Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler ved online salg af software til udlandet

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står med en kunde som skal til at sælge sit eget udviklede software på nettet.

I den forbindelse skal der laves noget onlinebetaling, men der er jo lige nogle regler mht. handel med lande inden for EU og udenfor.

Som jeg har forstået det, så skal man ikke opkræve moms (VAT) hvis man sælger til registrerede virksomheder inden for EU, men så skal man have den pågældende virksomheds VAT nummer, er dette korrekt forstået?

Hvis ja, er alle EU landes VAT nummer bygget op på samme måde, altså f.eks. DK12345678 eller hvordan (tænker her på validering)?

Man skal vist også kunne dokumenterer, at man har solgt momsfrit til en virksomhed i et EU land, men hvordan skal denne dokumentation se ud for at den er gyldig?

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 10:17

Hej Oxkjær.

Alle lande i EU kører med CVR.nr. eller VAT nr. som du skriver, men det er ikke alle lande der nøjes med de 8 cifre som vi har i Danmark. Dette skyldes at nogen af EU lande er væsentlig større og derfor vil komme i bekneb med blot 8 cifre. Når der sælges på denne måde til et EU land bør købers oplysning fremskaffes inden såfremt at du har CVR.nr. og adresse samt navn. I forbindelse med dine oplysninger til SKAT vil det dog kun være købers CVR.nr. du skal oplyse på en listeopgørelse der skal sendes ind sammen med momsangivelsen.

Dette er reglerne omkring salg til andre EU-lande.

Håber det var svar nok.

Mvh. Morten.

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Fra  Altero Design Skrevet kl. 11:13

Hmmm, jeg blev nok ikke så meget klogere.

Det er ikke muligt at fremskaffe købers oplysninger først, idet aktiveringsnøglen til softwaren skal leveres elektronisk så snart købet er gennemført.

Spørgsmålet kan også stilles på en anden måde:

Hvis man sælger en digital ydelse på nettet til hele verden, kan man så skrive, at den angivne pris er inkl. VAT og så er det op til køberen at fratrække sit eget lands skat/moms?

Eller skal man lave den differencering under salget om der er tale om erhver/privat og om det er inden eller uden for EU?

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Skrevet kl. 11:31

Efter du har lavet salget eller i forbindelse med den må du bede om købers oplysninger, da du skal dokumentere overfor myndighederne at salget er sket ud af landet.

Det kan du godt. For hvis man køber varen i Danmark koster den x antal kr. hvori der er momsindregnet i henhold til dansk lovgivning. Er det en danske virksomhed der køber den vil den kunne fratrække momsen hvorimod privat personer ikke kan. Derfor vil mit råd til dig være at sætte en pris på din vare inkl. moms og så sælge den til den pris. Dog skal du være opmærksom på at du på fakturaer til udlandet ikke behøver hvad momsdelen er som ved en faktura i DK. Det kan blot være en sidelinie som siger hvad momsen er.

Håber det halp lidt mere.

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Fra  Altero Design Skrevet kl. 11:51

Ja nu hjælper det på det Big Smile

Det vil sige, at hvis jeg på kvitteringen f.eks. skriver, at prisen er EURO xxxx,xx og moms udgør  EURO yy,yy - så vil den være gyldig uanset hvem man sælger til?

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Skrevet kl. 12:04

Ja det vil jeg helt bestemt mene.

Håber det kommer til at virke. Og hvis du har lign. spørgsmål i fremtiden er du velkommen til at kontakte mig.

Fortsat god dag.

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Fra  Altero Design Skrevet kl. 12:22

Super - tak for hjælpen og god dag til dig også.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)