Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring af forskudsopgørelse via SKAT tastselv

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. May 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg sidder her og prøver at få forskudsopgørelsen til at stemme ud fra min nuværende situation, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal ændre, hvordan nogle af tingene skal beregnes.

Jeg stoppede mit fit faste job som lønmodtager her 31. maj, og fortsætter nu som selvstændig i personlig enmands-virksomhed. Jeg kan se af min forskudsopgørelse at der selvfølgelig står i "Lønindkomst mv" den indkomst som jeg skulle have fået som lønmodtager, men dette beløb skal vel nedjusteres, så jeg kan tage og kigge alle min lønsedler igennem for indeværende år, lægge beløbende sammen og skrive dette tal i dette felt?

Envidere kunne jeg tænke mig, at jeg skal tilføje og sætte beløbet i B-skat til noget mht. til det overskud jeg forventer i indeværende år fra min virksomhed (indtægt minus udgifter) - så noget i stil med at jeg forventer et overskud (omkring 260.000,- ekskl. moms).

Udover dette er der ikke noget udsædvaneligt jeg vil have ændret ved min forskudsopgørelse - jeg vil bare gerne prøve at klare det selv via tastselv inden jeg skal ned og stå i kø på skattekontoret :)

På forhånd tak!

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 21:29

Hej

Du skal tage den nyeste lønseddel fra din arbejdsgiver. Har du været funktionær, så skal du tage den, hvor dine feriepenge for 2007 og 2008 bliver afregnet. Det er en med det største AM-indkomst beløb Big Smile

Du retter så de enkelte felter i din forskudsregistrering via SKAT's tast-selv løsning. For oven sætter du + i "selvstændig erhversdrivende..." og "Indkomst indtil ændring og gyldighedsdato for skattekort"

Dit overskud (uden moms og efter at alle dine omkostninger er fratrukket) taster du i felt 111.

Derudover udfylder du felterne 353 - 362 med betalt A-skat m.v. fra nævnte lønseddel.

Du vil modtage 5 girokort med aconto betaling af AM-bidrag og B-skat beregnet ud fra det overskud, du har angivet i felt 111. De er til betaling d. 20, juli - november, og december er skattefri måned.

mvh
Jørgen

Tilmeldt 18. May 08
Skrevet kl. 08:09

Hej Jørgen,

1000 tak for dit svar - jeg vil straks kaste mig over det i eftermiddag - men nu har jeg et tillægsspørgsmål;

Hvordan kan det være at december er skattefri måned? :)

Med venlig hilsen

Benjamin

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 08:19

Måneden er ikke skattefri. Du har bare betalt lidt mere de andre måneder. Man har bare fra gammel tid friholdt indbetaling for juni og december.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 18. May 08
Skrevet kl. 20:26

Hej igen,

Nu sidder jeg så med tast-selv, men der stadig nogle ting der forvirrer mig;

Jeg har fundet sidste lønseddel, og i bunden står noget AM-grundlag, AM-bidrag, A-indkomst, ATP eget (og firma), ferieberettiget løn og ferietillæg. Jeg går ud fra det er disse AM-tal du snakker om, og førstenævnte er så det største (men en del fra halvdelen (måned 5 jeg stoppede) af det der er opgivet til SKAT åbenbart kan jeg se på felt 10).

Vi er enige om at Lønindkomst mv. (felt 10) ikke skal ændres, men at tallene skal plottes ind som du siger i felt 353 - 362?

Envidere har jeg valgt at tilføje de ekstra felter jeg har fået efter at have valgt "selvstændig erhvervsdrivende", og de dukker godt nok op på listen, men jeg har bare ikke felt 111.

Dog har jeg "Overskud af selvstændig virksomhed før fradrag for medarbejdende ægtefælle, før AM-bidrag mv., renter og rentekorrektion", felt 221.

Er jeg helt galt på den?

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 20:52

hej igen

"AM-grundlag, AM-bidrag, A-indkomst, ATP eget (og firma), "

AM-grundlag = AM-indkomst = felt 11 på forskudsskema

AM-bidrag = 8% af AM-grundlag (SKAT beregnet det selv så det skal ikke angives)

A-indkomst = AM-indkomst minus AM-bidrag (skal ikke bruges til forskudsskema)

ATP = obligatorisk pension, som alle lønmodtagere betaler til (over et vis timetal pr. dag, uge eller måned). Selvstændige kan vælge at tilmelde sig, men skal så betale både "eget" og "firma" bidrag.

Felt 10 (som faktisk hedder 11 på selvangivelsen Tongue Tied ) skal sættes til den AM-indkomst, der er størst på dine lønsedler.

Under felt 360 angiver du lønindkomst til dato. Det skal så være det samme som i felt 10. Derudover skal du angive, hvor meget A-skat, du har betalt. Det finder du på samme lønseddel, som din AM-indkomst, også her skal det være det største tal.

Felt 221 (som faktisk hedder 111 på selvangivelsen Tongue Tied ) Her skal du angive dit overskud for 2008 (= indtægter minus udgifter)

Beklager feltforvirringen, men jeg laver p.t. kun selvangivelser for 2007, så de felter er indkodet i hukommelsen. Jeg har i øvrigt aldrig lagt mærke til, at de enkelte felter ikke har ens numre. Sjovt nok er det kun nogle af felterne, der er forskellige fra hinanden.

Betaling af B-skat sker i 10 lige store rater - uanset hvornår du modtaget din indkomst. Mit gæt er, at juni går fri, så man har noget at holde ferie for, og december så der er lidt til julegaver. Totalt giver det samme skat, som hvis du var lønmodtager.

mvh

Jørgen

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 20:53

Derudover skal du angive, hvor meget A-skat

glemte lige at nævnte, at det er felt 361

Tilmeldt 18. May 08
Skrevet kl. 21:25

Nejer og bukker - så fik jeg løst det :)

1000 tak!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)