Tænkte nok mit svar ville give anledning til en kommentar. Henning, jeg mente nu ikke at man absolut skulle have en uddannelse til at optimere et billede.
Absolut ikke.
Jeg mente netop det du kommer ind på - nemlig at hvad man selv er vant til opfatter man som en god metode. Men derfor behøver det absolut ikke at være en særlig god metode.
Efter dit indlæg kom et andet bud vedr. CorelDraw, som også er et godt program, IrfanView indeholder også nogle glimrende værktøjer, og prisen gør jo det program atraktivt.
Gimp er et glimrende værktøj, men da jeg første gang kikkede på programmet havde det en række fejl og mangler, som der ikke er i de andre programmer og brugerfladen er efter min opfattelse dårlig og noget "nørdet"
Et andet indlæg foreslog at benytte Paint, men her mister du totalt kontrollen med en komprimering, hvilket kan resultere i et dårligt resultat.
|
Dato: 4/9/2006 8:17:55 PM Forfatter: Jens PeterEt andet indlæg foreslog at benytte Paint, men her mister du totalt kontrollen med en komprimering, hvilket kan resultere i et dårligt resultat.
Så skal du vist lige læse mit indlæg igen
Det jeg anbefalede Paint til var ikke at redigere billedet overhovedet. Det er simpelthen kun for at fjerne "støj" fra digitalkameraets software. En hovedregel er, at jo mere software kameraet benytter sig af, jo mere støj er der. Ved at fjerne denne "støj" bliver billedet mindre, men det går ikke ud over skarpheden!
Det står self. den enkelte bruger frit for, at bruge Photoshop, CorelDraw osv, men anbefalede Paint fordi det program har alle windows brugere (læs: gratis
Ved godt at Photoshop og en række andre dyre værktøjer er at foretrække. Men det er altså ikke alle der kan/gider bruge alle de penge på sådanne programmer