Jeg har skrevt ud til virksomheder der i forvejen tilbyder studierabatter og er registreret på et af Danmarks største sites for sådanne, at de har mulighed for gratis at blive registreret på mit site også og jeg har skrevt også i min henvendelse, da jeg på ingen måde ønsker at "stjæle" disse virksomheder fra det andet site.
Jeg ønsker blot at give disse virksomheder en mer-disponering og højne udbudet af steder mine medlemmer, kan bruge deres medlemskort.
Har det pågældende site nu mulighed for at lægge sag an, da jeg har rettet henvendelse til disse virksomheder, eller er det virksomhedernes egen sag om de ønsker at være registreret på mit site også?
Det skal for god ordens skyld siges, at vi ikke er konkurrenter det pågældende site og jeg.
Om det er ulovligt det du har gjort kommer an på hvordan du har taget kontakt til dine nye potentielle kunder. Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, må en
erhvervsdrivende ikke rette henvendelse til nogen via e-mail, sms, mms,
fax mv. med henblik på afsætning af varer og tjenesteydelser
mv., medmindre der foreligger et gyldigt samtykke, eller der er tale om
visse eksisterende kundeforhold. Forbrugerombudsmanden kan give dig en bøde hvis han vil gå ind i sagen, og disse starter normalt ved 10.000 kr. og så 100 kr. pr. mail du har sendt ud.
Forbrugerombudsmanden kan give dig en bøde hvis han vil gå ind i sagen, og disse starter normalt ved 10.000 kr. og så 100 kr. pr. mail du har sendt ud.
Jeg ved ikke hvor du har de tal fra,, men jeg kan huske sagen med midt-data, i år 2004 udsendte de 5.000 e-mails med reklame for et eller andet. det fik et par personer til at klage til forbrugerombudmanden.Hveraf blev Midt-data dømt i Sø- og handelsretten for at spamme og skulle derefterbetale en bøde på 25.000 kroner. (det er 5 kr. i stykket - hvilket er derfor mange så som prisvis.dk osv stadig spammer, det er jo billigere end at købe mailsne - og man skal kun betale hvis det kommer i forbrugerombudsmandens søgelys.)
Mener jeg har læst det et sted, kan ikke lige huske hvor. Men det giver jo ikke mening at give en bøde på sølle 5 kr. pr. sendt mail....
Forbrugerombudsmanden ønsker at "prisen" for at sende spammails ud skal være på 100 kr, men lovforslaget er vist ikke gået igennem endnu, og derfor ligger gennemsnitsbøden lige nu på 40 kr. - men desværre har den i nogle sager lagt helt nede på 5 kr pr. spammail
Jeg må jo så nok indrømme at jeg godt kunne tænke mig at det var lovligt at kontakte virksomheder hvis man selv er en virksomhed, og jeg ser personligt ingen mail som spam så længe emnet der er indeni er relevant for mig. Det er jo så svært at vide på forhånd
Personligt vil jeg hellere modtage en mail hvor jeg efterfølgende kan trykke på slet hvis det ikke har nogen interesse for mig, end at et eller andet firma ringer til mig - og som oftest altid på et ubelejligt tidspunkt hvor jeg står med syge børn, sidder dybt begravet i at arbejde videre med siden, er i bad eller lignende - og skal bruge noget tid på at finde ud af hvad de vil og dernæst skal slippe af med dem igen.
Hvad er jeres personlige holdning til emnet - mails eller telefonopringninger
problemet med mails ligger i at hvis det er lovligt så vil vi alle sammen modtage 1000 salgs mails om dagen, og det er betydeligt dyrre at ringe til folk, og derfor er der ingen som får 10.000 sælgere i telefonen om dagen. Anyway. Så skal jeg da os gerne indrømme at jeg nogen gange har været glad for at en virksomhed alligevel har kontaktet mig via e-mail (selvom det er ulovligt), da jeg godt kunne bruge deres tilbud.
Jeg er med på at jeg i følge markedføringsloven ikke må tage kontakt pr mail, hvis det er med henblik på salg. Jeg har med min mail blot gjort opmærksom på at firmaer der i forvejen udbyder en studierabat også kan blive registreret hos mig. (GRATIS)
For mig er disse virksomheder ikke kunder, men samarbejdspartnere, der gør det muligt for mig at yde den service jeg gør til mine medlemmer (mine kunder)
Så længe du vil kunne opnå økonomisk gevinst ved at kontakte dem er det ulovligt. Hvis jeg driver en side med banner reklamer må jeg ikke sende mails til folk og gøre opmærksom på siden, da jeg tjener penge ved at de kommer om besøger min side.