Jeg blev fyret pga. de mente jeg lavede for lidt,
De kan naturligvis fyre dig af den grund. Det er derfor man har en prøveperiode. Der var 14 dages opsigelse i prøveperioden. Det betyder de giver sig 2 ugers varsel, men som jeg forstår det øvrige er du blevet bortvist. Er det korrekt? Som udgangspunkt skal du have løn for al den tid du arbejder uanset om du laver for lidt
og jeg fik ikke mine penge i den måned jeg var hos dem. Burde det ikke være ulovligt, at jeg har brugt 31 dage på at sidde og arbejde, og ikke få min løn?
Jov, det burde være ulovligt og det er det er det da også. Men igen lugter det af, at du er blevet bortvist og her er der en større gråzone. Hvis du har handlet i direkte modstrid med virksomhedens interesser kan de godt bortvise dig, men du skal som udgangspunkt have løn for den tid du har arbejdet.
De mente i øvrigt også, at jeg havde ulovligt fravær pga. jeg fik brækket næsen i 2 ugers periode. Jeg har sygeerklaring, men den skider de højt og helligt på.
Nu skriver du hverken at du havde brækket næsen eller at du var så syg at du ikke kunne arbejde. Du skriver i stedet at du har en lægeerklæring (går jeg ud fra) men de er ikke så sværde at skaffe. At virksomheden mener du har haft ulovligt fravær betyder at de mener du har snydt dem. Du har påstået du er syg, men har ikke været det.
Jeg har i forevejen en gæld på 130.000 kroner, som jeg ikke kunne betale til (betaler 4000 om mdr), pga. jeg ikke modtog min løn.
Ærgeligt for dig, men irrelevant for den sag du bringer op. Det er dit problem og dit ansvar at få betalt din gæld.
g nok om det, har firmaet jeg arbejdet hos, kigget i mine
PRIVATE msn-log-filer, hvor jeg har skrevet med min kæreste og andre over
nettet. Og i "
Modtagne filer".
Generelt bør virksomheder have en it-politik der fortæller hvad man som ansat må og ikke må. Du skal så underskrive en aftale, der også giver dem lov til at undersøge din brug af deres maskiner når de finder gyldig grund hertil.
Jeg antager at dine private MSN log filer ligger på deres computer som de har stillet til rådighed for dig til at passe dit arbejde?
Hvad kan jeg få ud af det her? Kan jeg gå videre i sagen mod dette firma?
Du har taget job hos dem og de har betalt dig for en konkurrenceklausul. De synes du lavede for lidt og læser så på ComOn at det er fordi du arbejder på dine egne projekter. Herefter undersøger de sagen og finder ud af, at du har brugt den tid de lønner dig for på at lave dine egne projekter og privat snak. Du har derudover været 'syg' med brækket næse i 2 uger, men af MSN-loggen finder de ud af, du i denne periode arbejdede eller slet ikke var syg. På et tidligere tidspunkt har du dog aflefveret en lægeerklæring.
Det er meget muligt at du kan få nogle penge fra virksomheden og jeg kan også fortælle lidt om hvordan du evt. skal gribe forholdet til en fagforening an. Men før jeg svarer på dit spørgsmål vil jeg gerne høre om jeg har opfattet situationen korrekt?