Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP: Min tekst på nettet er råt kopieret - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 5. May 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer 

Jeg har netop opdaget, at en konkurrent har råt kopieret en tekst fra min hjemmeside. Har lige opdaget det ved et tilfælde og blev rød i hovedet af raseri.

Jeg udlejer kontorpladser og har i den forbindelse lavet sitet www.skindergade15.dk. Teksten lyder:

"Husets beboere er kreative selvstændige, it-folk, foredragsholdere og forfattere.

Vi lægger vægt på at have et professionelt fællesskab, hvor vi glæder os til at tage på arbejde
."

En kvinde har netop oprettet en annonce - et sted hvor jeg et par uger inden har lagt et opslag (http://www.freelancer.dk/sw5785.asp).

Hendes tekst lyder:

"Husets beboere er kreative selvstændige og it-folk. Vi lægger vægt på at have et professionelt fællesskab, hvor vi glæder os til at tage på arbejde." 

Min første tanke var: "Undskyld, men har jeg ikke hørt det et sted før?" Min næste: "Hov er det min annonce?" Nej nej nej, det er ikke min annonce. Hun har råt kopieret den!

Hvad gør jeg? Gør jeg i det hele taget noget eller er jeg bare nærtagende? Kan huske at Martin Thorborg skrev noget om det engang. Altså det med at konkurrenter kopierer dine tekster.

HJÆLP!

http://www.skindergade15.dk 
Mødelokaler & postservice - kun 299,- pr. md.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 17:57

Jeg tror at teksten skal have en vis længde og ikke mindst "opfinderhøjde" før du med rette kan gøre indsigelse. Jeg vil sige at du her er for nærtagende.

Venlig hilsen
Ole

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:32

Det er ikke som sådan tekstens længde der afgører om den er beskyttet af Ophavsretsloven eller ej, men om det man kalder "værkshøjde" - altså, om med rette kan sige at det er et unikt og beskyttelsesværdigt værk.

Jeg tror ikke din tekst kan opnå den beskyttelse - den er ikke unik nok og kendt nok som "din" tekst.

Der har været sager om endnu kortere tekster - men de var mere kendt i forvejen. F.eks. vandt Sebastian en sag over SID, som på et tidspunkt kørte nogle reklamer med teksten "Du er ikke alene ... SID er til for dig" ... Og ja, vi sidder sikkert alle sammen og synger Sebastians sang på den tekst - og det var netop derfor de tabte! Selvom "Du er ikke alene" ikke i sig selv kan siges at være en helt unik tekst, så er den i den forbindelse den blev brugt netop brugt for at skabe en association til Sebastians sang - og det kunne dommerne så åbenbart også godt se.

Så hvis du liiiige kan lave et P3 hit ud af din korte tekst, så skulle den være der :)

Fra København K
Tilmeldt 5. May 08
Skrevet kl. 12:11

Her er hendes svar på tiltale:

"Jeg har kigget rundt på forskellige andre sider inden jeg skrev annoncen og fastsatte vores pris. Jeg kan godt se det er samme formullering og vil gerne ændre den når jeg genopslår annoncen.
Jeg har dog ikke mulighed for at ændre i den allerede opslåede annonce.
"

Her er hvad jeg skrev:

"Hej Lotte

Har netop været inde på freelancer.dk og set dit opslag. Jeg kunne ikke undgå at bemærke, at du har planket mine ord:  

Husets beboere er kreative selvstændige, it-folk (...).
Vi lægger vægt på at have et professionelt fællesskab, hvor vi glæder os til at tage på arbejde.

Jeg er beæret over, I har valgt netop mine ord, men jeg synes der mangler en henvisning til, at teksten er fra mit site: www.skindergade15.dk.

Jeg synes du skal ændre dit indlæg eller fjerne det helt."

Tror bare jeg lader den ligge, og min puls er også faldet i mellemtiden :)

Bare meget irriterende, hvis nogen nu tror, jeg har planket hendes ord ...

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:42

Ja du må jo være ekspert på det område der omhandler at stjæle andres tekst og placere det på sin egen hjemmeside

Fra København K
Tilmeldt 5. May 08
Skrevet kl. 20:49

? Det forstår jeg ikke. Du må have misforstået.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:03

Hej Dorte - Mit svar var til dePri som er kendt for at rippe folks tekst og så placere det på sit eget site, med sine egne reklamer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)