Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Ulovlig" brug af firmanavn?

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Èn ting er at din konkurrent ikke syntes at det er i orden at du bruger energi-shoppen.dk som ligger meget tæt op af deres energishoppen.dk, og at du som sådan ikke har gjort noget ulovligt. Men noget andet er hvor smart det er at du har valgt det navn.

Først og fremmest, så kan det godt være at du ikke har gjort noget ulovligt, men du har ihvertfald gjort nogen sure på dig. Det kan du så som sådan være ligeglad med.

Men der er lige en anden meget væsentlig detalje omkring navnet set med markedsføringsmæssige øjne: Sandsynligheden for at folk lander på energishoppen.dk er større end at folk går ind på energi-shoppen.dk.
Derved vil du risikere at du i bund og grund gør din konkurrent en tjeneste og skaffer vedkommende en masse nye kunder, selvom du bruger energi og penge på at markedsføre din egen hjemmeside. Hvis folk hører din eller ser din webadresse og så lidt senere forsøger at gå ind på hjemmesiden, så er der en ret stor sandsynlighed for at de glemme bindestregen - og i værste fald så har du derved foræret din konkurrent nogle flere kunder.

Så hvis jeg var dig, så ville jeg vælge et helt andet navn - Ikke for at føje din konkurrent og give ham hans vilje, men for at undgå at kunderne kan tage fejl og ryge over til konkurrenten.

/Jesper

Fra Svenstrup J.
Tilmeldt 3. Nov 07
Indlæg ialt: 547
Fra  shopnord.dk Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Foreløbig mange tak for de meget forskellige input. - De giver mig nye vinkler at se sagen fra.

Nogle indlæg går på, her er tale om Typosquatting, men iflg. denne afgørelse http://www.domaeneklager.dk/uploads/1357-head-set.pdf, kan der vel ikke være tale om noget sådan.

En anden ting er, om jeg krænker en varemærkeregistrering. - Det vil jeg bestemt undersøge nærmere.

Det skal også lige præciseres, at der ikke er tale om et produktsammenfald - det er simpelthen ikke de samme varer, vi forhandler, så 'ægte' konkurrenter er vi ikke. Men som Jesper Norbøl skriver, så vil min markedsføring jo uvægerligt give den anden mulige kunder, fordi en bindestreg i internetadressen ofte glemmes. Den erfaring har jeg også gjort.    

Jeg vil lige sætte fakta helt på plads. De 2 eksempler som jeg brugte, er de virkelige eksempler - jeg føler, at det vil være det rigtigste at 'røbe' dette på nuværende tidspunkt. 
Spørgsmål vedr. denne 'tilståelse': Jeg er ny på dette forum, og var meget i tvivl om, hvor anonym man bør være, men nu er 'sløret' altså løftet.

//KnudS 

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)