Hej alle. Jeg kæmper med mit årsregnskab og håber at kunne få lidt gode råd fra jer. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som bla. driver en webshop med salg af produkter. Jeg er i tvivl om de egentlige krav til årsregnskabet (1) samt om hvordan jeg skal indføre mit varelager på årsregnskabet (2). (1) Jeg har lavet følgende opstilling til mit årsregnskab: Nettoomsætning 64980 Er dette tilstrækkeligt for et årsregnskab, eller skal jeg have aktiver og passiver med også? (jeg kender ikke til disse begreber, kan de forklares på en simpel måde?) Er udgifterne tilstrækkeligt udspecificeret? (2) Jeg har optalt mit varelager og det udgør ved udgangen af 2007 en værdi af ca. 20000. Der er en smule svind ift. det egentlige regnskab, da nogle produkter frasorteres grundet defekter og andre til afprøvning af mig. Derudover overføres nogle produkter også til brug i firmaet. Jeg vil gerne vide varelagerets værdi påvirker mit årsresultat? I så fald vil jeg stå med et overskud på lidt over otte tusind, af hvilke jeg skal betale skat, da der så er tale om personlig indkomst? Findes der en måde, hvor jeg kan beholde varerne "i firmaet" eller hvordan fungerer det? Og hvordan fungerer det når jeg påbegynder et nyt regnskabsår? Håber spørgsmålene er til at forstå.
Jeg er klar over at jeg på sigt har brug for noget revisorbistand, men da deadline for den udvidede selvangivelse nærmer sig, vil jeg gerne selv ordne regnskabet denne gang. Og til næste år involvere en revisor. Det var mange spørgsmål, håber I kan hjælpe. På forhånd tak! Mvh Mathies |
Hej!
Der skal foreligge en balance også(Aktiver/Passiver)
Dit varelager påvirker resultatet, idet det skal indtægtsføres i
dit vareforbrug i driften.
Året efter vil det så være forskydningen fra primo varelager til ultimo varelager,
der påvirker dit vareforbrug, og dermed driften.