Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding selskab kontra "investeringsselskab"?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 13. Apr 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg er for nylig blevet bekendt med at et selskab først er et holding selskab såfremt selskabet ejer mere end 50% af anparterne eller aktierne i et andet selskab.
Er dette korrekt?

I så fald synes jeg at have et ret så interessant spørgsmål, som jeg håber er til at besvare.

Er blevet bekendtgjordt med at et selskab der egentlig fungere som et holding selskab men ikke ejer over 50% af andre virksomheder defineres som et investeringsselskab. Et sådan selskab har, i forhold til holding selskaber, ikke revisionspligt. Korrekt?

Alfa omega er, at jeg går en tid imøde hvor jeg som minimum kommer til at eje anparter i et selskab med maksimum 50% af anparterne.

Så er det nu jeg har min problemstilling.
Lad os antage at jeg har et såkaldt "investeringsselskab" og pludselig kommer i den situation at eje mere end 50% af anparter i vilkårlig selskab. Så er "investeringsselskabet" jo sådan set nu et holding selskab? Kan det sådan bare godt lade sig gøre? Tænker her på blandt andet sådanne faktorer som branchekode m.m.

På forhånd tak
Mvh
Andreas Bødker
Fra Århus C
Tilmeldt 24. Apr 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 17:45
Jeg er lige med på en lytter, det er jo ret interessant om man kan slippe for den årlige revisorregning.
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:26

Der er revisionspligt ligeså snart der er "bestemmende indflydelse" over et associeret selskab, og dette er allerede ved 20% - Du slipper dermed ikke for revisionspligten :) 

Det er ligemeget hvad du kalder dit selskab - Investeringsselskab og holdingselskab er ét fedt... 

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 13. Apr 07
Skrevet kl. 02:58
Hej Jesper

Du skal have stor tak for dit svar.

Synes det du skriver virker mere realistisk. Jeg er dog her for et par dage siden blevet oplyst fra en revisor at det første var/er ved de >50%. Men kan så forstå det er >20%. Ikke fordi jeg ikke tror på dig, men er det noget man kan finde en lov/bekendtgørelse?

Tak for hjælpen.

Mvh
Andreas
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 17:38

Hej Andreas,

"Modervirksomheder kan ikke fravælge revision. En virksomhed kan ikke undlade revision, hvis den besidder kapitalandele i andre virksomheder (holdingselskaber) og udøver betydelig indflydelse over en eller flere af disse virksomheders driftsmæssige eller finansielle ledelse. En virksomhed formodes at udøve betydelig indflydelse, hvis den besidder 20 pct. eller mere af stemmerettighederne i en anden virksomhed"

Jeg vil lige forsøge at finde noget mere - Hvis du stadig mangler lidt dokumentation? :) 

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 13. Apr 07
Skrevet kl. 19:59
Hej igen..

Må ærligt indrømme det eneste der undre mig er, at jeg har fået oplyst at grænsen var 50% hos en revisor?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:07

Andreas Bødker:
holding selskaber, ikke revisionspligt.

ApS og A/S selskaber har revisionspligt - uanset hvad -  hvis de er holding selskaber (ejer andre selskaber).

SMBA-selskaber har derimod ikke pligt til årsrapport inden for meget vide rammer og har derfor ikke revisorpligt.

Derfor kan følgeomkostninger og bøderegn ved forsinkelser let undgås.

SMBA-formen er særdeles velegnet som  investeringsvirksomhed.

MVH fra Ejler Ottesen 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)