men kan ikke gennemskue hvad fordelen er når der også skal ske beskatning af fri bil. Modsat ved et alm. arbejdsgiver/ansat-forhold er jeg som selvstændig jo nødt til selv at afholde driftsudgifterne, så her kan jeg ikke se nogen fordel.
(Kan driftsudgifterne i øvrigt fratrækkes 100% i virksomheden, uanset en anden fordeling af privat/erhvervsmæssig kørsel?)
Fordelen må så ligge ved momsfradrag på driftsudgifterne, men det kan jo hurtig blive spist op af tillæg i vægtafgift på 50% jf - http://www.tax.dk/pjecer/biler_paa_gule_plader.htm - hvis man ikke kører så mange km pr. år.
Så når jeg overvejer køb af en lille bil til ca. 25-30 tkr. - hvori, om nogen, ligger så fordelen ved at købe en gul plade bil frem for en på hvide plader?
hvad fordelen er når der også skal ske beskatning af fri bil
Du har også den mulighed at fordele omkostningerne efter kørebog. Det gør jeg med ca. 80% erhvervskørsel.
Søren Nellemann - facefoto.dk:
(Kan driftsudgifterne i øvrigt fratrækkes 100% i virksomheden, uanset en anden fordeling af privat/erhvervsmæssig kørsel?)
ja - mod beskatning af fri bil. Skattemæssigt er den bedst på nye biler købt 1.12 (forudsætter enkeltmandsvirksohed) og de første 1 - 3 skatteår.
Søren Nellemann - facefoto.dk:
Fordelen må så ligge ved momsfradrag på driftsudgifterne, men det kan jo hurtig blive spist op af tillæg i vægtafgift på 50% jf - http://www.tax.dk/pjecer/biler_paa_gule_plader.htm - hvis man ikke kører så mange km pr. år.
Jeg kører ca 45.000 km om året, så jeg har valgt en bil på gule plader. Jeg får i øvrigt momsfradrag på HELE driften - også den private del.
Det er et større regnestykke, og man skal have rigtig mange apekter med.
Det er en fordel at have fri bil når udgifterne til kørsel totalt med fradrag af den godtgørelse som kunne opnås ved at holde bilen udenfor, overstiger skatten af værdi af fri bil. Her skal man naturligvis indregne afskrivning (værditab) på bilen som en udgift.
Helt overordnet kan man sige at der er mest som taler for at have fri bil hvis man kører meget privat og der er tale om en bil med en vis ansk.sum. Taler vi derimod om en bil til 25-30.00 kr. som det bliver nævnt kan det umiddelbart bedst svare sig at holde den udenfor og få kørselsgodtgørelse.
Taler vi om en gulpladebil under 3 tons opnås der ikk fradrag for momsen af driften eller anskaffelsen når bilen også anvendes privat. Taler vi om en bil over 3 tons er der forholdsmæssigt momsfradrag afhængig af anvendelsen.
Hermed siger jeg også Jørgen at du kun kan opnå momsfradrag på kørslen hvis din bil er over 3 tons og du kan aldrig få momsfradrag på den private del.
Taler vi om en gulpladebil under 3 tons opnås der ikk fradrag for momsen af driften eller anskaffelsen når bilen også anvendes privat. Taler vi om en bil over 3 tons er der forholdsmæssigt momsfradrag afhængig af anvendelsen.
Hermed siger jeg også Jørgen at du kun kan opnå momsfradrag på kørslen hvis din bil er over 3 tons og du kan aldrig få momsfradrag på den private del.
Jf. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1659391 så er SKAT ikke enig heri. Jeg er bekendt med, at SKAT har nævnt det manglende momsfradrag i den piece, som de udsendte sidste efterår, men den regel har de efterfølgende trukket tilbage.
Der er ALTID fuldt momsfradrag på driften af en bil på gule plader < 3 tons, UANSET om den er i virksomheden eller ej og UANSET hvor meget den bruges erhvervsmæssigt og privat. Eneste forudsætning er en momspligtig omsætning > 50.000 pr. år og at bilen benyttes erhvervsmæssigt.
Der er så lige en speciel regel vedr. momsfradrag på leasing.