Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af SW i Litauen og moms samt køb af domæne i SE og moms

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jan 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej gode folk, som altid hjælper med gode råd. Her er to spørgsmål om moms og køb af vare i hhv. Litauen og Sverige.

S1: Har købt nogle software udviklingstimer samt hosting hos et firma placeret i Litauen. Har fået en faktura på X EURO, men VAT, 18% stå til 0 EURO. De skriver følgende på fakturaen: ”Reverse Charge of VAT due to Euopean Union Sixth VAT Directive”. Hvad hulen betydet det? Og endnu mere væsentligt, hvordan med moms og bogføring (i C5)? Skal jeg selv lægge moms oven i eller hvordan.

S2:Har købt et domænenavn i Sverige og modtaget en faktura fra det svenske domæneselskab på 120 SEK ekskl. VAT + 30 SEK i VAT; i alt 150 SEK. Hvordan bogfører jeg det i (C5)?

På forhånd – som altid – 1000 tak for hjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:53

Hej!

1. Det betyder, at du skal beregne 25% erhvervelsemoms, som du dog kan trække fra under indg. moms. Effekten er 0.

2. Samme her, du skal oplyse dit danske CVR.nr., og bede om en kreditnota på den svenske moms, som du ikke skal betale.

Tilmeldt 25. Jan 08
Skrevet kl. 11:18

Hej og tak,

MEN

S1: Jeg skal beregne 25 % erhversmoms. Betyder det at hvis beløb er EURO 100, så skal jeg, når jeg bogføre beløbet lægger 25 % oven i de EURO 100 og således bogføre 100 EURO på køb af SW og 25 EURO på købsmoms (på varekøb i udland i C5). Hvordan bogføre jeg så det jeg skal trække fra?

S2: På fakturaren fra sverige står der moms på, men der står ikke noget om at det "Euopean Union Sixth VAT Directive". Så er du sikke rpå jeg skal behandle de to fakturaer ens - og - er det normalt at man bare kan bede om at få en kreditnota på moms?

PFT

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29

Hej!

1. Der må være en konto for EU-erhvervelsesmoms under momskontiene(kredit)samt automatisk modpost på indg. moms.

Ja...25% oveni værdien.

2. Ja...det samme..idet Sverige også er medlem af EU!Nej er ikke normalt...fakturaen er forkert.

Tilmeldt 25. Jan 08
Skrevet kl. 11:35

OK, hr en konto der hedder Udland, hor jeg kan se at den er knyttet til en modkonto, så det må være den!

Hvis nu jeg ikke kan få en kreditnota fra vores svenke venner, hvad gør jeg så?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:54

Send fakturaen retur, og bed om en ny faktura uden moms.

Tilmeldt 25. Jan 08
Skrevet kl. 12:05

Har desværre betalt regningen, så hr ikke så meget at "presse med". Men jeg vil forsøge. Alligevel, hvad nu hvis jeg bare sige "det gider jeg ikke bruge kræfter på". Hvordan bogfører jeg det så?

Tilmeldt 25. Jan 08
Skrevet kl. 00:40

Hej igen, Nu har jeg gjort som du skrev, men det ser sgu' lidt underligt ud. Prøver her at forklare hvad jeg har gjort i C5:

1.Oprettet leverandøren som kreditor

2. Indtastet fakturen som et bilag hvor jeg har taget beløbet på fakturaen og lagt 25 % oveni.

(Altså står der nu i kredit kartotek at jeg skylder beløb + 25 % til ham - har angivet at der er udelandsk moms)

3. Så betaler jeg via banken, men betaler natruligvis kun det beløb han har sendt fakturaen på.

4. Efter betaling står der så, at jeg nu skylder ham de ekstra 25 % :-)

Jeg kan se at der på min momskonto er kommet et beløb der hedder "moms af varekøb i udland" som ikke er lig med "de 25 %". Beløbet på moms kontoen er højere end de oprindelige 25 %.

Hvad gør jeg lige forkert?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:30

Hej!

Så bogfører du købet som et køb i udlandet, hvor du ikke beregner erhvervelsesmomsen!

Nej..du skal ikke selv beregne 25% moms, og den skal ikke lægges til på levereandøren.

Normalt er det sådan:

Varekøb EU 100

Leverandør   -100

Moms køb udl.  -25

Indg.moms      25

Systemet bør sættes op, at det selv finder ud af af beregne momsen, når du bogfører på kontoen Varekøb EU.

Tilmeldt 25. Jan 08
Skrevet kl. 10:14
Hej Peter,Så tror jeg alt er som det skal være. Det viste sig at mine eu moms konto var sat op, som du beskriver.Så 1000 tak for dine gode råd og vejledning.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)