Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af sandwich-bar

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa i Gruppen.

Jeg faldt ved en tilfældighed over dette fremragende sted. Jeg har brugt mange timer, med at surfe rundt imellem alle de indlæg som i tidens løb, er skrevet herinde. Det er spændende læsning og meget lærerrigt. Stor ros til alle dem som giver sig tid til at hjælpe andre.
Så langt så godt....
Min kone og jeg er ved den berømte skillevej. Forstået på den måde, at vi har en idé og ikke mindst viljen til at starte vores eget lille sted. Nemlig en lille grøn, sund sandwich-bar. Jeg skal ikke starte en debat omkring det smarte i en sådan butik, da vi er overbeviste om at der er brug for en sådan, i vores lille landsby. Men som sagt står vi lige der, hvor vi enten bare skal kaste os ud i det, eller smide det hele i skraldespanden. uha... det suger i maven.. :O)

Men, Men, Men.... Vi har fundet lokalerne, som ligger centralt og godt. Den eneste ulempe er at pladsen måske bliver lidt trang. Derfor vil vi se om vi kan undgå at indvistere i noget overflødigt uden at komme i en kapacitets klemme.

Er der nogen som har en idé om, hvad det kræver af køleskabe, svaleskabe, bordplads, ovne osv. osv.

Vi skal sælge sandwich, kolde og lune. Sunde burgere og salater. Vand, juice, IceThe, og sodavand.

Vi har tænkt på at tage til en anden lille landsby i nærheden, hvor en sådan bar, netop er åbnet. Dels for at lure menu kortet og samtidig se hvordan de gør i praksis.. Er det at gå over stregen og henvende sig til de nye ejere og spørge om fif og gode råd ?

Hvis nogen herinde har nogle gode råd eller andet, vil vi blive meget glade.

Vi læser selvfølgelig en hel del på nettet. Planlægger at tilmelde os nogle kurser og fordybe os i projektet. Der er meget der skal falde på plads, men vi skal jo starte et sted.

Mange Hilsner

Bo

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 00:45
Hej Bo

Sikkert en fed ide med grøn og sund mad - det er jo oppe i tiden (er det forresten ik altid det?).

Der hvor jeg kan hjælpe dig er, at jeg kender lidt til dette område, først skal du have fat i køkken udstyr som er lavet i rustfritstål, det er et sted fødevarekontrollen lægger stor vægt på, det er den eneste belægning der kan tåle både klorin og kogende vand til at rense med efter dagen arbejde. Dine diske skal have køle mulighed hvis du har maden liggende der, husk har du lun mad så skal det holde en bestem temp. mener den er 74 grader. Ring til fødevarekontrollen og hør hvad der er smartes at gøre, duskal også have et nærringsbrev for at måtte sælge mad som du selv fremstiller. Husk på der stilles ret store krav til jeres egenkontrol med jeres rå- og færdigvare.

Du kan købe brugt industri køkken udstyr (storkøkken inventar) som det hedder når det er af rustfritstål, gennem den blå avis www.dba.dk og spare en hel del på dine startudgifter.

det med at besøge en konkurant i nabo byen er sådan set ok for at tjekke stedet ud, og se deres produkter samt indretningen - der hvor jeg mener du går over en usynlig streg er at kontakte den anden ejer for at få branche tips og fif.

Du skriver intet om hvad i har af udd. bag jer - eks ved jeg der er krav om hygiejnekursus når man arbejder med mad.

Venligst

René Buch

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:52

Hej Bo,

Du er kommet til rette sted!

Der er nemlig også andre restauratører her på Amino. Jeg husker ihvertfald "LG" som har Chicago Roasthouse i Aalborg (vi er begge i Amino Nord netværket) og "Anders, australian.dk" som driver Australian i Aalborg.

Prøv da at snakke med dem før du begynder at plage dine konkurrenter

mvh Carsten
Fra St. Darum
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 11:28

Selvom Fødevarestyrelse nu officielt er erkendt underbemandede, synes jeg måske også at I skal kontakte dem og spørge dem til råds om udstyr. De må ikke give konkrete råd om indretningen, det er der private konsulenter der arbejder med, men de kan fortælle om hvor sandsynligt det er, at de vil godkende en løsning du forelægger dem. Det gjore vi meget i da vi startede, og de var fantastisk hjælpsomme. F.eks. kunne de fortælle os, at interiøret ikke behøver være rustfrit stål, men skal kunne rengøres efter gældende forskrifter og den pågældende rengøring skal være sandsynliggjort og dokumenteret i en egenkontrol som skal godkendes. FVST brugte ikke ordet sandsynliggøre, men meningen var ikke til at misforstå. Hvis du som argument for din rengøring påstår, at du afmonterer bordpladerne ved endt arbejde og ved råvareskift, autoklaverer dem og genmonterer dem, så vil de næppe finde det sandsynligt og vil ikke godkende egenkontrollen. Hvis din rengøringsmetode tilfredsstiller reglerne og samtidig er praktisk (og dermed sandsynlig), accepterer de absolut også andre løsninger end de traditionelle.

Vi har et meget lille køkken og kunne på ingen måde få plads til en opvaskemaskine. Vi monterede derfor en Quoker, som er en slags avanceret elkedel, fik så lov at vaske op i hånden og bruge Quokeren til at desinficere servicet med efter opvasken. Vi læste materialet på FVSTs hjemmeside. Dér står der hvilke love og direktiver der danner grundlag for reglerne og dem kan man slå op på Retsinfo og fordrive en søndag eftermiddag med. Alle vi snakkede med (før vi begyndte at tage fat i FVST), understregede nødvendigheden af en professionel opvaskemaskine (udover en masse andre krav som viste sig ikke at holde i vores tilfælde), der enten er meget dyre eller fylder meget (eller begge dele).  Det skal selvfølgelig lige siges, at hvis vi havde en idé om at betjene 100 spisende kunder om dagen, så ville de næppe finde det sandsynligt at vi ville gide vaske op på den måde, men i og med at servering kun er en lille biting i vores forretning, er det en praktisérbar og dermed sandsynlig løsning.

Pointen er selvfølgelig nok mest dén, at sætter man sig ind grundlaget for det arbejde de laver, og bruger dem som sparringspartner i stedet for bussemænd i børnenes godnathistorier, så kommer man langt. Prøv at udarbejde nogle alternative løsninger som honorerer kravene i loven og ikke fylder for meget i køkkenet, og forelæg dem så for den lokale Fødevareregion.

For lige at skitsere vores køkken, så indeholder det en rustfri bordplade med dobbelt vask og et arbejdsområde. Koldt og varmt vand, samt førnævnte Quoker. Det varme vand er forøvrigt 70°C og det kogende 110°C under tryk. En laminatbordplade med forskelligt udstyr. Laminathylder. Et køleskab fra Gram med ventilator og indbygget temperaturmåler, men ikke med datalogger. En lille professionel ovn fra Unox. Et højskab til de vigtigste tørvarer. Håndvask til den absolut obligatoriske håndrengøring, er placeret på ydersiden af døren ind til køkkenet. Da vi kunne vise at dén placering faktisk fungerede, blev den også godkendt, selvom den gængse opfattelse er, at den skal være i køkkenet.
Dertil har vi et tørlager i en tilknyttet bygning, til yderligere tørvarer, samt frostvarer. Fryseren der bruges i dette rum, er en ganske almindelig Vestfrost kummefryser. Det vigtigste krav der er til udstyret, er at det kan rengøres. Det betyder at man skal kunne komme ind under og om bag en fryser, for at der ikke kommer spindelvæv og andet fnullerværk, som kan danne grobund for skimmel. Sæt hjul under - så er den let at flytte rundt med. Med den konstellation er vi godkendte til at servere kaffe, bage kager og lave sandwiches. Så der skal altså ikke ret meget til, så længe det fungerer og står i forhold til betjenin
Fra St. Darum
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 11:33
Hov, forresten. Det jeg egentlig ville svare på, var det med at snakke med konkurrenten. Jeg synes faktisk det er en god idé. Vi har mange som kommer og lurer i vores forretning, og deres motiver er åbenlyse hvor godt de end forsøger at skjule det. Men det er meget rarere når de fortæller os det, i stedet for at gå rundt og dukke sig. For før eller siden åbner de jo en forretning, og når de gør det, så opdager vi det også på lige fod med alle andre der læser aviser :-).
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)