Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Handelskøb på nettet/ Købeloven

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Jeg sider og forbereder mig til et møde men den jurist.  Jeg mangler bare meget akut en kilde, til hvor jeg kan finde literatur omkring handelskøb på nettet.
JEg kan forstå at jvf. købeloven "I handelskøb kan købeloven fraviges ved aftale" betyder det at alt der hedder fortrydelses ret, kan man skrive sig ud af alt??? med henvisning til at varen er en imaterial vare, og at det klaret og tydeligt fremgår at det kun er handelskøb????
 
Er der særlige bestemmelser for nethandel, eller er det samme forhold der gør sig gælende??
 
 
Håber der er nogen der ved noget om det her, bare en henvisning i den rigtige retning, vil være en stor hjælp.
 
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var et stort spørgsmål at skulle have besvaret hurtigt

Linket til Net-tjek gælder, som jeg ser det, forbrugerkøb.
 
I handelskøb kan du, som du selv er inde på, fravige købeloven ved aftale, idet man går ud fra, at det er to professionelle parter, som hver især formår at varetage egne interesser ved aftalens indgåelse.
 
Du er dog omfattet af aftaleloven, som jeg ikke har nærstuderet i lang tid - men jeg kan huske, at der er en generalklausul, som giver mulighed for at tilsidesætte en aftale, hvis den er åbenlys urimelig for den ene part.
 
Alle love kan findes på www.retsinfo.dk
 
Det var hvad jeg kunne ryste ud af ærmet uden forberedelse.
 
Mvh.
Claus

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
tak, men forbrug.dk er meget forbruger orienteret, ikke helt så tilbunds gående men hensyn til handelskøb.
Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

tak. Nu har jeg kigge efter et eksemplar af aftalelove, men uden held.

 
Har du nogen ideer til hvor jeg findet et saadan
Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Internet? Jeg giver det et år...
 
 
den kommentar, ved jeg ikke hvor kommer fra, men vedkommende her iden tvivl rode ore
Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg så den selv på en poster på et kontor - så vidt jeg husker, var det et Bill Gates citat, men har ikke kunnet verificere det.

Til gengæld er disse gode nok
 
"Computers in the future may weigh no more than 1.5 tons."
- Popular Mechanics, 1949

"I think there is a world market for maybe five computers."
- Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

"I have travelled the length and breadth of this country and talked with the best people, and I can assure you that data processings is a fad that won''t last out the year."
- The editor in charge of business books for Prentice-Hall, 1957

"But what...is it good for?"
- Engineer at the Advanced Computing Systems Division of IBM, 1968, commenting on the microchip

"There is no reason anyone would want a computer in their home."
- Ken Olson, president, chairman and founder of DEC

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Crôll

Ja, du kan godt fravige reglerne om "fortrydelsesret", som du skriver, når der er tale om køb/salg til erhvervsdrivende.
 
Der er aftalefrihed i DK, og reglerne i købeloven gælder kun, hvis du/I ikke har aftalt andet.
 
Der er mulighed for en vis censurering, hvis du laver vildt urimelige vilkår eller kræver "dummebøder" o.lign., men i erhvervsforhold er der ganske vide granser for, hvad du/I kan aftale.
 
- for hvis du kræver noget, der er "for langt ude" for din kunde, så kan vedkommende jo bare lade være med at indgå aftalen med dig. Så det regulerer ofte sig selv.
 
Mvh - og god fornøjelse.
 
Karsten
Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak Karsten Duch Lynggaard

betyder det så ikke, "lidt firkantet" at købeloven kan man uden problemer fravige (ved handelskøb), og at aftaleloven jf. aftaleloven § 1. kan man lave efter de betingleser man finder rimelige for begge parter, hvis man holder sig til handelskøb, og at man iøvrigt ikke fraviger væsentligt fra "anden sædvane"??
 
Det er her jeg står en lille smule af, hvordan undersøger man "anden sædvane"?? skal man finde lign. sager frem for at undersøge hvordan retspraksis er?  
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)