Jeg har købt mig ind i det firma jeg arbejder hos, jeg ejer pt. 15 %
Jeg vil høre lidt om mine rettigheder
Kan firmaet sælges uden at jeg stemmer ja for det?
Vedr. økonomien i virksomheden, har jeg ret til indsigt i alt. pt. for jeg ikke adgang til at se alt.
Der er en anden medarbejder som har købt anparter uden at jeg vidste det, derved bliv mine anparter udvasket lidt. Da anpartsummen bliv sat op.. Har jeg ikke ret til at komme på råd med det ?
Er der regler for hvordan med beslutninger tages i et anpartsselskab?
Umiddelbart er det jo den/dem der besidder over 50% der kontrollerer et selskab, men det kan dog aftales individuelt i anpartshaveroverenskomsten, som du nok bør læse nærmere i...
At du ikke har indsigt i alle ting i selskabet, synes jeg er en smule forkert da du som medejer burde have samme rettigheder som de øvrige ejere
Er der ikke en anpartshaveroverenskomst, der giver forkøbsret eller lignende, forbyder salg er anparterne frit omsættelige. Det betyder at de andre anpartshavere frit kan sælge deres anparter.
sidder du i bestyrelsen ? Hvis nej har du det man kalder spørgeret og kan bede om oplysningerne mm selskabets ledelse vurderer det kan skade selskabet.
Da det er et anpartsselskab du er medejer af er der ikke en regel om fortegningsret for eksisterende anpartshavere ligesom i aktieselskabsloven. Står der noget i vedtægterne om dette ? Hvis nej er der en række forfattere, der mener at fortegningsretten gælder alligevel, så efter omstændighederne vil du kunne anfægte at en ny anpartshaver kommer med.
simpelt flertal til almindelige beslutninger og hvis vedtægtsænderinger, 2/3.
Vi er først ved at få udarbejdet en anpartshaveroverenskomst..
Det med fortegningsret, vil det sige at jeg har krav på at være med i evt. beslutning om at en ny anpartshaver kan købe sig ind. ? Vil sige at det er yderst rimeligt, da mine anparter bliver mindre værd når anparts summen sættes op.
Ja, men da det ikke er et A/S er der i anpartsselskabsloven ikke regler om det. de fleste mener dog at reglen også kan bruges i anpartsselskaber.
Hvis den nye anpartshaver betaler markedsprisen for anparterne ved en kapitalforhøjelse er dine anparter sådan set ikke blevet mindre værd, du ejer blot en mindre %del af alle anparterne, men selskabet er jo også blevet tilført kapital og således mere værd. Du får dermed mindre at sige. Hvis det ikke er til markedskurs er det rigtigt at du dine anparter så er mindre værd.
Hvis den nye anpartshaver betaler markedsprisen for anparterne ved en kapitalforhøjelse er dine anparter sådan set ikke blevet mindre værd, du ejer blot en mindre %del af alle anparterne, men selskabet er jo også blevet tilført kapital og således mere værd. Du får dermed mindre at sige. Hvis det ikke er til markedskurs er det rigtigt at du dine anparter så er mindre værd.
håber du kan bruge det, mvh JOn
Ofte nytegner en ny anpartshaver faktisk til en højere kurs end markedskursen. Særligt hvis vi taler om en ekstern investor, hvorved dine anparter stiger i værdi. Markedskursen er jo iøvrigt meget svær, om ikke umulig, at fastsætte og det forhold at en ny anpartshaver/investor nytegner til en højere kurs vil i sig selv være med til at trække markedskursen op, i form af et signal til omverdenen om at der er skjulte merværdier i selskabet.
Her taler vi så om en medarbejder. Her ses det ofte at medarbejderen får rabat på kursfastsættelsen. Evt. i form af medarbejderaktier (såkaldte 7H aktier). Men har medarbejderen fået anparterne billigere end dig, og er der ikke tale om at man ved at inddrage jer medarbejdere som medejere er igang med et flydende generationsskifte.
At dine anparter udvandes rent procentmæssigt kan jeg måske godt se et problem i for 2008, hvis du ejer dine 15% via et selskab. At du kommer under de 15% betyder nemlig at selskabet ikke kan oppebære skattefrit udbytte længere. Grænsen reduceres så til 10% i 2009, og tegner han 15% ligesom du har vil det ikke give problemer.