Jeg vil umidlbart mene at 1,4 MB nok lige er i overkanten. Jeg vil sige at den magiske grænse nok ligger omkring 1 MB. Men det er jo en smagssag... og et spørgsmål om størrelse på internetforbindelse m.m. En del af de større HTML-nyhedsbreve (fra f.eks. en del af de forskellige kvinde- og livstils-sites) indeholder så store mængder grafik at den endelige overførsel runder et par megabytes før hele indholdet er hentet ned.
Nu er det jo altså ikke så mange der faktisk har helt styr over PDF-generering og kender kunsten bag at "tune" PDF''erne til i henhold til hvad de skal bruges til (prøvet ikke at jokke nogen over tæerene)... Inden for tryk-verdenen bliver man nødttil at ret styr over PDF-generering for at kunne få den maksimale mængde information med - uden at filerne bliver sindsygt store. Jeg kan fortælle at f.eks. et layout af et visitkort hos os sjældent fylder mere end ½MB - også selv om det indeholder farveprofil, kalibreringsdata, 4 farve kanaler og et detaljeret billede som baggrund. Det gør det hurtigere for vores Rip at tygge sig igennem, men det gør også at vi kan bruge den samme fil til korrektur-godkendelse hos kunden, uden vi bliver nødttil at have flere forskellige formater i cirkulation.
Er det meningen, at dine kunder efterfølgende skal kunne printe PDF''en og derved sidde med noget der i kvalitet minder om den originale annonce? Eller skal de blot kunne se den på skærmen?
Hvis du har lyst, så er du da velkommen til at prøve at emaile mig PDF''en - så skal jeg se om vi ikke kan køre den igennem "møllen" og presse den lidt sammen. Det kan være vi kan - det kan også være vi ikke kan - men man ved jo aldrig. Det skal ihvertfald ikke koste dig noget at vi prøver .
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk
Nu ved jeg ikke hvilket program du laver PDF''en i. Men har du f.eks brugt word skal du huske at justere størrelsen på billedet (eller billedfilen), før du henter det ind i word. På samme måde skal du sørge for, at gemme det hele i JPEG inden du importerer det. Så reducerer du den datamængde dokumentet indeholder. Dette gælder også programmer som publisher eller lign.
Hvis du allerede har gjort det - så kunne Jespers tilbud om hjælp nok være din eneste mulighed for at få størrelsen ned.
Og så husk at du ikke må sende mails ud med et uopfordret tilbud, med mindre de giver dig lov på forhånd. Det er nok ikke noget, du kommer til at høre for i den lille målestok - men hvis det du tilbyder er så godt (og det er det jo ), så vil en kort telefonsamtale vel ikke skræmme dem væk, tværtom
1.4 MB som e-mail er slemt nok, men husk lige, at vedhæfter du en fil, så gør teknikken, at størrelsen stiger med 33%. Altså tæt på 1.9 MB. Det er bl.a. derfor vi ikke tilbyder vedhæftning af filer i eBrev. ;)
Som andre foreslår, læg filen til download på nettet og er du lidt smart, smider du tracking på linket, så du kan følge med i hvem, der har hentet filen. Det kan du f.eks. gøre med mod_rewrite til Apache - link til filen som http://www.eksempel.dk/12345.pdf hvor 12345 er et tal du kan spore til modtageren og behandl så downloading af filen derefter. Så ved du også hvem du skal vende tilbage til. :)
Hej - det har jeg ikke helt styr på, det med mod_rewrite osv.. Jeg bruger godt nok apache, men vil du ikke gøre mig den tjeneste at uddybe det lidt, altså forklare det lidt mere "brugervenligt", hvordan det gøres :D