Ohøj folkens Jeg står på nippet til at springe ud i den store iværksætter verden, som en enkeltmandsvirksomhed. I den forbindelse har jeg min familie at tænke på, hvis det nu ikke går, og vil derfor gerne have svar på følgende spørgsmål: 1) I det tilfælde at jeg ingen kunder får, og dermed ingen indtjening, hvilket betydning vil dette så få? Her tænker jeg nærmere specifikt på, at jeg måske igennem virksomheden ved opstart investerer x antal tusinde i computer(e) og software, hvoraf jeg kan trække momsen fra. Hvad vil der ske i det tilfælde, at jeg må opgive iværksætter drømmen. Jeg hæfter naturligvis selv for de udgifter der har været, men hvad med momsen jeg hidtil har kunne trække fra... skal den efterfølgende indbetales? Og er der andre ting i den dur man skal være opmærksom på? 2) Mere generelt... er det risky business at springe ud i opstart af en virksomhed uden at man på forhånd har kunder, eller er dette blot en del af gamet? |
Ship ohøj dér..
Det skattetekniske osv må en revisor kunne svare på. Min indskydelse må være, at såfremt myndighederne mener du har gjort et reelt forsøg, så kan momsen fratrækkes. (sådan bare for at komme moms-rytteri i forkøbet)
Det ér da alt andet lige risky at springe ud i de selvstændiges rækker. Mine tanker i din forbindelse er, at du måske kunne undersøge muligheden for, at skaffe (lidt) kunder inden det store spring - det er alt andet lige, en fordel at starte fra et niveau over scratch.. Du vil som selvstændig have en række udgifter: etablering, faste udgifter, personligt nødvendigt træk osv osv - for mig at se, så er det ret barsk at starte på den måde. Måske du kunne gøre "et eller andet" forud for springet for, at skaffe kunder i biksen... bruge opsparet ferie på salg osv.. (lidt dobbeltkonfekt ifht ovenstående, men hva´: det fremmer budskabet ikk ;-) )
Mvh
Michael