Det vil jo altid være en vurderingssag. Hvis der er arbejde nok til en sælger på fuld tid, kan jeg ikke umiddelbart se nogen grund til ikke at benytte en kørende sælger ansat af jer selv - medmindre, at det kun vil være for en kort periode.
Som udgangspunkt vil sælgere, der føler sig som en del af virksomheden, altid have lettere ved at sætte sig ind i ånden i de produkter vedkommende skal sælge, og dermed også i højere grad lykkedes med sit salg. Endvidere er det formentligt også billigere at ansætte en sælger end at benytte en ekstern?
Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.
ja, du har helt ret. Jeg vil bruge en ekstern for at teste effekten. Jeg er ikke klar til at ansætte egen sælger for derefter at finde ud af, at det ikke er den rette salgskanal. Derfor vil jeg teste det eksternt først.
Det kan sagtens virke, men man skal passe på. En stor boghandel jeg kender brugte et ekstern salgskorps til at få gang i salgte. Og det gjorde det skam også. Lovede guld og grønne skove og særlige vilkår til kunderne og så stod boghandelen med et hav af underskrevne kontrakter som ikke matchede den aftale som de egentlig troede de havde indgået med kunderne. Priserne for eksterne sælgere ligger på ca. 400-600 i timen, da jeg tjekkede det for et par uger siden hos et par selskaber.
Med mindre du vil ud med den helt store tegnedreng, så er det klogeste nok at satse på et langvarigt samarbejde med få sælgere, der til gengæld opbygger mere og mere kendskab og erfaring med produktet.
Hvad regner du med at give i løn? Kender en som netop er interesseret i at være freelancesælger og har erfaring med det. Måske kunne han være interesseret.
Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.
Her vil jeg også sige at du bør droppe et eksternt salgsteam.. Det er ris til egen røv da din kørende sælger er ansigtet ud af til for firmaet. Det er vigtigt for dig at du finder den rigtige mand/kvinde til jobbet, så du ved at firmaet er vel repræsenteret og der kan opbygges langvarrige relationer. Hvis du skifter ansigt tit, så virker du ikke specielt seriøs overfor kunden.
De kørende sælgere der er hårde hunde i branchen lader sig ikke slå ud af provisionsaflønning da de tit og ofte har opbygget store salgsnetværk i forvejen i mange brancher. Prøv at smid 1000 kr ud på Jobindex i en Job annonce, så har du haft en relativ lav investering med en forhåbneltigt høj hitrate, hvis dine produkter er interessante.