Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortrydelsesret?!

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Jeg har en kunde som har købt et par høretelefoner i min eshop. Høretelefonerne er nogle rimelige dyre af slagsen. ca. 1200,-. Da kunden modtog dem pakkede han dem ud, satte dem i ørene og lyttede til musikken. Han besluttede sig derefter at han ikke vil have dem alligevel.

Her opstår problematikken:
Emballagen er brudt: Plastic emballagen er brudt, derudover er selve pakken revet op så det ikke er muligt at pakke dem pænt ned igen.
Øretelefonerne indeholder nu ørevoks og hår.
Alligevel ønsker kunden at benytte sig af hans 14 dages returret.

Har han ret til dette? Det er mig rimelig uforstående hvis han har ret til at returnere en vare som vi ikke kan sælge igen. Hvordan er vi juridisk stillet? Hvilke § gælder her?

Håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 11:39

Vil du øge omsætningen i din webshop? Vubla hjælper dine kunder med at finde produkterne de søger.

Tilmeldt 6. Feb 08
Skrevet kl. 12:04

Jeg er ikke helt med.

Jeg må godt kræve at varen er emballagen er ubrudt hvis det forminsker varens salgsværdi = Kunden kan ikke få pengene tilbage
Men alligevel står der at kunden må pakke produktet ud af emballeringen og stadig få pengen retur.

Kan du hjælpe med oversættelsen?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 12:20

Ja, grænsen er jo ikke helt klar, men dit tilfælde vil jeg dog synes, at det er OK at kunden prøver varen først. Han har jo ikke haft andre muligheder for at lytte til kvaliteten. Det kræver jo selvfølgelig at varen værdi ikke er forringet (ørevoks/hår), men du kan ikke gøre indsigelse pga. brudt emballage.

Tilmeldt 6. Feb 08
Skrevet kl. 12:27

Jeg kan heller ikke gøre indsigelse når varen ikke kan videresælges?

Tak for svar :)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 12:38
Jo, hvis varen er forringet så du ikke kan videresælge den, så vil jeg mene at du kan. Men om det kræver at du på forhånd har orienteret kunden om dette, ved jeg ikke - det gør jeg selv meget tydeligt på mine fakturaer og i mine handelsbetingelser.
Tilmeldt 6. Feb 08
Skrevet kl. 13:05

Jeg har skrevet det i mine betalingsbetingelser som skal godkendes af kunden før det er muligt at lave en bestilling. Er det nok?

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 13:15

Du kommer med ret stor sandsynlighed til at returnere beløbet - se f.eks. denne side. Ved online-køb må det forventes, at man kan tage varen i brug, så man kan se om den lever op til forventningerne. Dermed må sælger leve med emballage, der er åbnet, hvis det er nødvendigt for at prøve varen. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 13:24

Jvf. den side, er det jo en vurderingssag - hvis det skønnes at varen ikke kan videresælges, så skal fortrydelsen afvises.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:44

> Jeg har skrevet det i mine betalingsbetingelser som skal godkendes af kunden før det er muligt at lave en bestilling. Er det nok?

I forhold til private går Forbrugerretten forud for Aftaleretten, så det er i princippet lige meget hvad du skriver - loven beskytter kunden.

Der er ingen tvivl om, at kunden godt må pakke produktet ud. Og jeg tror du får meget svært ved at bevise, at produktet er væsentligt forringen af at kunden har haft det på et par gange.

Så der er nok ikke andet at gøre, end at bide id et sure æble og acceptere fortrydelsen.

Gør evt. som i mange computer butikker - sælg varen, med den ædelagte indpakning, lidt billigere. Mange vil gerne spare f.eks. 10% på den måde, og så taber du ikke.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)