenligne med, så vil der nu altid være et eller andet at sammenligne med...MEN når det så er sagt, så gælder det ikke om at gøre alt andet som andre gør det... Det vinder man aldrig på!!!

Mvh/

Allan

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:13

Der er tale om et stykke enestående software.. Han har idé om en pris på et tocifret milionbeløb... Han har en ca. idé om det, han vil bare gerne rådføre sig med en der har solgt så stort et produkt.. Det har han nemlig ikke.. Muligvis skal det kun sælges til en kunde..

Det skal kun markedsføres via personlig kontakt til potentielle kunder, da almindelig markedsføring ikke vil give så meget... Det er jo ikke hr. og fru. Danmark der skal købe det. 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 13:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis i tror at det kan bidrage virksomheden mere værdi en et tocifret millionbeløb så er det vel bare om at komme igang. Jeg tror bare at i får ret svært ved at opnå den pris. Men hvis det er den pris har besluttet jer for, har i jo også snævret markedet ind til 40-50 virksomheder i Danmark. Så er det jo bare om at komme igang.

Man skal bare huske at man altid selv synes det er guld man står med. Men problemet ligger måske i at få en meget stor virksomhed til at købe sådan et produkt af en lille virksomhed. Specielt hvis man ikke har brugt mere tid på det. Så er det mere ideen i sælger end produktet.

Jeg ønsker jer held og lykke med salget.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:40

Lige pt. kan han ikke se nogen reelle kunder i Danmark...  Det har taget udvikleren/sælgeren (ikke mig) 8 år at lave dette stykke software, så det er ikke fordi der ikke er brugt tid på det...

Og ja, den kunde der køber det, kan spare mange gange det beløb det koster, om året... 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 13:49

Uden at forklejne produktet, som jeg jo af gode grunde ikke kender, så er 8 mandeårs udviklingstid på et stykke software ikke usædvanligt og da slet ikke en målestok for prisen på produktet.

Husk også at medregne den tid, som jeres kunde skal bruge på at integrere produktet i sin egen virksomhed (IT + organisation). Jeres pris + hans tid skal kunne tjene sig hjem igen og det er jer som skal overbevise kunden om at at dette er tilfældet.

Jeg ved ikke umiddelbart hvem, som kan hjælpe her, men pas på ikke at blive forblændet over egne kvaliteter. 

Venlig hilsen
Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:54

Jeg ved godt at det lyder som om at han tror han har opfundet den dybe tallereken uden at have gjort det, men produktet er helt genialt...  Der er tale om noget man har snakket om at gøre i ca. 15 år, uden at gøre det.. Nu er det gjort... Det erstatter det 500 fuldtuddannede voksne, med 3 gymnasieelever...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 13:59

I så fald så sælger det jo sig selv, han skal bare vade ind af døren med en tændt bærbar Hmm 

Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 14:07

Hvorfor skulle det ikke kunne sælges til mindre kunder? Selv hvis det kan erstatte 20 fuldtuddannede personer med 2 gymnasieelever, så er det vel en god forretning for enhver virksomhed?

Bedst bud er at få en til at kigge på det og giver jer en vurdering... I kan evt. få dem til at underskrive en NDA - altså en fortrolighedserklæring.

Nu ved jeg ikke hvilken kategori softwaren ligger inden for, men jeg har meget daglig salg af primært sikkerhedssoftware - fra helt små løsninger til kæmpe stort setups, så hvis det er inden for der eller lignende, så må I sige til hvis I skal bruge input.

Mvh/

Allan

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)