Hejsa... p.t. er jeg registreret som "enmands-virksomhed"... Sagen er den jeg har fået en kontrakt i udlandet de næste 6-12mdr. Hvor jeg fysisk skal være borte fra .dk jeg er blevet informeret at det kan betale sig at ligge min virksomhed om, så jeg ændre firmaet til et ApS, og ansætter mig selv. Da jeg så vil kunne have den fordel at jeg kan blive registreret som "udenlands-dansker" og derved drage nogen skatte-fordele?
spørgsmålet er.. hvad er det for nogen skridt jeg skal igennem for at gøre dette?
1) omregistrering af virksomhede til ApS, jeg har en konto hvor der står 125.000kr, hvad gør jeg og hvordan for at blive aps? (skal der advokat og andet ind over?) 2) hvordan ansætter jeg mig selv i virksomheden for at opnå skatte-fordelene? er der nogen specielle ting jeg skal være opmærksom på? (skal jeg "dokumentere" jeg befinder mig i udlandet? hvad skal jeg gøre ang min selvangivelse?)
Det er fuldstændig korrekt. Fordelen består i at du ved at blive lønmodtager (i eget selskab) kan få lempelse efter en særlig bestemmelse i ligningsloven hvor man simpelthen bortser fra den del af den danske skat som falder på den indkomst du optjener ved arbejde i udlandet. Kravet er at du er væk i 6 måneder og at du ikke opholder dig i DK i mere end 41 dage, set over en vilkårlig 6 måneders periode.
Denne regel gælder ikke indkomst ved personlig virksomhed. Her gives der kun lempelse for den faktisk betalte skat.
I en situation hvor man er lønmodtager i eget selskab kan man ikke afvise at Skat måske vil interessere sig lidt for hvad du udbetaler i perioden, i forhold til hvad man normalt ville udbetale i løn. Dvs. de kan formentlig gribe ind hvis vederlaget sættes for højt. Jeg har undersøgt det her fornylig og der er ingen konkrete tilfælde. Jeg har selv for en kunde anmodet om et bindende svar fra skat vedr. noget lignende.
Selve virksomheden kan enten overdrages til et nystiftet selskab (hvis der ingen værdier er i) eller omdannes ved en skattefri virksomhedsomdannelse.
ok... men man er vel under alle omstændigheder berettiget hvis man er ude mere end 41dage på 6mdr.. og man kan dokumentere det via rejse papire og den slags - formoder jeg.
så er det vel i princip ligemeget med et bindende svar eller?
Som udgangspunkt ja men sagen er jo den at du selv er herre over hvor meget du skal have i løn for den omhandlede udlandsperiode. Dvs. du ville i princippet kunne udbetale dig selv mere i løn i denne periode mod måske at gå ned i løn forud for og efter udlandsopholdet og derved konvertere skattepligtig løn til skattefri løn. På samme måde kunne du udbetale dig selv mere i løn mod at undlade at tage udbytte ud. I de situationer vil Skat efter min opfattelse med god ret kunne gå ind og korrigere forholdene. I den situation jeg taler om er der også andre forhold der gør sig gældende (udenlandsk selskab og beskatningsforhold).
Kan jeg sagtens forstå, men de ser vel også på firmaet "normale betaling" af arbejdere.. og jeg har altd betalt mig selv alt hvad firmaet har indtjent .. dvs der som sådan ikke er nogen likvider i firmaet.. og hvis jeg bliver udstationeret, vil jeg igen betale mig selv så meget som kunden betaler firmaet.. dvs.. der er ligesom en tendens, som jheg da forventer skattevæsnet ser på... ?