Jeg har kigget lidt rundt her i foummet, og på google, men kan ikke finde svar på mine spørgsmål. Derfor håber jeg at i kan hjælpe mig med følgende :)
Jeg har i privat regi foretaget lidt forskellige aktiehandler, som indtil videre er gået ganske godt. Det er dog ikke de heeelt vilde penge det drejer sig om, men nogle er det da (under 50.000 kr). Som det er nu, skal jeg betale 27% af en evt. gevinst. Jeg tænkte i den forbindelse om der var noget at spare, rent skattemæssigt, ved at oprette en virksomhed, som jeg så kunne foretage handlerne igennem?
Med beskatningsreglerne vedrørende værdipapirhandel er utroligt vanskelige at sige noget generelt om, hvad du skal gøre. Jeg kan kun anbefale dig at få fat i en revisor, der kan rådgive dig i dit tilfælde. En revisor er ikke så dyr som det lyder og det kan godt betale sig.
Men jeg kan da ikke være den første der har fået den her idé? Og der er jo også en hel del virksomheder som foretager fondshandel... Ved du evt. hvor jeg kan finde nogle love vedr. emnet? Jeg har kigget lidt på Skats hjemmeside, men kunne ikke rigtig finde noget...
Du er ikke den eneste, der (vil) gøre(e) det, men der er som sagt en masse kryptiske regler afhængig af, hvor meget du handler og hvordan dine egne skattemæssige forhold er. Derfor er det svært at sige noget generelt, da det afhænger af så mange forhold, der skal med ind i en beregning for om det kan svare sig. En revisor kan udfra dine forudsætninger, investeringsstrategi og økonomi foretage en kvalificeret rådgivning. Du kan godt få en masse indspark og råd, men hvad jeg synes er smart (og passer til mig) er måske direkte tåbeligt for dig.
Du kan eventuelt tale med en investeringsrådgiver i en bank først, der kan give dig noget forhåndsviden. Tænk altid på at denne rådgiver er SÆLGER, men det er muligt at få forhåndsviden. Så er det nemmere at målrette sin vidensøgning hos en revisor, der så hurtigere kan rådgive dig (hvis du køber rådgivning på timebasis). Inden du taler med en revisor bør du have nogle klare holdninger til, hvad det er du vil - så kan revisor hurtigt spore sig ind og fortælle dig hvad du skal og ikke skal.
Ok. Jeg troede ikke at det var så kompliceret, men så har jeg også lært noget i dag.
Jeg er så heldig at jeg arbejder i en bank, så jeg vil prøve at hive i lidt tråde i morgen, og høre om der er nogle der kan hjælpe:) Du skal have tak for hjælpen!
Jeg har selv gået med tanken om at det kunne være en ide at starte et investeringsselskab, hvor hver indskyder et beløb ind (eks. 1-200.000,-), hvor der så investeres i alt, hvad der er interessant - bare det giver en fornuftig forrentning. Og så kan man selv være med til at deltage i fastsættelse af investeringsstrategi og hvad der skal investeres i. Specielt i vore dage, hvor man ikke får noget for sine penge. Selvfølgelig findes der investeringsforeninger men det er elefanter på lerfødder uden nogen reel indflydelse for indskyderne.
Det er ikke fordi at det er så kompliceret. Det er bare vigtigt at man ikke gør noget, fordi man synes at det er smart og så var den i den sidste ende en dårlig disposition. Jeg er selv bankuddannet og har arbejdet en del med værdipapirer og derivater.
Lige præcis min tanke - bortset fra at indskuet i mit tilfælde er lidt mindre :) Men har du planer om at føre planen ud i livet? Hvordan har du tænkt dig at trække udbyttet ud af firmaet? Der er jo ikke så meget idé i at udbetale det som løn, for så bliver man vel beskattet hårdere end hvis man investerede privat...
Jeg vil gerne lige påpege at jeg er totalt nybegynder, så jeg vil ikke afvise at nogle af mine spørgsmål kan virke en smule dumme, men man skal jo starte et sted
Hvis der skal udbetales penge kan det eksempelvis ske som udbytte.
Men det afhænger jo også af selskabets strategi. Skal der bare ske en opsparing i selskabet (akkumulering) eller skal der udbetales udbytte - ellerbegge dele. Og så er der en masse vedrørende skat. Indskuddet afhænger jo lidt af, hvor mange man er. Hvis man kun er 5, så skal indskuddet være noget større så der er noget at investere for. Men det er også nødvendigt at være et fornuftigt begrænset antal - det er svært at sidde 100 mennesker og blive enige om hvad der skal investeres i.
Jeg har ingen aktuelle planer eller prospekter. Jeg har kikket på det, så jeg kan få placeret mine egne og mit selskabs pengekasse i noget fornuftigt og samtidig undgå at min selskab begynder at blande en masse aktiviteter.
Ok. Men hvis du gør det ved at udbetale udbytte, bliver du vel beskattet af udbyttet (28% eller 43% alt efter udbyttets størrelse) når du får det udbetalt. Så kunne du i første omgang vel lige så godt foretage investeringerne privat? For beskatningen er jo den samme.