Ligesom alle jer andre iværksættere, så står hjernen aldrig stille - derfor vil jeg høre jeres mening om denne ide Min ide er simpel... Jeg vil gerne, at virksomheder skal kunne stille en slags digital IDE-bank til rådighed for deres medarbejdere, hvor deres gode ideer bliver registreret, kommenteret(forbedret) og vurderet af både andre medarbejdere og ledere. Et sted hvor direktøren ikke nødvendigvis har handle og svarpligt på hver enkelt ide, men pligt til at se på de ideer, som skaber mest debat, og som vurderes højest af medarbejdere og ledere. Softwaret kan lade medarbejderne oprette deres ide, hvorefter ideen kan kommenteres og eventuelt forbedres af andre medarbejdere. Ideen kan herefter vurderes/bedømmes. Direktøren kan via et administrationsmodul få vist, hvilke ideer som scorer højest på både antal visninger, kommentarer og bedømmelser, og kan på den måde udvælge sig nogle ideer, som der skal arbejdes videre på. Med softwaret får medarbejderen et "digitalt talerør" og muligheden for at få "prøvet sin ide". Direktøren får mulighed for at vælge finde de ideer, som vurderes bedst. Indtægten vil dels være salg af selve softwaret, men også rådgivning omkring ide-udvikling og - styring samt udarbejdelse af et sæt fælles spilleregler for anvendelsen af IDE-banken. Softwaret er jeg i besiddelse af, men tror I der kan være et behov?
|
Jeg har selv arbejdet med en lignende idé i et stykke tid endda i samarbejde med en virksomhed, som skulle være brugeren. Mit resultat af arbejdet har været, at softwaren i bund og grund bare vil være en kompleks digital version af den velkendte forslags/forbedringspostkasse, hvor gode forslag belønnes med en flaske rødvin. Omdrejningspunktet er ikke hvorvidt systemet er smart i teorien, men nærmere hvordan man får medarbejderne motiverede til vedvarende at benytte systemet som hentænkt. Det er nemlig meget svært i praksis.