Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IDE-bank software

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ligesom alle jer andre iværksættere, så står hjernen aldrig stille - derfor vil jeg høre jeres mening om denne ide 

Min ide er simpel...

Jeg vil gerne, at virksomheder skal kunne stille en slags digital IDE-bank til rådighed for deres medarbejdere, hvor deres gode ideer bliver registreret, kommenteret(forbedret) og vurderet af både andre medarbejdere og ledere.

Et sted hvor direktøren ikke nødvendigvis har handle og svarpligt på hver enkelt ide, men pligt til at se på de ideer, som skaber mest debat, og som vurderes højest af medarbejdere og ledere.

Softwaret kan lade medarbejderne oprette deres ide, hvorefter ideen kan kommenteres og eventuelt forbedres af andre medarbejdere. Ideen kan herefter vurderes/bedømmes.

Direktøren kan via et administrationsmodul få vist, hvilke ideer som scorer højest på både antal visninger, kommentarer og bedømmelser, og kan på den måde udvælge sig nogle ideer, som der skal arbejdes videre på.

Med softwaret får medarbejderen et "digitalt talerør" og muligheden for at få "prøvet sin ide". Direktøren får mulighed for at vælge finde de ideer, som vurderes bedst.

Indtægten vil dels være salg af selve softwaret, men også rådgivning omkring ide-udvikling og - styring samt udarbejdelse af et sæt fælles spilleregler for anvendelsen af IDE-banken.

Softwaret er jeg i besiddelse af, men tror I der kan være et behov? 

Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:07

Jeg har selv arbejdet med en lignende idé i et stykke tid endda i samarbejde med en virksomhed, som skulle være brugeren. Mit resultat af arbejdet har været, at softwaren i bund og grund bare vil være en kompleks digital version af den velkendte forslags/forbedringspostkasse, hvor gode forslag belønnes med en flaske rødvin. Omdrejningspunktet er ikke hvorvidt systemet er smart i teorien, men nærmere hvordan man får medarbejderne motiverede til vedvarende at benytte systemet som hentænkt. Det er nemlig meget svært i praksis.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:21

Er det ikke bare en let modificeret wikipedia til intern brug der skal til? 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 9. Feb 06
Skrevet kl. 14:36

Hej Anders.

Jeg kan sagtens følge dig langt hen af vejen. Men der hvor softwaret skal gøre en forskel er selve synliggørelsen af ideen, videreudvikling/reflektering, vurdering af behov og kvalitet samt direktionens mulighed for at selektere i forslagene.

En af ulemperne ved opslagstavlen er, at det kræver at nogen hænger sin ide op på den. Det er svært for andre at videreudvikle den, det er svært at vurdere/bedømme den.

Set fra ledelsens side, så kræver opslagstavlen, at man nidkært gennemlæser hver eneste ide. Ideer, som måske er gode, men som ikke er beskrevet ordentlig eller videreudviklet af andre til at blive helt perfekt. Derfor vil motivationen til at læse opslagstavlen måske være begrænset.

Med softwaret vil direktionen få muligheden for at selektere ideen ud fra kategorier, søgemaskine etc, ud fra hvilke medarbejdere og andre interessenter har vurderet/bedømt som god og som har skabt størst debat(læs udvikling).

Med hensyn til udfordringen i at få medarbejderne involveret eller motiveret til at benytte systemet, så er det der, at der skal tilknyttes rådgivningsydelser til, så virksomheden er i stand til at motivere medarbejderne, fastholde engagementet og drivet til at videreudvikle den virksomhed de arbejder i.

Og den del er langt mere kompleks end selve softwaret.

Tilmeldt 9. Feb 06
Skrevet kl. 14:40

Hej Nikolai.

Jo det kan man godt sige, men der vil opstå udfordringer omkring udvikling og tilpasning af søgemønster, ledelsen måde at finde og selektere ideerne ud fra, usability i forhold til medarbejderne.

Men wikipedia - tanken er udemærket 

Så er der selvfølgelig rådgivningsdelen, som nok er den mest spændende del. 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:15

Hov, der forsvandt vist noget fra mit oprindelige indlæg. øv

Det jeg ville skrive var, at Wiki nok kunne bruges som grundlag, men selvsagt skal passes ind så det afgrænses og tilpasses behov.
Og som du selv siger, så skal der rådgivning til også :-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 26. Apr 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:33

Der er mange der har arbejdet med at digitalisere innovations processer. Mange konsulent huse har igennem de sidste 10 år tjent mange penge på det.

Men der er meget langt imellem succes historierne.

Innovation er groft sagt noget der opstår i mellem mennsker med forskellig viden der kombineres på forskellige måder. Og problemet er at det kan være meget svært ved at skrive lige den viden ned der kombineret med andres viden skaber noget værdifuldt.

Så vidt jeg ved er klynger de få succes historie omkring digitale ide banker sig til software industrien, hvilket af nogen bliver tilskrevet at det er en branche med et meget afklaret "sprog" hvor man kan formidle ideer meget konkret. 

Tilmeldt 9. Feb 06
Skrevet kl. 17:32

Hej Filip.

Grundtanken opstod ud fra en konkret problemstilling, som jeg har oplevet på egen hånd.

De problemer som jeg har oplevet er:

At en medarbejder, som har en god ide, skal gå til sin nærmeste afdelingsleder. Denne afdelingsleder afgør så om ideen er god, og hvorvidt den er relevant for afdelingen eller skal forelægges afdelingslederens nærmeste leder. Denne leder får herefter beskrevet ideen fra afdelingslederen, som herefter laver samme vurdering, hvorefter den tilsidst når op på et niveau med beslutningskompetence.

For det første kan medarbejderen have en god grundide, men at den skal gennemgå en "forbedring" før den finder sin rigtige form. Et andet problem kan være, at han ikke formår at formidle den rigtigt. Derfor forstår afdelingslederen ikke ideen, og den bliver "henlagt". Et andet problem kan være, at ideen måske som udgangspunkt ikke var god nok (forhindringer, problemstillinger), hvorfor den måske skulle være "modnet" igennem en debat eller flere hoveder. Ideen kan eventuelt også risikere, at blive formidlet forkert af afdelingslederen, hvorfor den ender hos denne nærmeste leder og bliver "henlagt".

Derudover kan der være forskellige personlige og politiske agendaer, som gør at ideen ikke kommer til sin ret. En IT-chef, som ikke kan overskue mere arbejde - en afdelingsleder der ser sit arbejdsområde truet etc etc. 

Så hensigten med ide-banken er på en måde digitalt at indsamle og formidle ideerne, "modne" disse ideer og give ledelsen et effektivt værktøj til at selektere ideer, som der skal arbejdes videre med.

Men jeg giver dig ret i, at en stor del af innovation ikke som sådan kan digitaliseres, men kan kræve holdningsskifte, ændrede arbejdsprocedurer, og at innovation skal gennemsyre "arbejdskulturen".

Men nu har jeg selv arbejdet på en arbejdsplads, innovations-infrastrukturen kun tillod nytænkning ovenfra og ned, og hvor ideer der kom den anden vej fra oplevede en masse forhindringer og faldgruber på vejen op.

Så ja... IDE-banken er ikke løsning på innovations-udfordringen, men skal være en virksomheds hjælpende hånd til at styrke innovations-infrastrukturen i virksomheden, så gode ideer ikke tabes undervejs.

Jeg har et konkret eksempel, hvor en ide under en brainstorming var ved at blive henkastet, fordi man ikke helt forstod den. Heldigvis kom lederen hen til medarbejderen efter brainstormen, hvilket gjorde at denne ide rent faktisk endte med at løfte produktionskapaciteten markant på et anlæg til et 3-cifret millionbeløb.

Denne ide kunne være gået tabt, men måske kunne en digital ide-bank software redde nogle af disse ideer, som måske ikke i grundformen er forståelig, men i sidste ende kan være mange penge værd.

Og tilsidst, så giver jeg dig også ret i, at innovation ikke kan gøres igennem et stykke software, men også kræver et gedigent stykke rådgivningsarbejde ved siden af.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)