Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for kontor i eget hjem

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Dec 07
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et enkeltmandsfirma, som yder konsulentydelser.

I øjeblikket køres firmaet som bibeskæftigelse, men jeg forventer inden alt for lang tid, at køre det som et fuldtidsjob.

Jeg har indrettet kontor i huset, hvor jeg også afholder møder med kunderne. Resten af familien har mulighed for at komme ind på kontoret, når jeg ikke arbejder. Kunderne skal igennem huset for at få adgang til kontoret.

Nu vil jeg gerne indrette et hjemmekontor, så jeg får mulighed for at fradrage el, vand, varme, ejendomsværdiskat osv. Enten benytter jeg et eksisterende værelse eller også vil jeg lave en tilbygning.

Når jeg kigger rundt på nettet, så får jeg indtrykket af, at det næsten er umuligt, at overbevise Told og Skat om fradragsmulighederne. Findes der ikke en skabelon/vejledning, så jeg på forhånd ved præcis, hvordan kontoret skal konstrueres/indrettes for at leve op til fradragsreglerne.

Kan man evt. bede om en sådan beskrivelse fra Told og Skat - jeg vil jo mene, at de har nogle retningslinier at støtte sig op af ? Eller skal man selv sidde og pløje juridiske afgørelser igennem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16

Hej!

Et godt råd...sørg for, at der bliver egen indgang til kontoret, og indret kontoret udelukkende arbejdsrelateret.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:10

Skat har en restriktiv praksis ja men man skal passe på ikke at sammenligne praksis vedr. arbejdsværelse for selvstændige med den der gælder for lønmodtagere. For selvstændige som ikke har andet kontor til rådighed vil Skat normalt godkende fradrag når det er rimeligt og det kan påvises at værelset ikke kan bruges og bruges til andet end arbejdsværelse. Men hvis du skal igang med at bygge er jeg enig med Peter. Ikke kun ud fra en skattemæssig betragtning.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Dec 07
Skrevet kl. 15:04

I mine ører lyder det som om, at det er den enkelte sagsbehandler hos Told og Skat der efter eget skøn sidder og vurderer om ens kontor er indrettet korrekt.

De må da have nogle retningslinier - ellers virker det lidt bananrepublik-agtigt.

Når I er enige i, at der skal være egen indgang, mener i så, at der kun må være én indgang, og den skal være udefra.  

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 21:58

De har nogle retningslinjer, herunder tidligere afgørelser m.v. men der er ingen sager (og sagsbehandlere) der er ens,så der er et vist skønselement ja, hvor der bl.a. kan henses til forhold som virksomhedens intensitet, nødvendigheden af et kontor m.v.   

Tilmeldt 6. Dec 07
Skrevet kl. 10:42

Hej Zimmermann

Tak for nogle gode tilbagemeldinger.

Ved du om man kan få udleveret disse retningslinier m.m. ved henvendelse eller er det noget som man selv skal forsøge at finde ?

De forskellige afgørelser er de samlet et bestemt sted f.eks. på nettet eller hvordan findes de ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:11

Hmmm. Nu er skattepraksis jo ikke indrettet sådan at man kan slå op på en bestemt side og der få et fyldestgørende overblik over en bestemt situation. Man kan kigge i Skats egne ligningsvejledninger men de kan kun give et fingerpeg. I bund og grund handler det om argumentation med udgangspunkt i de faktiske forhold som så kan sammenholdes med konkrete afgørelser. Nogle er refereret i ligningsvejledningen men som regel ikke fyldestgørende.   

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)