Jeg laver det store udspring den 1. maj som selvstændig og har i den forbindelse en hel række skattemæssige spørgsmål, jeg håber der er nogen Aminoer. der kan hjælpe mig med at få besvaret. Jeg har x+130.000 kroner og det hensigten at bruge de kr. 130.000 på at oprette et ApS Holding og et ApS Druftselskab (kr. 129.500 hos ditselskab.dk) Jeg vælger at køre med forskudt regnskabsår (1/5 - 30/4) De x kroner vil jeg brug til at betale mine faste udgifter og til at leve for i det første år. Kommer tidligst til at udbetale direktørløn til marts 2006. Men hvad nu mht skattefar? Vil han forsøge at sætte mig til en fiktiv indkomst som jeg løbende skal indbetale A-skat til i resten af 2005, eller kan jeg ændre min forskudsopgørelse til kun at indregne de 4 måneders løn jeg rent fakstisk modtager (jan-april 05) ? Når nu jeg danner et driftselskab som ApS og det er min eneste indtægtskilde som ejer og direktør, hvor meget kan kan jeg så charge ApS'et for i husleje samt el og vand så jeg ikke personligt bliver beskattet af det ? Hvordan betaler firmaet rent formelt for husleje m.m. ? Skal jeg som ejer af lejligheden udstede en regning hver måned ? Kan jeg som direktør få godtgjort kørsel efter statens takster når nu jeg ikke trækker løn ud i det første års tid? Hvilken form for dokumentation kan godtages, når det er driftsselskabet der udbetaler kørselspengene ? Når man opretter et Holding ApS og et driftsselskab ApS, så har man valgmulighed imellem at indsætte en bestyrelse eller ej. Er der nogenen gode grunde til at indsætte en bestyrelse, når holding er ejet af min kone og jeg i fællesskab og driftselskabet 100% af holding ? glade opstartshilsner Flemming |
Hej Flemming
Først forudsætter jeg lige, at du har trykket forkert årstal ind, ellers giver dit indlæg ikke meget mening.
Jeg synes, at det lyder som en fornuftig konstruktion, da jeg gør nøjagtig det samme - og på samme tid endda. Jeg kommer dog kun til at eje 50% af driftsselskabet. Men begge ejere går lønfri fremtil 09.2006, så der bliver skabt et ordenligt fundament.
For at svare på dine spørgsmål:
1. Skattefar kan/vil ikke rode med, hvad du lever af (blot du ikke modtager offentlige ydelser i perioden). Der er således ikke noget til hinder for, at du lever af x kr.
2. Med hensyn til lejekontrakt med selskabet har du 2 muligheder (regnskabsreglen og off.vurdering - jeg ved ikke lige om de hedder sådan, men de virker sådan) - "regnskabsreglen", der skal du kunne definere helt klart hvilke udgifter du har for det areal, som selskabet lejer, det er ret svært at styre. Jeg benytter selv "off.vurdering" til mit holding (da vores driftsselskab har lokaler ude i byen), og her kan du udleje til 1,33% af den off.vurdering skattefrit, uden yderligere dokumentation. Det du gør i praksis er at udarbejde en lejekontrakt, og herefter sætter selskabet til at lave en månedlig overførsel på beløbet.
3. Du kan godt få godtgjort kørsel, dog er der naturligvis de samme dokumentationskrav som altid (hvorfra, hvortil, hvem er kunden og i hvilket ærinde).
4. Der synes umiddelbart ikke at være nogen logik i at indsætte en bestyrelse i holding, men så skal enten din kone eller du være direktør i selskabet.
I forhold til driftselskabet kan det jo være en god ide, at få en bestyrelse med på banen som kan understøtte selskabet, enten indenfor virksomhedsadm., finans, økonomi, salg, produktudvikling, branchekendskab, jura mv. - der skal du/I naturligvis være opmærksom på bidrag/belønning. Der er ikke nogen, som gør ret meget for dine blå øjnes skyld, men bidrag kan være meget forskelligt, og det kan bestemt være det værd.
Jeg håber, at dette kunne hjælpe dig lidt på vej.
/Claus