Ifm. med manglende / tilbageholdelse af regninger, benytter man begrebet om debitor har gjort indsigelser eller ej. Det er som bekendt bl.a. en afgørende faktor for den proces man som kreditor må benytte til inddrivelse. Mit spørgsmål går på: 1) Hvor er der tale om en reel indsigelse ? Er den ubetinget for at gælde - eller skal indsigelse have en grad af relavans, rimelighed, dokumenterbar etc. ? 2) Hvem kan afgøre om en indsigelse er berrettiget eller ej. Konkret situation/eksempel: Jeg driver virksomhed indenfor foto, video og dvd produktioner. De "varer" vi leverer er i kategorien ydelser. Dvs. det er ikke en fysisk enhed man kan får leveret, som man hurtig kan afgøre - virker den - eller virker den ikke. Eks. er vi her ude i et tilfælde hvor debitor er tilfreds med varen - men ikke tilfreds med leveringstiden. I den indgået aftale er der ikke indgået formelt nogen aftale om leveringstid - men jeg har medgivet debitor at leveringstiden er overskredet med 1½ pga. svigt fra min leverandør. Som kompensation har jeg tilbudt debitor en kompensation svarende til mine omkostninger til den forsinkede del af ydelsen. (der er tale om en pakke-leverance bestående af 5 underydelser, hvor den ene blev forsinket). I forhold til den samlede regning, svarer kompensationen til en reduktion på 8%. Altså 8% afslag i prisen, fordi 1/5 af ydelserne blev ca. 1½ uge forsinket. Vel og mærke uden der på noget tidspunkt er lovet noget konkret omkring levering - udover "hurtigst muligt". Men som sagt, jeg har accepteret leverancen nok blev leveret 1½ senere end den burde - og det har jeg givet kompensation for. JEG finder kompensationen yderst rimelig, og debitor kan ikke stille yderligere krav. Debitor kræver det dobbelt i afslag på forsinkelsen. Hvilket jeg har afvist. Jeg tror ikke dette ender med nogen større inkasso sag, på alle andre områder virker debitor til at være flink og rar - og der er slet ikke tale om manglende betalingsevner, jeg er sikker på den manglende betaling alene skyldes vores uenighed omkring refusionens størrelse for den forsinkede leverance. Men er der her tale om debitor har gjort en berettiget indsigelse eller er den uberettiget ? Peter
|
I sidste ende er det en domstol, der afgører om en indsigelse er berettiget eller ej. Inden den når så langt kan der jo foretages et skøn både af dig/din advokat og af kunden/kundens advokat ment på den måde, at en advokaterne udfra deres erfaring kan råde dig/kunden om indsigelsen holder i retten. Men kunden gør indsigelser på et synes du tåbeligt grundlag og ikke vil betale - ja, så er der jo kun rettens vej for dig.
En indsigelse kan jo komme, hvis der er tale om en mangel i forhold til den aftale, der er indgået - og en mangel omfatter også for sent levering. Hvis der er aftalt "hurtigst muligt" vil det være et spørgsmål om, hvad hurtigst muligt er i branchen. Hvis du sælger jordbær vil 1½ uge være for sent - hvis du sælger specialimporterede både fra Italien vil 1½ uge i min terminologi være rettidigt. Hvis tiden er væsentlig for kunden hvad angår kontrakter om arbejde vil der typisk være aftalt noget med dagbøder ved forsinkelser - beregnet udfra en fastsat dato og ikke bare "hurtigst muligt". Så det er selvfølgelig noget du overvejer, hvordan du får det ind i dine fremtidige aftaler.
Om indsigelsen er berettiget eller ej kan ikke afgøres udfra det du har. Afhængig af beløbets størrelse vil jeg tale med en advokat for at høre hans vurdering og så vil jeg lægge op til at tage en rolig og afslappet snak med kunden for at høre dels hvad han lægger til grund for sin beregning på det dobbelte og hvor du kan forklare din beregning og se om I ikke kan nå et forlig. Fastsæt hjemmefra om du kan være villig til at give yderligere nedslag og hvor meget (er det en kunde, du ønsker at beholde og kommer der ordrer senere eller ej). Hvis der er tale om et mindre beløb vil jeg nok acceptere (selvom det er irriterende) og så komme videre - og stryge ham fremover som kunde. Og som sagt sørge for at indarbejde det i fremtidige aftaler, så du kan imødegå problematikken fremover. Det kan være fint at have ret - men det kan være sværere at få ret. Og hvad koster det (ikke kun kroner men også i tid, energi og irritation).
Jeg håber, at du kommer videre med dit problem.
Hilsen Jakob