Det første man indser når man bliver en såkaldt "Internet Marketer"
er hvor svært det er i praktisk. Man finder utallige artikler om
hvordan man laver en optimal online strategi. Den går ofte på emner som: Strategien er kort fortalt at undersøge hvilke in-link dine konkurrenter har. Dette kan gøre ved hjælp af Yahoo og Google men ved at benytte Alexa sparer du en hel del tid. Alexa rangere samtlige hjemmesider i verden efter hvor meget de er besøgt (rangeringen er tildels baseret på estimater så den er ikke eksakt).Yahoo.com er rangeret nr 1, Amino nr 38.688 osv. Men det smarte er at Alexa også giver information omkring hvilke in-links dine konkurrenter har plus den rangerer disse hjemmesider efter trafik. Dvs du får en rangeret liste over de hjemmesider der linker til dine konkurrenter. Heraf navnet "Alexa Footstep In-Link Strategy" fordi opgaven nu er at træde et skridt tilbage og undersøge hvorfor disse hjemmesider linker til din konkurrenter. Analysen desuden benyttes til at skabe egne links ind til din hjemmeside. Hvis linket kommer fra en link katalog, blog eller forum kunne det give dig en del af trafikken. Et sidste tip er at benytte Google Alert funktion til at sende dig en mail når Google finder noget nyt om din egen eller konkurrenternes hjemmeside/firmanavn. Venlig hilsen Michael |
Alexa Footstep In-Link Strategy.
- 1
|
Interessant. Efter at Alexa ændrede deres algoritme for ca. 1,5 måned siden virker deres estimation mere plausibel. |
I teorien lyder Alexa-planen fornuftig nok, men den falder på, at Alexa er milevidt fra at fange alle backlinks til en side. Jeg testede på amino.dk. Her viser Alexa 58 forskellige domæner, hvorfra der linkes til Amino. Det tal var urealistisk lavt, så jeg prøvede at køre en linkdomain-kommando hos Yahoo. Den viser ca. 200.000 links ind - og fra langt mere end 58 forskellige domæner. Selv Googles link-kommando, der med vilje ikke viser alle links, viser mere end 1.100 links - og igen fra langt flere forskellige domæner end Alexas 58. Min konklusion er altså, at man allerhøjest kan bruge Alexa som supplement, men at den slet ikke kan stå alene, hvis man er i gang med konkurrentundersøgelser til inspiration. |
Som jeg også påpejer i indlægget gives mest information (kvantitetsmæssigt), hvis man undersøger de in-link man kan finde via Yahoo og Google. (Yahoo søgning; linkdomain:amino.dk). Men hele pointen i indlægget var at i forhold til den tidsbegrænsning vi alle er under, giver Alexa et værktøj, der er håndgribeligt og nemt at gå til. Dette er netop fordi Alexa skriver hvilken rang siderne, der linker ind har. Om Alexa rangeringen er en approksimation er faktisk ligegyldigt. Det vigtige er at man kan se en indikation på hvor meget trafik siden har, således at man kan prioritere sin tid. Venlig hilsen Michael
|
Hvis man kan få placeret et link på en hjemmeside, hvor man rent faktisk kan forvente at få trafik ud af det, vil mængden af trafik til en hjemmeside selvfølgelig være relevant, og estimater på trafikdata vil være vigtige. Men ofte handler linkbuilding jo i mindst lige så høj grad om at få links, som kan hjælpe med placeringer i søgemaskinerne. Her betyder Alexas ranking intet. På trafikdelen skal man også være varsom med Alexas data, når det handler om mindre sider. Jeg vil tro, at der er noget større chancer for valide data på meget store engelske sider med mange besøgende. Men på mindre, danske sider er min erfaring, at deres tal er meget tilfældige. Jeg har netop testet for nogle danske domæner, hvor jeg har adgang til trafikdata, og her er Alexa-ratingerne helt hen i vejret:
Sådan en lille test siger mig, at man skal være varsom med at bruge al for meget analysetid på Alexa, hvis man har sparsom tid til rådighed. Alexa-brug giver dog nok lidt mere mening, hvis man har med større, engelsksprogede sider at gøre. |