Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotoredigering

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Nu har jeg været på farten og taget en masse billeder med mit nye digitalkamera. Billederne ønskes brugt i et billedgalleri på en hjemmeside.  Billederne er lagt ind i Picasa2, men er stadig i kameraet.

Nu har jeg ikke en klap forstand på billedredigering mv. - Derfor mit spørgsmål.

Hvert billede fylder 1 - 1,3 MB - det forstår jeg er lidt voldsomt, og egentlig unødvendigt når det blot er til skærmbrug (Korrekt ?)

Hvordan får jeg bedst og lettest billederne til at fylde mindre ?  [:0]

Mvh/Claus
Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 11:34
Jeg kan anbefale http://www.irfanview.com/ 
Programmer et gratis til privat brug.
Det kan en masse ting f.eks nedskalere billederne i en hel mappe
på en gang til f.eks. 400  * 300 pixels.

Ellers bruger jeg http://www.gimp.org/
som er et komplet grafikprogram, der gør, at jeg kan undvære photoshop.
Henning Buddig

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 01:55

Du skal bruge et billed-behandlings-program. Ud over at gøre billederne mindre, kan du også gemme dem i en dårligere kvalitet, som fylder mindre.

Når du gemmer et billede i jpg-format bliver du spurgt hvilken kvalitet du vil gemme billedet i. På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er bedste kvalitet, som fylder flest bytes.

Du kan eksperimentere dig frem til hvor lavt du kan sætte kvaliteten og alligevel få et godt billede. Til dit formål – et galleri på nettet – kan du som regel gemme billederne i kvalitet 4-5-6 stykker uden at billederne bliver for dårlige.

Fordelen er, at billederne bliver hurtigere at hente, så man ikke skal sidde og vente, når man vil se dine billeder.

fficeffice" /> 

mvh. Bo Jensen

butik Go’aften

www.goaften.dk

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 11:36
Et lille tip der virker på billeder taget på langt de fleste almindelige Digitalkameraer.

1. Åben billedet i Paint
2. Sæt en lille prik (vælg selv farve og hvor - gerne sort på sort )
3. Luk paint og sig ja til at gemme billedet

Nu skulle billedet gerne fylde markant mindre. Nogen gang reducerer den billedet med 50%.
Kvaliteten bliver ikke dårligere af denne manøvre. Det der sker er, at man fjerner en masse ekstra information der ligger i billedfilen, som kameraets software "ligger" i billedet. Det er ikke informationer der bruges til at danne billedet, og derfor sker der altså ingen forringelse.

Tilmeldt 15. Dec 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:08
Picasa har da i forvejen en glimrende funktion til at lave webgallerier med...
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 20:35

Md197:

Vedr. Picasa - Er det  i Picasa2 man kan ændre ? Vil du ikke give et par hint ? Det lyder som om løsningen måske ligger lige for næsen af mig - uden jeg ved det.   Jeg har fundet ud af at beskære og rette op.   Jeg mangler bare at kunne få billederne til at fylde noget mindre. De fylder hver især 1MB nu.

Et par gode tips -- så er du dagens mand...

Mvh/ 
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 17:43
http://www.zip.dk/billedkomprimering.shtml
Fra Gentofte
Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 28
Fra  creatic.design aps Skrevet kl. 13:57

Hej

Har læst svarene til denne tråd og som ny bruger på amino skal jeg jo passe på ikke at kommunikere helt forkert.
Mit udgangspunkt har altid været: det bedste, så det næst bedste osv.

I de svar denne tråd har fået, ser det ud til at udgangspunktet er svar fra mennesker, der er selvlærte.
Og fint med det, men den nemmeste og bedste metode til billedredigering er at benytte et professioonelt billedbehandlingsprogram.
Der findes en række gode programmer men det bedste på markedet er PhotoShop.
Åben billedet i programmet.
Check dpi (til web skal den være 72)
Sæt størrelsen (den faktiske størrelse, du ønsker billedet skal have)
Vælg "Gem til Web"
Og her komprimer billedet så meget du kan. Dette kan være alt fra 30 - 70 men jo mindre tal, jo mindre fil. Du kan se kvaliteten inden du gemmer.

Der findes en række andre programmer, som også kan benyttes (men arbejdsgangen kan være anderledes). Jeg vil ikke nævne dem alle men kan dog også anbefale Paint Shop Pro.

Håber ikke at have fornærmet nogen

Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 16:01
Dato: 4/9/2006 1:57:27 PM
Forfatter: Jens Peter

Hej

I de svar denne tråd har fået, ser det ud til at udgangspunktet er svar fra mennesker, der er selvlærte.

Og fint med det, men den nemmeste og bedste metode til billedredigering er at benytte et professioonelt billedbehandlingsprogram.

Håber ikke at have fornærmet nogen

Velkommen her,
uanset om man er ny bruger, er det altid en god ide at informere rigtigt

Nej, vi selvlærte bliver ikke så let fornærmede

Vores uddannelse er helt up_to_date, da den ikke slutter efter en fastlagt periode

Det bedste program for en, er mange gange det, som man har lært, og bruger til dagligt.
Henning Buddig

Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 18:32
Og jeg kan anbefale CorelDraw, f.eks den nye X3, der får du et tegneprogram og meget andet guf med.
I Corel er der bla en "Optimize for web" knap, det eneste du skal gøre er at indlæse dit billede,
vælge din størrelse (f.eks 400x300) og derefter "Optimize for web", så fikser Corel resten .
Jeg har prøvet en del programmer, men Corel er klart det bedste, særlig i betragtning af hvor
meget man får til prisen
Side 1 ud af 2 (17 indlæg)