De ekstra posteringer, din revisor er kommet med, skal bogføres i 07-regnskabet og overføres til starten af 08-regnskabet. Den overførsel kan de fleste programmer klare mere eller mindre automatisk.
Efterregulering: Enten tager du den med i den kommende momsafregning (hvis det er et mindre beløb), eller du laver en korrektionsblanket og sender ind. Den er her: http://skat.dk/getFile.aspx?Id=23653
Hvis der er sket nogle ændringer i dit regnskab for 2007 (som bl.a. medfører, at du skal have 1.300 kr. tilbage i moms), vil det påvirke dit årsresultat. Når dit nyt 2008-regnskab åbnes, vil det derfor starte med en egenkapital, som ikke er rigtig med mindre du sørger for, at den bliver det. På den anden side: Hvis du plejer at åbne med et helt tomt regnskab at bogføre i og lade revisoren om resten, så se bort fra alle disse bemærkninger.
Jeg ville uden at blinke vurdere 1.300 kr. til at være et mindre beløb og medtage det i den næste momsafregning.
Det eneste min revisor har lavet af en årsrapport/årsregnskab hvor han så har lavet et efterposteringsark til mig, som jeg selv skal have bogført... og ja det i systemet skal jo så gerne stemme med det han har fået på papiret, så de to ting stemmer overens.
Men hvilken dato bogfører jeg så disse ting på? Der hvor de reelt er købt eller bare 31/12?
Hvad med den ekstra moms? Skriver jeg det bare oveni beløbet den ellers regner ud til denne momsafregning eller hvordan?
Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk
Går ud fra jeg bare laver de par bogføringer i en diverse kladde??
Men hvad så med bilagsnumrene? Jeg er jo startet på 2008 og har brugt bilagsnumre i diverse kladden der. Derved vil der jo komme et hul, både blandt dem i 2007 og dem i 2008.
Altså f.eks. hedder mit sidste bilagsnummer i diverse kladden i 2007 nr. 500014.
I 2008 har jeg jo bogført videre i den kladde selvfølgelig og så er nået til nr. 500018.
Men nu skal jeg så bogføre nogen bilag igen i 2007 - må det så godt bare starte med 500019?? Så er det jeg tænker, der her kommer et hul fra 14-19 og i 2008 kommer der så et hul fra 19-24.