Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ingen indtjening?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. May 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ohøj folkens

Jeg står på nippet til at springe ud i den store iværksætter verden, som en enkeltmandsvirksomhed. I den forbindelse har jeg min familie at tænke på, hvis det nu ikke går, og vil derfor gerne have svar på følgende spørgsmål:

1) I det tilfælde at jeg ingen kunder får, og dermed ingen indtjening, hvilket betydning vil dette så få? Her tænker jeg nærmere specifikt på, at jeg måske igennem virksomheden ved opstart investerer x antal tusinde i computer(e) og software, hvoraf jeg kan trække momsen fra. Hvad vil der ske i det tilfælde, at jeg må opgive iværksætter drømmen. Jeg hæfter naturligvis selv for de udgifter der har været, men hvad med momsen jeg hidtil har kunne trække fra... skal den efterfølgende indbetales? Og er der andre ting i den dur man skal være opmærksom på?

2) Mere generelt... er det risky business at springe ud i opstart af en virksomhed uden at man på forhånd har kunder, eller er dette blot en del af gamet?

Tilmeldt 12. May 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:33

Ship ohøj dér..

Det skattetekniske osv må en revisor kunne svare på. Min indskydelse må være, at såfremt myndighederne mener du har gjort et reelt forsøg, så kan momsen fratrækkes. (sådan bare for at komme moms-rytteri i forkøbet)

Det ér da alt andet lige risky at springe ud i de selvstændiges rækker. Mine tanker i din forbindelse er, at du måske kunne undersøge muligheden for, at skaffe (lidt) kunder inden det store spring - det er alt andet lige, en fordel at starte fra et niveau over scratch.. Du vil som selvstændig have en række udgifter: etablering, faste udgifter, personligt nødvendigt træk osv osv - for mig at se, så er det ret barsk at starte på den måde. Måske du kunne gøre "et eller andet" forud for springet for, at skaffe kunder i biksen... bruge opsparet ferie på salg osv.. (lidt dobbeltkonfekt ifht ovenstående, men hva´: det fremmer budskabet ikk ;-)  )

Mvh

Michael

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 20:08

Hvis du ikke har lyst til at løbe en alt for stor risiko, hvad så med at spare sammen til at du faktisk kan holde 6 måneder fri uden at skulle tænke på alle dine faste omkostninger...

Hvis du fx ved at du har husleje, telefon, billån og madbudget, som løber op i ex. 8.000 i måneden, så sparer du 6x8.000 sammen (48.000 kr)... og så kan du i 6 måneder koncentrere dig fuldt ud på din nye iværksætter virksomhed uden at skulle fokusere hele tiden på at du bare skal tjene penge i en måned eller to...

at det så skal tage dig 1 års tid at spare de 48.000 sammen, det må man jo så tage med... men det er jo muligt at ligge noget til side hver måned... det er bare at spare på nogle omkostninger...

Læs evt denne bog, Automatic Millionaire, (min anmeldelse af bogen) som gav mig den ide at spare de 6 måneder op... han giver en masse gode råd til den slags sikkerhed...

Fra København
Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 18
Fra  BizBuilder Skrevet kl. 22:20

Hej du,

Jeg igangsatte min første virksomhed uden at ane om det kunne give et afkast eller om det var den rene ruin...

Nu viste det sig at det godt kunne lade sig gøre at tjene en skilling - men mit råd til andre må være at sørge for at der er en eller anden økonomisk backup, således at der er råd til det basale herunder - især - til famile fornødenheder.

Hvis du sidder på et rigtigt guldæg er jeg ganske sikker på at du kan kan skaffe dig en investor, som godt nok skal have sin bid af kagen men som kan hjælpe dig med at sikre at din ide kan genneføres.

Du kan søge investorer her eller http://www.dvca.dk/sw7625.asp

Tilmeldt 20. May 08
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:02

2)
Der vil jo altid være en risiko når man starter en ny virksomhed, men hvis du ud fra SWOT analysen m.m. har vuderet at der er marked for dit produkt er der jo større chance for at det vil gå godt.:D Der skal jo slef. mere til end bare en Swot analyse

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:04

Wallance:

1) I det tilfælde at jeg ingen kunder får, og dermed ingen indtjening, hvilket betydning vil dette så få? Her tænker jeg nærmere specifikt på, at jeg måske igennem virksomheden ved opstart investerer x antal tusinde i computer(e) og software, hvoraf jeg kan trække momsen fra. Hvad vil der ske i det tilfælde, at jeg må opgive iværksætter drømmen. Jeg hæfter naturligvis selv for de udgifter der har været, men hvad med momsen jeg hidtil har kunne trække fra... skal den efterfølgende indbetales? Og er der andre ting i den dur man skal være opmærksom på?

Jeg mener og nu må alle andre rette mig hvis det er. at hvis du opgiver drømmen(går konkurs), skal dine aktiver sælges, til en skønnet pris, som kan dække det "tabte". Her skal du ikke tilbagebetale momsen, MENER JEG IKKE. Ret mig hvis jeg tager fejl. dine aktiver skal annonceres at det er til salg, altså du må ikke sælge det til din bekendte, uden andre har haft mulighed for også at købe det, i en annonce i ugeavisen o.l.

Og selvfølgelig er det ALTID Risky business at tage springet!, i nogle tilfælde holder elastikken ikke, og så er der også success historierne hvor man flyver tårnhøjt!! :)

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 23:35

Gu er det da risky. Big Smile Og det er lidt spændende. Hehe...

Momsen kan trækkes fra, så længe du er momsregistreret. Så den skal du ikke betale trods alt... Det er jo fair nok at give sig i lag med noget, som så viser sig ikke at være alligevel. Det du køber til virksomheden kommer reelt af din egen husholdning. Og står der minus i regnskabet, får du halvdelen dækket igennem skatten. Så... På den måde har man det egentlig ret godt som iværksætter i DK. Korriger mig, hvis jeg tager helt fejl?

Det kan dog anbefales, at du sætter dig ned og skriver en forretningsplan. Også selv om hr. Thorborg siger det er spild af tid. Smile Man får gennemtænkt en masse ting, som man måske slet ikke ville få overvejet uden. Og det er det der gør én god. At man har indsigt i alle aspekter af det at være selvstændig, og især det marked man bevæger sig ind på. Men som hr. Thorborg også siger... Smid den væk bagefter. Eller rettere... Skriv den ikke mere detaljeret, end du kan ændre kurs konstant. For tingene udvikler sig gerne i andre retninger, end man forestiller sig.

Giv den gas.

Med venlig hilsen
Thomas

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)