Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

søger hjælp

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 06
Indlæg ialt: 74
Fra  Online-Mode.dk Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg vil gerne lave tøj med tryk, men kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal bruge. Kan du hjælpe mig med, hvilke maskiner man skal bruge, og hvilke materialer? Hvis du har eller kender nogen, der har gode brugte maskiner til salg så er jeg meget interesseret. Jeg vil gerne kunne lave tryk i en god kvalitet, der ikke går i stykker ved vask. Er det folie man skal bruge? Hvilke materialer er de bedste? og hvilken printer og software skal man bruge?
Har du evt. nogle link til leverandører af papir, printer, tøj m.m.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Tilmeldt 24. Aug 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 13:03

Hej Mase,

Du kan prøve at kontakte Grønning i Silkeborg på tlf. 86815699. Jeg var selv ved at købe et komplet trykanlæg hos ham for nogle år siden..tror nok han hedder Erik.

Du kan også lige "surf" forbi www.dahetra.dk , de tilbyder alt indenfor tekstiltryk og her kan du  nok læse lidt omkring hvilken typer maskiner de har.

mvh

Jesper
Fra Karup J
Tilmeldt 30. Apr 05
Indlæg ialt: 308
Skrevet kl. 13:16

Med venlig hilsen
René Nielsen

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 19:38
Eller du kan tage kontakt til undertegnede....
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 08:26

hvis det skal være transfertryk, så kan du tager fat i NS System (www.nssystem.com)

De er meget store på det område...

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:26

Hej Mase,

Du skal virkelig undersøge grundigt hvad det vil koste at starte op og derefter holde det hele kørende.

I MediaMouse håndterer vi både serigrafisk tryk og transfértryk - og det er også kun fordi at vi har en person i huset som er uddannet serigraf/offsetter og kender teknikkerne. Hvis man ikke kender så meget til teknikken, så kan man trods alt lære det, men sammenholdt med at der idag er folk som står hjemme i deres garage og kan lave t-shirts til 30-40 kr. inklusiv t-shirt og tryk, så skal man måske overveje om det ikke var bedre blot at finde en samarbejdspartner, end selv at skulle stå og kæmpe med det. Grunden til at vi kan få det til at fungere er, at vi netop selv kan løse haste-opgaverne og de mindre oplag af tekstiltryk - hvis det er større (f.eks. 500 t-shirts) så sender vi det til en af vores samarbejdspartnere, da det ellers hurtigt vil blive en underskudsforretning for os.

Transfér tryk er let at komme i gang med. Ark-Transfer kræver en printer (NewWaveData (NWD.dk) har pt. en i A4-format til knap 2.000 som er ombygget til ark-Transférs (andet blæk og hoveder). Hvis vi snakker Solid-transfer, så skal du have en skæreplotter som kan skære transfér-folien ud.
Dertil kommer så en klap-varmer, med mindre du vil ødelægge armen og bruge et strygejern

Jeg har skrevet et længere indlæg her omkring de forkskellige trykmetoder:

Hvad angår serigrafisk tryk, så kan du faktisk i bl.a. Panduro Hobby købe et "gør-det-selv-serigrafisk-sæt". Det er ikke det vilde, men det giver faktisk et godt indblik i hvad serigrafisk tryk kræver og det er en god måde at lære teknikken at kende på - uden at det koster en formue.

Rigtig serigrafisk tryk kræver en hel del indsigt i kemi. Men det meste kan man læse sig til via diverse fagbøger men også på nettet. Serigrafisk tryk er meget afhængigt at overflade, farver m.m. F.eks. skal der bruges en mere ætsende farve hvis der skal trykkes en lys farve på sort tekstil - endvidere skal farven også være federe. Der er også mulighed for at bruge lidt mere avancerede teknikker så som "puff", hvor trykket ligesom er "puffer" op af tekstilet - det er så også et spørgsmål om en blanding af kemiske stoffer i farven.

Og så er det ikke blot nok at kende til kemien bag - det kræver også at man har udstyret. Til at starte med, og ved meget små ét farvede oplag, så kan man nøjes med en løs ramme - hvis det er flere farver og lidt større oplag, så skal du over i en vingearm, hvor 3,4 eller flere rammer er spændt op og derved kan styres præcist. Dertil skal man så bruge noget kemi til at lukke nettet i rammen med (emulsion), man skal bruge noget til at fremkalde rammen med (både fremkaldervæske, men også U/V-belysning) og så skal man bruge noget til efterfølgende at vaske rammen ned med igen (til at fjerne emulsionen igen). Og så er det ikke engang nok - du skal også have noget som kan lave den film som skal bruges til at belyse motivet over på rammen ved fremkaldingen. Her kan man så i mangel af bedre bruge en god printer og nogle overhead-film. Og hvis man ikke lige har U/V-belysning, så tager man blot ramme og overhead-film med en tur i solariet

Så - du skal ihvertfald gøre dig klart hvad du helst vil trykke med: Transfér eller serigrafi.
Transfér er den billigste metode at komme i gang med. Serigrafi er tilgengæld den bedste ved større oplag og den giver endvidere også mulighed for nogle mere detaljerede og avancerede tryk-former.

Hvis du vil have noget rådgivning
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)