...flere spørgsmål... Jeg er unægteligt en amatør, og er lidt usikker på, hvordan jeg skal gribe følgende an. Jeg har i et par måneder i 2005, indkøbt nogle tøjgenstande - nogle har jeg videresolgt med fortjeneste...alt er kørt via min private kassekredit (måske ikke det smarteste - men må indrømme, at jeg ikke havde skænket det en tanke, at det kunne betragtes som virksomhed)- altså både indkøb og salg...jeg er i tvivl om, hvordan jeg evt. skal udarbejde en resultatopgørelse/balance. Omsætningen er i ikke nærheden af de 50.000 - og jeg har ikke til hensigt at indkøbe/sælge mere...det er et overstået kapitel... Jeg kender mine indtægter og mine udgifter - altså har jeg resultatet...jeg har ikke haft andre omkostninger forbundet med salget...kan jeg få kyndig vejledning her? |
Du skal betale skat af indtægten, men du behøver ikke at lave et årsregnskab, udført efter gængse standarder, hvis du "bare" har købt og solgt varerne men aldrig fået et CVR-nummer eller i øvrigt haft en etableret virksomhed i tankerne.
Du tager varesalget - trækker varekøbet fra (kun for de varer, der er solgt, og ikke andre udgifter, ingen kreative tanker om telefonregninger eller lignende
). Så skriver du resultatet under "anden personlig indkomst" i din helt almindelige selvangivelse og husker, hvor du gemmer bilagene, hvis nogen skulle spørge om noget.

Med venlig hilsen