Hej
Skal igang med at opstarte nordisk kontor for en producent i Østrig. Pt. starter jeg hjemme fra København - men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg griber det an og søger råd. Enten smarte hurtige råd - eller måske kontakter som kan hjælpe med Østrigske kontrakter, ansættelsesforhold, skatteregler m.v.
Eksemplevis - må man køre i en udenlandsk registreret bil DK ? - og ligger der egentlig nogle fordele for mig ?
Har hørt man måske kan opgive sin indkomst som B-indkomst og undgå AM bidrag ?
Alle tips og hints er brugbare...
ny på Amino.
mvh. jens
tak for svar.
Nej, de ønsker pt. ikke at oprette en dansk filial, deraf problemerne antager jeg. Så jeg skal ansættes af østrigsk selskab, med en fysisk placering i danmark (til at starte med hjemmekontor) og norden som arbejdsområde. De henviser i første omgang til østrigsk lovgivning, ferieregler etc. m.v. men kan man det ?
på sigt ønsker man muligvis at oprette en filial, afhængig af hvordan det går.
Hvorfor skulle dansk national lovgivning gælde? Hvis det er et østrigsk selskab manden er ansat ved, så kan selskabet jo selv vælge hvilke regler de vil følge. selskabet er ikke fysisk placeret i dk, i form af filial eller andet. Det er det der gør forskellen. Er der regler de skal følge er det de østrigske og EU regler. Lønnen kommer så også i Euros. Desværre skal skatten falde i danmark da det er her arbejdet udføres og den ansatte er dansker.
Mht. Til bilspørgsmålet så må en dansk statsborger bosiddene i danmark aldrig føre et udenlandskregistret køretøj i danmark. Der er en undtagelse, og det er i tilfælde af overhængende fare.
/Jesper
Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl