Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Parallel import, er det lovligt??

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Aminoer

Er det lovligt at importere fx. sony ericsson mobiler fra kina?? har læst noget om det er ulovligt med apple produkter, men er det nu rigtigt?? På forhånd tak!

Mvh. Stubbe

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 00:01
Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 09:31

Centry:
Det er ulovligt at lave parallel import når du importerer fra lande uden for EU.

Det er en generel misforståelse og svaret er ikke korrekt, svaret er langt mere kompliceret - det afhænger af mærket og om hvorvidt varemærkeretten er konsumeret indenfor EU eller ej. Der er iøvrigt ikke noget "ulovligt" i parallelimport, men rettighedshaver kan i nogle tilfælde gøre indsigelse mod din import. Men igen,man kan ikke svare så entydigt som ovenfor.

Venlig hilsen
Ole

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 09:39

nej, ok, det var meget kort, men nu skriver han selv mærker som SE og Apple og her gælder det, hvis han ikke kan få en accept fra producenten, hvilket jeg tvivler meget på at han kan.

men hovedreglen er at du kan blive sagsøgt ved parallel import hvis der er en rettighedshaver inden for EU og du ikke har fået en accept af rettighedsgiver om at importere til EU (så er det heller ikke tale om rigtig parallel import, da du så er autoriseret importør), det er dette der gælder i langt største delen af sagerne når vi har med store selskaber at gøre som apple, SE, nokia etc. Altså at du kan blive sagsøgt hvis du gør det.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 09:47
Hovedregel: Er varen en gang solgt indenfor EU med eneretsindehaverens tilladelse, kan den frit videresælges.

"Ved parallelimport af varer solgt under et beskyttet varemærke er det afgørende at få fastlagt, om varerne første gang er sat på markedet inden- eller udenfor EØS-området. Hvis varerne er blevet sat på markedet indenfor EØS-området af varemærkeindehaveren selv eller med dennes samtykke, vil der ske konsumption af varemærkeretten (dvs. at varemærkeindehaveren ikke kan hindre brug af dennes varemærke), jfr. varemærkedirektivets art. 7, stk. 1 og varemærkelovens § 6. Varemærkeindehaveren vil under sådanne omstændigheder være forpligtet til at acceptere parallelimporten. Er varerne derimod første gang markedsført udenfor EØS-området, sker der ikke automatisk konsumption af varemærkeretten"

http://www.plesner.dk/plesner_publikationer/Files/Pdf/240.pdf 
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 09:54

ja? - det var vel også ca det jeg skrev?

det der står der er jo bare at hvis:
1) du importerer varen fra et andet EU land (og varen er kommet "reelt" ind i EU)
2) eller du har samtykke/accept fra varemærkeindehaveren

Kan du parallelimportere den til Danmark uden problemer

I andre tilfælde hvor:
1) du importerer varen fra et land uden for EU og du ikke har accept fra varemærkeindehaveren

kan du blive sagsøgt for at have parallelimporteret varen til Danmark/EU

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 09:56
Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 10:01

Denne diskussion har kørt i utallige tråde før. Jeg kan kun sige, at jeg har fået sagen undersøgt for de mærker, som jeg har interesse i, hos en advokat med speciale i varemærkeret og har fået min "case" blåstemplet rent juridisk. Jeg har endnu til gode at blive slæbt i retten af varemærkeindehaver.

Om min situation kan overføres til mærker som SE, Nokia m.fl. kan jeg ikke tage stilling til.

Venlig hilsen
Ole

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 10:08

Centry:

men du kan stadig komme i problemer selvom du importerer varen fra et andet EU land,

jf: http://crn.dk/index.php/news/show/id=29066  

Det er faktisk præcis den problemstilling, som belyses i det link, jeg postede tidligere. Og bemærk at fordi firmaer truer hinanden, så er der jo ikke taget stilling til det juridiske aspekt. 

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 10:12

Det er sådan i sagen fra linket at en større organisation i EU for hardware sælgere har sagsøgt Sun fordi man ikke kan undersøge om deres produkter er parallelimporteret, og de kræver at sun skal give disse data ud, så man kan undersøge om ens Sun produkter er parallelimporteret.

Når de vælger at gøre dette, må det være fordi de regner med at de vil tabe en sag om parallelimport? - da det ellers ville være en sag uden formål at kæmpe for at få at vide om et produkt er parallelimporteret. 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)